549
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۴۵۳.امام حسن عليه السلام - در پاسخ سؤال در باره (وَ شَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ ؛ ۱ [سوگند به‏] شاهد و مشهود) - : شاهد ، محمّد صلى اللَّه عليه وآله است و مشهود ، روز قيامت . آيا نشنيده‏اى كه خداوند سبحان مى‏فرمايد : (اى پيامبر! ما تو را شاهد (گواه) و بشارتگر و هشدار دهنده فرستاديم)۲ ؟ و فرموده است : (آن [روز] ، روزى است كه مردم را براى آن ، گرد مى‏آورند و آن [روز] ، روزى مشهود ۳ است)۴ . ۵

۴۵۴.التوحيد - به نقل از عبد اللَّه بن فضل هاشمى - : از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداوند : (هر كس را خداوند هدايت كند، او هدايت شده است، و هر كس را گم‏راه كند، براى او ولى و هدايتگرى نخواهى يافت)۶ پرسيدم .
فرمود : «خداوند - تبارك و تعالى - در روز قيامت ، ستمگران را از سراى كرامت خود ، گم‏راه مى‏كند ، و اهل ايمان و عمل صالح را به بهشتش راه‏نمايى مى‏نمايد ، همان گونه كه گفته است : (خداوند، ستمگران را گم‏راه مى‏كند، و خداوند، هر چه بخواهد، مى‏كند)۷ و فرموده است : (آنان كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند، پروردگارشان آنان را به خاطر ايمانشان، به بهشت پُر نعمتى كه از زير درختانش نهرها جارى اند ، هدايت مى‏كند)۸ . ۹

1.بروج : آيه ۳ .

2.احزاب : آيه ۴۵ .

3.يعنى : روزى كه همه در آن ، حاضر مى‏شوند ؛ روزى نمايان و تماشايى .

4.هود : آيه ۱۰۳ .

5.أمَّا الشّاهِدُ فَمُحَمَّدٌ صلى اللَّه عليه وآله ، وأمَّا المَشهودُ فَيَومُ القِيامَةِ ، أما سَمِعتَهُ سُبحانَهُ يَقولُ : (يَأَيُّهَا النَّبِىُّ إِنَّا أَرْسَلْنَكَ شَهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذِيرًا) ، وقالَ : (ذَ لِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَ ذَ لِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ)(مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۷۰۸ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۱۶۹) .

6.كهف : آيه ۱۷ .

7.ابراهيم : آيه ۲۷ .

8.يونس: آيه ۹ .

9.سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا) ، فَقالَ : إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ يُضِلُّ الظّالِمينَ يَومَ القِيامَةِ عَن دارِ كَرامَتِهِ ، ويَهدي أهلَ الإِيمانِ وَالعَمَلِ الصّالِحِ إلى‏ جَنَّتِهِ ، كَما قالَ عزّ وجلّ : (وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِينَ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ) . وقالَ عزّ وجلّ : (إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُم بِإِيمَنِهِمْ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ فِى جَنَّتِ النَّعِيمِ)(التوحيد : ص ۲۴۱ ح ۱ ، معانى الأخبار : ص ۲۱ ح ۱) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
548

۴۵۱.مجمع البيان - در باره اين سخن خداى متعال : (وَلَا تَأْكُلُواْ أَمْوَ لَهُمْ إِلَى‏ أَمْوَ لِكُمْ ؛ ۱ اموال آنها (يتيمان) را همراه با اموال خود مخوريد) - : روايت شده كه وقتى اين آيه نازل شد ، مؤمنان كراهت داشتند كه با يتيمان معاشرت كنند و بر ايشان بسيار دشوار بود . به نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله شكايت كردند . پس خداوند سبحان ، اين آيه را نازل فرمود : (از تو در باره يتيمان مى‏پرسند . بگو: اصلاح كار آنان، خوب است، و اگر با آنها هم‏زندگى شويد، آنان برادران شمايند. خداوند، فسادگر را از اصلاح‏جو، باز مى‏شناسد، و اگر خدا مى‏خواست، شما را به رنج مى‏انداخت. خداوند، عزيز و حكيم است)۲ . اين ، از دو بزرگوار ، امام باقر و امام صادق عليهما السلام ، روايت شده است . ۳

۴ / ۲

آياتى كه با آيات ديگر، تفسير مى‏شوند

۴۵۲.امام على عليه السلام - در تفسير آيه (لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّلِمِينَ ؛ ۴ پيمان من به ستمكاران نمى‏رسد) - : يعنى مشركان ؛ زيرا شرك را «ستم» خوانده است ، آن جا كه فرموده : (همانا شرك ، ستمى بزرگ است)۵ . ۶

1.نساء : آيه ۲ .

2.بقره : آيه ۲۲۰ .

3.رُوِيَ أنَّهُ لَمّا نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ ، كَرِهوا مُخالَطَةَ اليَتامى‏ ، فَشَقَّ ذلِكَ عَلَيهِم ، فَشَكَوا ذلِكَ إلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ، فَأَنزَلَ اللَّهُ سُبحانَهُ : (وَيَسَْلُونَكَ عَنِ الْيَتَمَى‏ قُلْ إِصْلَاحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَ نُكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ) الآيَة ، وهُوَ المَروِيُّ عَنِ السَّيِّدَينِ الباقِرِ وَالصّادِقِ عليهما السلام (مجمع البيان: ج ۳ ص ۷ ، التبيان فى تفسير القرآن: ج‏۳ ص‏۱۰۱) .

4.بقره : آيه ۱۲۴ .

5.لقمان : آيه ۱۳ .

6.أيِ المُشرِكينَ ؛ لِأَنَّهُ سَمَّى الشِّركَ ظُلماً بِقَولِهِ : (إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ)(الاحتجاج : ج ۱ ص ۵۹۱ ح ۱۳۷ ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۱۱۶ ح ۱) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24200
صفحه از 597
پرینت  ارسال به