۴۳۲.تفسير العيّاشى - به نقل از مفضّل - : از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خدا : (شكافنده حَب و نَوا)۱ پرسيدم . فرمود : «حَب ، مؤمن است ، به خاطر اين سخن خداوند : (محبّتى از خودم به تو افكندم)۲ . نوا ، كافرى است كه از حق دور و آن را نپذيرفته است . ۳
۴۳۳.امام صادق عليه السلام - در بيان دو آيه از كتاب خدا - : خداوند عزّ وجلّ كه فرموده : (خدا شكافنده حَب و نواست) ، «حَبّ» ، گِل مؤمنان است كه خداوند ، محبّتش را در آن افكنده و «نوا» ، گِل كافران است كه از هر خيرى دور شدهاند . «نوا» به اين جهت به اين نام ناميده شد كه از هر خيرى ، دور شده و از آن فاصله گرفته است . خداوند عزّ وجلّ فرموده است : (زنده را از مرده بيرون مىآورد و مرده را از زنده بيرون مىآورد) . زنده ، مؤمنى است كه گِل (طينتِ) او از گِل كافر جدا شده ، و مرده كه از زنده بيرون آورده مىشود ، كافرى است كه از گِل (طينت) مؤمن بيرون مىآيد . زنده ، مؤمن ، و مرده ، كافر است . ۴
1.انعام : آيه ۹۵ .
2.طه : آيه ۳۹ .
3.سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام عَن قَولِهِ : (فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى) ، قالَ : الحَبُّ المُؤمِنُ ، وذلِكَ قَولُهُ : (وَ أَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّى) ، وَالنَّوى : هُوَ الكافِرُ الَّذي نَأى عَنِ الحَقِّ فَلَم يَقبَلهُ (تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۶۵ ، بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۱۰۹ ح ۲۰) .
4.قَولُ اللَّهِ عزّ وجلّ : (إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى) فَالحَبُّ طينَةُ المُؤمِنينَ الَّتي ألقَى اللَّهُ عَلَيها مَحَبَّتَهُ ، وَالنَّوى طينَةُ الكافِرينَ الَّذين نَأَوا عَن كُلِّ خَيرٍ ، وإنَّما سُمَّيَ النَّوى مِن أجلِ أنَّهُ نَأى عَن كُلِّ خَيرٍ وتَباعَدَ عَنهُ .
وقالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : (يُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَىِّ) فَالحَيُّ المُؤمِنُ الَّذي تَخرُجُ طينَتُهُ مِن طينَةِ الكافِرِ ، وَالمَيِّتُ الَّذي يَخرُجُ مِنَ الحَيِّ هُوَ الكافِرُ الَّذي يَخرُجُ مِن طينَةِ المُؤمِنِ ، فَالحَيُّ المُؤمِنُ وَالمَيِّتُ الكافِرُ (الكافى : ج ۲ ص ۵ ح ۷ ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۸۷ ح ۱۰) .