561
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۴ / ۱۵

تقييد اطلاق‏ها و تخصيص عام‏ها

۴۸۳.امام صادق عليه السلام : هر گاه بنده با نيّتى راست و دلى با اخلاص ، خداوند - تبارك و تعالى - را بخواند و به پيمان خداوند عزّ وجلّ وفا كند ، دعايش مستجاب مى‏شود ؛ امّا اگر خداوند عزّ وجلّ را بدون نيّت و اخلاص بخواند ، دعايش اجابت نمى‏شود . مگر نه اين كه خداوند متعال مى‏فرمايد : (به پيمان من وفا كنيد، به پيمان شما وفا مى‏كنم) ؟ پس كسى كه وفا كند ، وفا مى‏بيند . ۱

۴۸۴.الكافى - به نقل از نوح بن شعيب - : ابن ابى العوجا ، از هشام بن حكم پرسيد : آيا خدا حكيم نيست؟
گفت : چرا . او حكيم‏ترين حكيم‏هاست .
گفت : پس مرا از اين سخن خداى عزّ وجلّ : (هر چه از زنان خوشايندتان است، با دو و سه و چهار تا ازدواج كنيد. پس اگر نگرانيد كه عدالت نورزيد، با يكى [ازدواج كنيد])۲ آگاه كن . آيا اين فرض نيست؟ گفت : چرا .
گفت : پس مرا از اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (و شما هرگز نمى‏توانيد ميان زنان عدالت ورزيد، و اگر تمايلِ شديد [به يكى‏] پيدا كرديد، تمام تمايلتان به يكى نباشد)۳ آگاه كن . كدام حكيم ، اين گونه حرف مى‏زند؟
هشام ، جوابى نداشت . پس عازم سفر به مدينه شد و خدمت امام صادق عليه السلام رسيد . امام عليه السلام به او فرمود : «اى هشام! در غير زمان حج و عمره به مدينه آمده‏اى؟
گفت : آرى . فدايت گردم! به خاطر امر بسيار مهمّى آمده‏ام . ابن ابى العوجا از من در باره مسئله‏اى پرسيد و من جوابى نداشتم .
فرمود : «آن چيست؟» و هشام ماجرا را باز گفت .
امام صادق عليه السلام به او فرمود : «اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (پس هر چه از زنان خوشايندتان است، با دو و سه و چهار نفر تا ازدواج كنيد. پس اگر نگرانيد كه عدالت نورزيد، با يكى) ، يعنى عدالت در نفقه ؛ امّا اين سخن خداوند ، (و شما هرگز نمى‏توانيد ميان زنان عدالت ورزيد، و اگر [به يكى ]تمايلِ شديد پيدا كرديد، تمايل تمايلتان به يكى نباشد) ، يعنى دوست داشتن» .
وقتى هشام اين جواب را براى ابن ابى العوجا آورد و به او خبر داد ، او گفت : به خدا سوگند ، اين از تو نيست! ۴

1.إنَّ العبدَ إذا دَعا اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ بِنِيَّةٍ صادِقَةٍ وقَلبٍ مُخلِصٍ ، اُستُجيبَ لَهُ بَعدَ وَفائهِ بِعَهدِ اللَّهِ عزّ وجلّ ، وإذا دَعا اللَّهَ عزّ وجلّ لِغَيرِ نِيَّةٍ وإخلاصٍ لَم يُستَجَب لَهُ ، ألَيسَ اللَّهُ تَعالى‏ يَقولُ : (وَ أَوْفُوا بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِكُمْ)؟ فَمَن وَفى‏ اُوفِيَ لَه (الاختصاص : ص ۲۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۳۷۹ ح ۲۳) .

2.نساء : آيه ۳ .

3.نساء : آيه ۱۲۹ .

4.سَأَلَ ابنُ أبِي العَوجاءِ هِشامَ بنَ الحَكَمِ ، فَقالَ لَهُ : ألَيسَ اللَّهُ حَكيماً؟ قالَ : بَلى‏ وهُوَ أحكَمُ الحاكِمينَ . قالَ : فَأَخبِرني عَن قَولِهِ عزّ وجلّ : (فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَى‏ وَثُلَثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَ حِدَةً) ألَيسَ هذا فَرضٌ؟ قالَ : بَلى‏ . قالَ : فَأَخبِرني عَن قَولِهِ عزّ وجلّ : (وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ) أيُّ حَكيمٍ يَتَكَلَّمُ بِهذا؟ فَلَم يَكُن عِندَهُ جَوابٌ فَرَحَلَ إلَى المَدينَةِ إلى‏ أبي عَبدِاللَّهِ عليه السلام ، فَقالَ : يا هِشامُ ، في غَيرِ وَقتِ حَجٍّ ولا عُمرَةٍ؟ قالَ : نَعَم جُعِلتُ فِداكَ ، لِأَمرٍ أهَمَّني . إنَّ ابنَ أبِي العَوجاءِ سَأَلَني عَن مَسأَلَةٍ لَم يَكُن عِندي فيها شَي‏ءٌ ، قالَ : وما هِيَ؟ قالَ : فَأَخبَرَهُ بِالقِصَّةِ . فَقالَ لَهُ أبو عَبدِاللَّهِ عليه السلام : أمّا قَولُهُ عزّ وجلّ : (فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَى‏ وَثُلَثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَ حِدَةً) يَعني فِي النَّفَقَةِ ، وأمّا قَولُهُ : (وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ) يَعني فِي المَوَدَّةِ . قالَ : فَلَمّا قَدِمَ عَلَيهِ هِشامٌ بِهذَا الجَوابِ وأخبَرَهُ قالَ : وَاللَّهِ ، ما هذا مِن عِندِكَ (الكافى : ج ۵ ص ۳۶۲ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۴۲۰ ح ۱۶۸۳) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
560

۴۸۱.امام باقر عليه السلام - در باره اين سخن خداى عزّ وجلّ : (وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى ؛ ۱ از روح خويش در او دميدم) - : روحى است كه خدا آن را انتخاب كرده و برگزيده و آفريده و به خودش نسبت داده است و آن را بر همه روح‏ها برترى بخشيده است . پس از آن ، فرمان داده تا از آن در آدم عليه السلام دميده شود . ۲

۴۸۲.معانى الأخبار - به نقل از محمّد بن عيسى بن عبيد - : از امام هادى عليه السلام در مورد اين سخن خداى عزّ وجلّ : (و روز رستاخيز، زمين، يكسره در قبضه [قدرت‏] اوست و آسمان‏ها به دست راست او پيچيده مى‏شوند) پرسيدم .
امام عليه السلام فرمود : «اين ، بيانگر توبيخ خداى پاك و بلند مرتبه ، نسبت به كسى است كه او را به آفريده‏اش همانند مى‏سازد . آيا نمى‏بينى كه مى‏فرمايد : (و خدا را چنان كه شايسته اوست، نشناختند، و روز رستاخيز، زمين، يكسره در قبضه [قدرت ]اوست و آسمان‏ها به دست راست او پيچيده مى‏شوند) ، همان طور كه خداى عزّ وجلّ فرمود : (و خدا را چنان كه شايسته اوست، نشناختند، آن گاه كه گفتند: خدا بر هيچ آدمى، هيچ چيز، فرو نفرستاد)۳ و آن گاه ، خدا خودش را از [داشتن ]قبضه و دست راست پيراسته كرد و فرمود : (پاك است او، و برتر است از آنچه با او شريك مى‏گيرند) . ۴

1.حِجر : آيه ۲۹ ، ص : آيه ۷۲ .

2.روحٌ اِختارَهُ اللَّهُ وَاصطَفاهُ وخَلَقَهُ وأضافَهُ إلى‏ نَفسِهِ ، وفَضَّلَهُ عَلى‏ جَميعِ الأَرواحِ ، فَأَمَرَ فَنُفِخَ مِنهُ في آدَمَ (التوحيد : ص ۱۷۰ ح ۱ ، معانى الأخبار : ص ۱۶ ص ۱۱) .

3.انعام : آيه ۹۱ .

4.سَأَلتُ أَبَا الحَسَنِ عَلِيَّ بنَ مُحَمَّدٍ العَسكَرِيَّ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَ السَّمَوَ تُ مَطْوِيَّتُ بِيَمِينِهِ) ، فَقالَ : ذلِكَ تَعييرُ اللَّهِ - تَبارَكَ وتَعالى‏ - لِمنَ شَبَّهَهُ بِخَلقِهِ ، ألا تَرى‏ أنَّهُ قالَ : (وَ مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَ السَّمَوَ تُ مَطْوِيَّتُ بِيَمِينِهِ) كَما قالَ عزّ وجلّ : (وَ مَا قَدَرُواْ اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالَواْ مَا أَنزَلَ اللَّهُ عَلَى‏ بَشَرٍ مِّن شَىْ‏ءٍ) ، ثُمَّ نَزَّهَ عزّ وجلّ نَفَسَهُ عَنِ القَبضَةِ وَاليَمينِ فَقالَ : (سُبْحَنَهُ وَ تَعَلَى‏ عَمَّا يُشْرِكُونَ )(معانى الأخبار : ص ۱۴ ح ۴ ، التوحيد : ص ۱۶۰ ح ۱) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24508
صفحه از 597
پرینت  ارسال به