505
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۵ / ۲

نكوهش گروهى از قاريان‏

۴۱۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: چه بسا تلاوت كننده قرآن كه قرآن لعنتش مى‏كند . ۱

۴۱۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: عدّه‏اى قرآن مى‏خوانند ؛ امّا آن از استخوان چنبر آنان ، تجاوز نمى‏كند . اينان از دين ، چنان خارج مى‏شوند كه تير از بدن صيد ، خارج مى‏شود . ۲

۴۱۴.امام باقر عليه السلام: هر كس بر پيشوايى ستمگر وارد شود و براى رسيدن به مال و منالى از دنيا براى او قرآن بخواند ، قارى به ازاى هر حرفى [كه مى‏خواند] ، ده لعنت مى‏شود و شنونده به ازاى هر حرفى ، يك لعنت مى‏شود . ۳

۵ / ۳

سزاى گروهى از قاريان‏

۴۱۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: هر كس براى رسيدن به نام و نانى ، قرآن بخواند ، روز قيامت ، در حالى خدا را ديدار مى‏كند كه چهره‏اش اسكلتى بى‏گوشت است و قرآن در پس گردن او مى‏كوبد تا او را داخل آتش كند و با كسانِ مورد علاقه‏اش در آن مى‏افتد . ۴

۴۱۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: از فخرفروشى قاريان ، به خدا پناه بريد ؛ زيرا آنان از شاهان نيز مغرورترند . از قارىِ متكبّر ، منفورتر نزد خدا نمى‏يابى . ۵

1.رُبَّ تالٍ لِلقُرآنِ وَالقُرآنُ يَلعَنُهُ (جامع الأخبار: ص ۱۳۰ ح ۲۵۵ ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۱۸۴ ح ۱۹) .

2.لَيَقرَأَنَّ القُرآنَ رِجالٌ لا يُجاوِزُ تَراقِيَهُم ، يَمرُقونَ مِنَ الدّينِ كَما يَمرُقُ السَّهمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ (مسند ابن حنبل: ج ۶ ص ۱۲۱ ح ۱۷۳۱۱۰ ، السنن الكبرى: ج ۳ ص ۳۱۹ ح ۵۸۵۷) .

3.مَن دَخَلَ عَلى‏ إمامٍ جائِرٍ فَقَرَأَ عَلَيهِ القُرآنَ يُريدُ بِذلِكَ عَرَضاً مِن عَرَضِ الدُّنيا ، لُعِنَ القارِئُ بِكُلِّ حَرفٍ عَشرَ لَعَناتٍ ، ولُعِنَ المُستَمِعُ بِكُلِّ حَرفٍ لَعنَةً (الاختصاص: ص ۲۶۲ ، مشكاة الأنوار: ص ۲۴۵ ح ۷۱۷) .

4.مَن قَرَأَ القُرآنَ يُريدُ بِهِ السُّمعَةَ وَالتِماسَ شَي‏ءٍ ، لَقِيَ اللَّهَ يَومَ القِيامَةِ ووَجهُهُ عَظمٌ لَيسَ عَلَيهِ لَحمٌ ، وزَجَّ القُرآنُ في قَفاهُ حَتّى‏ يُدخِلَهُ النّارُ ، ويَهوِي فيها مَعَ مَن يَهوي (ثواب الأعمال: ص ۳۳۷ ح ۱ ، بحار الأنوار: ج ۷ ص ۲۱۵ ح ۱۱۶) .

5.تَعَوَّذوا بِاللَّهِ مِن فَخرِ القُرّاءِ ؛ فَإِنَّهُم أشَدُّ فَخراً مِنَ الجَبابِرَةِ ، ولا تَجِدُ أبغَضَ إلَى اللَّهِ مِن قارِئٍ مُتَكَبِّرٍ (الفردوس: ج ۲ ص ۴۹ ح ۲۲۸۲ ، كنز العمّال: ج ۱۰ ص ۲۱۰ ح ۲۹۱۱۳) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
504

۴۱۰.سنن الدارمى - به نقل از اياس بن عامر - : على بن ابى طالب عليه السلام دستم را گرفت و فرمود : «تو اگر زنده ماندى ، خواهى ديد كه قرآن‏خوانان ، سه دسته‏اند : دسته‏اى براى خدا مى‏خوانند ، دسته‏اى براى ستيزه كردن ، و دسته‏اى براى دنيا ، و هر كس [هر چه را] با آن بجويد ، مى‏يابد» . ۱

۴۱۱.امام باقر عليه السلام: قاريان قرآن ، سه دسته‏اند : يكى مردى كه قرآن مى‏خواند و آن را سرمايه [كسب ]خود مى‏سازد و به وسيله آن ، پادشاهان را مى‏دوشد و بر مردم ، بزرگى مى‏فروشد .
دوم ، مردى كه قرآن مى‏خواند و حروف [و كلمات‏] آن را نگه مى‏دارد ؛ امّا معانى [و تعاليم ]آن را وا مى‏گذارد و آن را مانند تير قرعه ، صيقل مى‏دهد . خدا اين گروه از قاريان قرآن را افزون نكند!
و سوم ، مردى كه قرآن مى‏خواند و داروى قرآن را بر درد دل خويش مى‏نهد . شبش را با آن به بيدارى مى‏گذراند ، و روزش را با آن به تشنگى (روزه‏دارى) سپرى مى‏كند ، و آن را در مسجدهايش برپا مى‏دارد ، و با آن ، از بسترش دور مى‏شود . به بركت وجود آنان است كه خداوندِ عزيز جبّار ، بلا را دفع مى‏كند ، و به بركت ايشان است كه خدا دشمنان را شكست مى‏دهد ، و به بركت ايشان است كه خدا از آسمان ، باران مى‏باراند . پس - به خدا سوگند - اينان در ميان قرآن‏خوانان ، كمياب‏تر از كبريت احمرند . ۲

1.أخَذَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام بِيَدي ، ثُمَّ قالَ: إنَّكَ إن بَقيتَ سَيَقرَأُ القُرآنَ ثَلاثَةُ أصنافٍ: فَصِنفٌ للَّهِ‏ِ ، وصِنفٌ لِلجِدالِ ، وصِنفٌ لِلدُّنيا ، ومَن طَلَبَ بِهِ أدرَكَ (سنن الدارمى: ج ۲ ص ۸۹۲ ح ۳۲۰۹ ، كنز العمّال: ج ۲ ص ۳۴۱ ح ۴۱۹۲) .

2.قُرّاءُ القُرآنِ ثَلاثَةٌ: رَجُلٌ قَرَأَ القُرآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضاعَةً ، وَاستَدَرَّ بِهِ المُلوكَ ، وَاستَطالَ بِهِ عَلَى النّاسِ ! ورَجُلٌ قَرَأَ القُرآنَ فَحَفِظَ حُروفَهُ ، وضَيَّعَ حُدودَهُ ، وأقامَهُ إقامَةَ القِدحِ ، فَلا كَثَّرَ اللَّهُ هؤُلاءِ مِن حَمَلَةِ القُرآنِ ! ورَجُلٌ قَرَأَ القُرآنَ فَوَضَعَ دَواءَ القُرآنِ عَلى‏ داءِ قَلبِهِ ، فَأَسهَرَ بِهِ لَيلَهُ ، وأظمَأَ بِهِ نَهارَهُ ، وقامَ بِهِ في مَساجِدِهِ ، وتَجافى‏ بِهِ عَن فِراشِهِ ، فَبِاُولئِكَ يَدفَعُ اللَّهُ العَزيزُ الجَبّارُ البَلاءَ ، وبِاُولئِكَ يُديلُ اللَّهُ مِنَ الأَعداءِ ، وبِاُولئِكَ يُنَزِّلُ اللَّهُ الغَيثَ مِنَ السَّماءِ ، فَوَاللَّهِ لَهؤُلاءِ فِي قُرّاءِ القُرآنِ أعَزُّ مِنَ الكِبريتِ الأَحمَرِ (الكافى: ج ۲ ص ۶۲۷ ح ۱ ، الخصال: ص ۱۴۲ ح ۱۶۴) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24534
صفحه از 597
پرینت  ارسال به