551
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۴۵۹.امام كاظم عليه السلام - در باره اين سخن خداوند متعال : (سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ؛ ۱ به تدريج، از جايى كه نمى‏دانند ، گريبانشان را خواهيم گرفت) : با هر گناه تازه‏اى كه مى‏كنند ، خداوند ، نعمت تازه‏اى به آنها مى‏دهد . ۲

۴۶۰.امام صادق عليه السلام - در باره اين سخن خداوند : (وَ لَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَ لَا تُخَافِتْ بِهَا ؛ ۳ و نمازت را به جهر مخوان و آن را با تَخافُت [هم ]مخوان) : منظور از «جَهر به نماز» ، بلند كردن صدا ، و منظور از «تَخافُت» ، آهسته صحبت كردنى است كه گوشَت نشنود . [نمازت را ]ميان اين دو بخوان . ۴

۴۶۱.تهذيب الأحكام - به نقل از زُراره - : به امام صادق عليه السلام گفتم : خداوند در اين آيه : (از تو در باره انفال مى‏پرسند . بگو: انفاق براى خدا و پيامبر اوست)۵ . چه مى‏فرمايد؟
فرمود : «انفال براى خدا و پيامبر خداست . انفال ، سرزمين‏هايى اند كه صاحبان آنها بدون تاخت و تاز و لشكركشى ، ترك وطن كرده‏اند . اين اموال بازمانده ، براى خدا و پيامبر هستند» . ۶

۴ / ۵

تفسير مصداقى‏

۴۶۲.صحيح البخارى - به نقل از عبد اللَّه [بن مسعود] - : چون آيه (كسانى كه ايمان آورده‏اند ، و ايمانشان را به ستم نياميختند)۷ نازل شد ، اين گفته بر مسلمانان ، سخت آمد . گفتند : اى پيامبر خدا! كدام يك از ماست كه به خود ، ستم نكند [و مرتكب گناه نشود]؟
فرمود : «مراد ، اين نيست ؛ بلكه مقصود ، شرك است . آيا نشنيده‏ايد كه لقمان در مقام اندرز به فرزندش گفت : (پسر عزيزم! به خدا شرك مياور كه به راستى ، شرك ، ستمى بزرگ است)۸ ؟» . ۹

1.اعراف : آيه ۱۸۲ .

2.يُجَدِّدُ لَهُمُ النِّعَمَ مَعَ تَجديدِ المَعاصي (الاُصول الستّة عشر : ص ۳۴۲ ح ۵۶۸ ، تفسير القمّى : ج ۱ ص ۲۴۹) .

3.اسرا : آيه ۱۱۰ .

4.الجَهرُ بِها : رَفعُ الصَّوتِ ، وَالتَّخافُتُ : ما لَم تَسمَع بِاُذُنِكَ ، وَاقَرأ ما بَينَ ذلِكَ (تفسير القمى: ج‏۲ ص‏۳۰، تفسير العياشى: ج‏۲ ص‏۳۱۹ ح‏۱۷۷) .

5.انفال : آيه ۱ .

6.قُلتُ لَهُ : ما يَقولُ اللَّهُ : (يَسَْلُونَكَ عَنِ الأَْنفَالِ قُلِ الأَْنفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ)؟ قالَ عليه السلام : الأَنفالُ للَّهِ‏ِ ولِلرَّسولِ صلى اللَّه عليه وآله ، وهِيَ كُلُّ أرضٍ جَلا أهلُها مِن غَيرِ أن يُحمَلَ عَلَيها بِخَيلٍ ولا رِجالٍ ولا رِكابٍ ، فَهِيَ نَفلٌ للَّهِ‏ِ ولِلرَّسولِ صلى اللَّه عليه وآله (تهذيب الأحكام: ج ۴ ص ۱۳۲ ح‏۳۶۸، تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۴۸ ح ۱۵) .

7.انعام: آيه ۸۲ .

8.لقمان: آيه ۱۳ .

9.لَمّا نَزَلَت: (الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَنَهُم بِظُلْمٍ) شَقَّ ذلِكَ عَلَى المُسلِمينَ ، فَقالوا: يا رَسولَ اللَّهِ ، أيُّنا لا يَظلِمُ نَفسَهُ؟ قالَ صلى اللَّه عليه وآله: لَيسَ ذلِكَ ، إنَّما هُوَ الشِّركُ ، ألَم تَسمَعوا ما قالَ لُقمانُ لِابنِهِ وهُوَ يَعِظُهُ: (يَبُنَىَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ)(صحيح البخارى: ج ۳ ص ۱۲۶۲ ح ۳۲۴۶ ، صحيح مسلم: ج ۱ ص ۱۱۴ ح ۱۹۷) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
550

۴ / ۳

تفسير لفظى‏

۴۵۵.رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله - در باره اين سخن خداوند متعال : (وَكَذَ لِكَ جَعَلْنَكُمْ أُمَّةً وَسَطًا ؛ ۱ و اين چنين شما را امّت ميانه قرار داديم) - : [وسط ]يعنى معتدل . ۲

۴۵۶.امام باقر عليه السلام - در باره اين سخن خداوند متعال : (إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا ؛ ۳ خداوند، هماره مراقب شماست) - : رقيب ، يعنى محافظ . ۴

۴ / ۴

تفسير مفهومى‏

۴۵۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر سخنى از قرآن كه در آن ، تعبير «قنوت» آمده ، به معناى «اطاعت» است . ۵

۴۵۸.امام صادق عليه السلام - در باره اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (إنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أهلَ البَيتِ ويُطَهِّرَكُم تَطهيرًا ؛ جز اين نيست كه خدا مى‏خواهد آلودگى را فقط از شما خاندان [ پيامبر ]بزدايد و شما را كاملاً پاكتان گرداند) - : مراد از آلودگى ، شك است . ۶

1.بقره : آيه ۱۴۳ .

2.عَدلاً (صحيح البخارى : ج ۳ ص ۲۶۷۵ ح ۶۹۱۷ ، سنن الترمذى : ج ۵ ص ۲۰۷ ح ۲۹۶۱) .

3.نساء : آيه ۱ .

4.الرَّقيبُ : الحَفيظُ (تفسير القمّى : ج ۱ ص ۱۳۰ ، تفسير فرات : ص ۱۰۱ ح ۸۸) .

5.كُلُّ حَرفٍ مِنَ القُرآنِ يُذكَرُ فيهِ القُنوتُ فَهُوَ الطّاعَةُ (مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۵۰ ح ۱۱۷۱۱، صحيح ابن حبّان : ج ۲ ص ۷ ح ۳۰۹) .

6.الرِّجسُ : هُوَ الشَّكُّ (الكافى : ج ۱ ص ۲۸۸ ح ۱ ، معانى الأخبار : ص ۱۳۸ ح ۱) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24366
صفحه از 597
پرینت  ارسال به