۴۸۶.جامع الأخبار - به نقل از عبد اللَّه بن مسعود - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله از كنار گروهى گذشت كه شطرنج بازى مىكردند . فرمود : (اين تنديسها كه به دور آنها حلقه زدهايد، چيستند؟!)۱ . ۲
۴ / ۱۷
تفسير باطنى
۴۸۷.الكافى - به نقل از زيد شحّام ، از امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (فَلْيَنظُرِ الْإِنسَنُ إِلَى طَعَامِهِ ؛ ۳ پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد) پرسيدم و گفتم : معناى خوراك چيست؟ فرمود - : «علمى كه مىگيرد ، بنگرد كه آن را از چه كسى مىگيرد» . ۴
۴۸۸.امام باقر و امام صادق عليهما السلام - در باره اين سخن خداوند : (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِى السَّمَآءِ ؛ ۵ خدا مَثَل زده: سخنى پاك كه مانند درختى پاك است كه ريشهاش استوار و تنهاش در آسمان است ) - : يعنى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و امامانِ پس از او ، ريشه استوار هستند وتنه آن ، ولايت است ، براى كسى كه بدان تن دهد . ۶
۴۸۹.تفسير العيّاشى - به نقل از جابر : امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداى متعال : (وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلاً ؛ ۷ از علم، جز اندكى به شما داده نشده است) فرمود - : «تفسير باطنى آيه ، اين است كه : علم جز به عدّه اندكى داده نشده است . فرمود : (از علم، جز اندكى به شما داده نشده است) ، يعنى اندكى از شماها» . ۸
1.انبيا : آيه ۵۲ .
2.إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله مَرَّ بِقَومٍ يَلعَبونَ بِالشِّطرَنجِ ، فقال : (مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِى أَنتُمْ لَهَا عَكِفُونَ) (جامع الأخبار : ص ۴۳۱ ح ۱۲۰۴ ، مجمع البيان : ج ۷ ص ۸۳) .
3.عبس : آيه ۲۴ .
4.قُلتُ: ما طَعامُهُ؟ قالَ صلى اللَّه عليه وآله : عِلمُهُ الَّذي يَأخُذُهُ ، عَمَّن يَأخُذُهُ (الكافى: ج ۱ ص ۵۰ ح ۸ ، المحاسن: ج ۱ ص ۳۴۷ ح ۷۲۴) .
5.ابراهيم : آيه ۲۴ .
6.يَعنِي : النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه وآله وَالأَئِمَّةَ مِن بَعدِهِ هُمُ الأَصلُ الثّابِتُ ، وَالفَرعُ الوَلايَةُ لِمَن دَخَلَ فيها (تفسير العيّاشى : ج۲ ص ۲۲۴ ح ۱۰ ، بصائر الدرجات : ص ۶۰ ح ۱) .
7.اسرا : آيه ۸۵ .
8.تَفسيرُها فِي الباطِنِ أنَّهُ لَم يُؤتَ العِلمَ إلّا اُناسٌ يَسيرٌ ، فَقالَ عليه السلام : (وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلاً) مِنكُم (تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۳۱۷ ح ۱۶۴ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۱۲۲ ح ۱۰) .