نخستين سورهاى كه بر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله فرود آمد ، [اين بود] : (به نام خداوند رحمتگر مهربان . بخوان به نام پروردگارت) . و واپسين سورهاى كه فرود آمد ، اين بود : (آن گاه كه يارى خدا فرا رسيد). ۱
اين روايت از امام رضا عليه السلام به نقل از پدرش ، موسى بن جعفر عليه السلام ، از امام صادق عليه السلام نيز گزارش شده است . ۲ در تفسير القمى روايتى با همين مضمون از امام باقر عليه السلام نقل شده است . ۳ البته در اين كه نخستين وحى قرآنى چند آيه اول سوره علق است يا همه سوره ، اختلاف است . برخى با توجه به سياق آيات سوره علق ، نزول تمام اين سوره را يكباره دانستهاند . ۴
۲ . برخى با استناد به حديث ابوسلمه از جابر بن عبد اللَّه ، سوره مدثّر را نخستين سوره نازل شده معرفى كردهاند ، در حالى كه اين حديث منافاتى با نزول چند آيه از سوره علق پيش از اين سوره ندارد ؛ ۵ زيرا در متن حديث هيچ گونه اشارهاى به اين نشده كه نخستين وحى قرآنى آيات نخست اين سوره است و تنها استنباط جابر از گفته پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله چنين بوده است . شايد هم اين حديث به اولين نزول پس از ايام فَتْرت (دوره انقطاع وحى) ۶ اشاره داشته باشد . شاهدِ اين مدعا حديث ديگرى از جابر بن عبد اللَّه است كه بر اساس آن پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله از فترت وحى سخن گفته است . ۷
۳ . گروه سوم ، نخستين سوره نازل شده را فاتحه مىدانند . ۸ به نقل از زمخشرى بيشتر مفسران معتقدند كه سوره فاتحه نخستين سوره نازل شده است . ۹ طَبْرِسى ۱۰ و واحدى نيشابورى ۱۱ با استناد به رواياتى اين قول را پذيرفتهاند . افزون بر اين ، بر پايه برخى روايات ، جبرئيل در نخستين روز بعثت ، نماز و وضو را طبق آيين اسلام به پيامبر تعليم داد ۱۲ و آن حضرت از آغاز با گروه كوچك ياران خود (على ، جعفر ، زيد و خديجه) به همان روش نماز مىگزارد ۱۳ كه لازمه آن ، مقرون بودن بعثت با نزول سوره حمد است . به نقل از سيوطى هرگز زمانى نبوده است كه نماز در اسلام بدون فاتحة الكتاب باشد . ۱۴ روايت «لا صَلاةَ إلّا بِفاتِحَةِ الكِتابِ ؛ ۱۵ نمازى جز به فاتحة الكتاب بر پا نمىشود » مؤيّد همين گزارش است .
در نگاهى كلى به اين سه ديدگاه ، شايد بتوان چنين نتيجه گرفت كه نزول سه يا پنج آيه از آغاز سوره علق با آغاز بعثت مقارن بوده است ، سپس چند آيه از ابتداى سوره مدثّر نازل شده است ؛ ۱۶ ولى نخستين سوره كاملِ فرود آمده بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، سوره حمد است ۱۷ كه «فاتحة الكتاب» خوانده مىشود . ۱۸ همچنين مىتوان گفت كه در هر صورت نخستين آيهاى كه بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نازل شده ، «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» است ؛ ۱۹ زيرا همه سورههاى قرآن به جز برائت با اين آيه آغاز مىشوند و شيعه معتقد است كه «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» در هر سوره جزو آن سوره و آيهاى مستقل است . ۲۰
اما روايت منقول از امام على عليه السلام كه در آن ، نخستين وحى قرآنى ، آيه ۱۵۱ از سوره انعام دانسته شده ، ۲۱ از چند جهت اشكال دارد ، از جمله اين كه به نقل از ابن عباس و ديگران ، سوره انعام از سورههايى است كه همه آن ، يكجا نازل شده است . ۲۲ دوم اين كه بر پايه روايت ديگرى از ابن عباس ، آيه ۱۵۱ از سوره انعام ، مدنى است . ۲۳
1.ر . ك : ص ۵۰ ح ۲۷ .
2.ر . ك : عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۶ ح ۱۲ .
3.ر . ك : تفسير القمى : ج ۲ ص ۴۲۸ .
4.الميزان فى تفسير القرآن : ج۲۰ ص۳۲۲.
5.التبيان فى تفسير القرآن : ج۱۰ ص۱۷۱؛ تفسير الطبرى : ج۲۹ ص۹۰؛ أسباب النزول : ص۱۵.
6.أسباب النزول : ص۱۵.
7.صحيح البخارى : ج۱ ص۴؛ صحيح مسلم : ج۱ ص۹۸.
8.الإتقان فى علوم القرآن : ج۱ ص۱۴۸؛ زبدة التفاسير : ج۷ ص۴۷۰؛ التفسير الحديث : ج۱ ص۱۷
9.الكشاف : ج۴ ص۷۷۵.
10.مجمع البيان : ج۱۰ ص۶۱۳.
11.أسباب النزول : ص۲۱ - ۲۲.
12.إعلام الورى : ج۱ ص۱۰۲؛ المناقب ، ابن شهر آشوب : ج۱ ص۴۱؛ وسائل الشيعة : ج۱ ص۳۹۹ - ۴۰۰ .
13.مسند ابن حنبل : ج۱ ص ۲۰۹؛ الطبقات الكبرى : ج۸ ص۱۷ - ۱۸؛ قصص الأنبياء ، راوندى : ص۳۱۵ - ۳۱۶.
14.الإتقان فى علوم القرآن : ج۱ ص۱۶۰.
15.جامع أحاديث الشيعة : ج۵ ص۱۰۷.
16.شرح مسلم ، نووى : ج۲ ص۲۰۸ . نيز ر. ك: روح المعانى : ج۱۳ ص۱۱۱ و ج۱۵ ص۳۹۹.
17.البرهان فى علوم القرآن : ج۱ ص۲۰۷ - ۲۰۸.
18.التفسير الحديث : ج۱ ص۱۷.
19.تفسير نور الثقلين : ج۵ ص۶۰۹؛ أسباب النزول : ص۱۴؛ زاد المسير : ج۱ ص۱۳.
20.التبيان فى تفسير القرآن : ج۱ ص۲۴؛ مجمع البيان : ج۱ ص۸۹ ؛ البيان : ص۴۴۰.
21.أحكام القرآن ، ابن عربى ج۴ ص ۱۹۵۴؛ تفسير القرطبى : ج۲۱ ص۱۱۷ - ۱۱۸.
22.ر.ك: التبيان فى تفسير القرآن : ج۴ ص۷۵؛ مجمع البيان : ج۴ ص۴۲۱.
23.ر . ك : التبيان فى تفسير القرآن : ج۴ ص۷۵.