541
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

حديث‏

۴۳۸.امام على عليه السلام: از من ، در باره قرآن بپرسيد ؛ چرا كه دانش اوّلين و آخرين ، در قرآن است . [قرآن ]براى هيچ گوينده‏اى [جاى ]سخن نگذاشته است و تأويل آن را جز خدا و استواران در دانش ، كسى نمى‏داند و اينان ، يك نفر نيستند . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله يكى از ايشان بود كه خداوند سبحان ، آن را به او آموخت و پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله هم آن را به من آموخت و [تأويل قرآن ]در فرزندان [معصومِ ]او تا روز قيامت ، باقى خواهد ماند . ۱

۴۳۹.امام على عليه السلام: كجايند كسانى كه به دروغ و از سرِ حسادت بر ما - [از آن رو] كه خداوند ، ما را رفعت بخشيد و ايشان را پست گردانيد ، و به ما عطا فرمود و ايشان را محروم ساخت ، و ما را راه داد و ايشان را راند - ، ادعا مى‏كردند كه استواران در دانش ، آنان اند و نه ما؟! در حالى كه به وسيله ما ، [راه ]هدايت ، پيموده مى‏شود و كورى [دل‏ها] ، زدوده مى‏گردد . ۲

۴۴۰.تهذيب الأحكام - به نقل از عبيده سلمانى - : شنيدم كه امام على عليه السلام مى‏فرمايد : «اى مردم! از خدا بترسيد و براى مردم فتوايى ندهيد كه نمى‏دانيد ؛ چرا كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله گاه ، سخنى فرموده و سپس از آن به سخنى ديگر باز گشته ۳ و گاه ، سخنى فرموده كه هر كس آن را در غير موضعش بگذارد ، بر او دروغ بسته است» .
عبيده و علقمه و اسود و عدّه‏اى ديگر برخاستند و گفتند : اى امير مؤمنان! پس با آنچه در باره [تفسير ]قرآن براى ما [از صحابه و ديگران‏] روايت شده است ، چه كنيم؟
فرمود : «بايد در باره آنها از عالمان خاندان محمّد صلى اللَّه عليه وآله سؤال شود» . ۴

1.سَلوني عَنِ القُرآنِ فَإِنَّ فِي القُرآنِ عِلمَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ ، لَم يَدَع لِقائِلٍ مَقالاً ، ولا يَعلَمُ تَأويلَهُ إلَّا اللَّهُ وَالرّاسِخونَ فِي العِلمِ ، ولَيسوا بِواحِدٍ ، ورَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله كانَ واحِداً مِنهُم عَلَّمَهُ اللَّهُ سُبحانَهُ إيّاهُ ، وعَلَّمَنيهِ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ، ثُمَّ لا يَزالُ في بَقِيَّتِهِ إلى‏ يَومِ القِيامَةِ (تأويل الآيات الظاهرة : ج‏۲ ص ۵۵۵ ح‏۱۰ ، تفسير فرات : ص‏۶۸ ح‏۳۸) .

2.أينَ الَّذينَ زَعَموا أنَّهُمُ الرّاسِخونَ فِي العِلمِ دونَنا كَذِباً وبَغياً عَلَينا أن رَفَعَنَا اللَّهُ ووَضَعَهُم ، وأعطانا وحَرَمَهُم ، وأدخَلَنا وأخرَجَهُم؟ بِنا يُستَعطَى الهُدى‏ ، ويُستَجلَى العَمى‏ (نهج البلاغة: خطبه ۱۴۴ ، المناقب ، ابن شهرآشوب: ج ۱ ص ۲۸۵) .

3.يعنى مواردى كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله حكمى داده و سپس آن را با حكمى ديگر ، نسخ كرده است و يا احكام موقّتى كه با پايان يافتن زمانشان ، خود به خود ، نسخ شده‏اند.

4.سَمِعتُ عَليّاً عليه السلام يَقولُ : يا أيُّهَا النّاسُ! اِتَّقُوا اللَّهَ ولا تُفتُوا النّاسَ بِما لا تَعلَمونَ ؛ فَإِنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله قَد قالَ قَولاً آلَ مِنهُ إلى‏ غَيرِهِ ، وقَد قالَ قَولاً مَن وَضَعَهُ غَيرَ مَوضِعِهِ كَذَبَ عَلَيهِ . فَقامَ عَبيدَةُ وعَلقَمَةُ وَالأَسوَدُ واُناسٌ مَعَهُم ، فَقالوا: يا أميرَ المُؤمِنينَ! فَما نَصنَعُ بِما قَد خُبِّرنا بِهِ فِي المُصحَفِ؟ فَقالَ عليه السلام : يُسأَلُ عَن ذلِكَ عُلَماءُ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام (تهذيب الأحكام: ج ۶ ص ۲۹۵ ح ۸۲۳ ، الاُصول الستّة عشر: ص ۱۸۰ ح ۱۴۴) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
540

۲ / ۴

استواران در دانش و در شناخت تأويل‏

قرآن‏

(اوست كسى كه اين كتاب ( قرآن ) را بر تو فرو فرستاد. پاره‏اى از آن، آيات محكم [ و روشن ]اند . آنها اساس كتاب‏اند ، و [ پاره‏اى ] ديگر ، متشابهات اند [ كه تأويل‏پذيرند ] ؛ امّا كسانى كه در دل‏هايشان انحراف است ، براى فتنه‏جويى و طلب تأويل آن [ به دلخواه خود ] ، از متشابه آن ، پيروى مى‏كنند، با آن كه تأويلش را جز خدا و استواران در دانش ، ۱ كسى نمى‏داند ؛ [ همانان كه ]مى‏گويند: «ما بِدان ايمان آورديم. همه‏[ ى آيات ، چه محكم و چه متشابه ] ، از جانب پروردگار ماست»، و البته جز خردمندان ، كسى پند نمى‏پذيرد). ۲

1.اين تعبير را به عنوان برگردان فارسى براى اصطلاح قرآنىِ (الرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ) برگزيده‏ايم كه يعنى: ريشه‏داران در علم ؛ آنها كه علم يقينى و ترديدناپذير دارند؛ آنها كه علمشان پايدار و بى‏زوال است. در اين باره، ر.ك: المَجازات القرآنية (تلخيص البيان): ص ۴۲؛ الطراز المتضمّن: ج ۲ ص ۲۰۶.

2.آل عمران: آيه ۷ : (هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَبَ مِنْهُ ءَايَتٌ مُّحْكَمَتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَبِ وَأُخَرُ مُتَشَبِهَتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَبَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31588
صفحه از 597
پرینت  ارسال به