۴۵۳.امام حسن عليه السلام - در پاسخ سؤال در باره (وَ شَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ ؛ ۱ [سوگند به] شاهد و مشهود) - : شاهد ، محمّد صلى اللَّه عليه وآله است و مشهود ، روز قيامت . آيا نشنيدهاى كه خداوند سبحان مىفرمايد : (اى پيامبر! ما تو را شاهد (گواه) و بشارتگر و هشدار دهنده فرستاديم)۲ ؟ و فرموده است : (آن [روز] ، روزى است كه مردم را براى آن ، گرد مىآورند و آن [روز] ، روزى مشهود ۳ است)۴ . ۵
۴۵۴.التوحيد - به نقل از عبد اللَّه بن فضل هاشمى - : از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداوند : (هر كس را خداوند هدايت كند، او هدايت شده است، و هر كس را گمراه كند، براى او ولى و هدايتگرى نخواهى يافت)۶ پرسيدم .
فرمود : «خداوند - تبارك و تعالى - در روز قيامت ، ستمگران را از سراى كرامت خود ، گمراه مىكند ، و اهل ايمان و عمل صالح را به بهشتش راهنمايى مىنمايد ، همان گونه كه گفته است : (خداوند، ستمگران را گمراه مىكند، و خداوند، هر چه بخواهد، مىكند)۷ و فرموده است : (آنان كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان، به بهشت پُر نعمتى كه از زير درختانش نهرها جارى اند ، هدايت مىكند)۸ . ۹
1.بروج : آيه ۳ .
2.احزاب : آيه ۴۵ .
3.يعنى : روزى كه همه در آن ، حاضر مىشوند ؛ روزى نمايان و تماشايى .
4.هود : آيه ۱۰۳ .
5.أمَّا الشّاهِدُ فَمُحَمَّدٌ صلى اللَّه عليه وآله ، وأمَّا المَشهودُ فَيَومُ القِيامَةِ ، أما سَمِعتَهُ سُبحانَهُ يَقولُ : (يَأَيُّهَا النَّبِىُّ إِنَّا أَرْسَلْنَكَ شَهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذِيرًا) ، وقالَ : (ذَ لِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَ ذَ لِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ)(مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۷۰۸ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۱۶۹) .
6.كهف : آيه ۱۷ .
7.ابراهيم : آيه ۲۷ .
8.يونس: آيه ۹ .
9.سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا) ، فَقالَ : إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى يُضِلُّ الظّالِمينَ يَومَ القِيامَةِ عَن دارِ كَرامَتِهِ ، ويَهدي أهلَ الإِيمانِ وَالعَمَلِ الصّالِحِ إلى جَنَّتِهِ ، كَما قالَ عزّ وجلّ : (وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِينَ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ) . وقالَ عزّ وجلّ : (إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُم بِإِيمَنِهِمْ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ فِى جَنَّتِ النَّعِيمِ)(التوحيد : ص ۲۴۱ ح ۱ ، معانى الأخبار : ص ۲۱ ح ۱) .