بركات ختم قرآن
در روايات اهل بيت عليهم السلام تأكيد فراوانى بر فضيلت ختم قرآن شده و در شمارى از آنها ، ثوابها و بركات بسيارى براى ختم قرآن بيان شده است كه برخى مقيد به زمانهاى خاص مانند ماه مبارك رمضان ۱ يا مكانهاى خاص مانند مكه مكرمه اند ۲ و برخى مطلق ؛ مانند اجابت دعا . ۳
از مشهورترين روايات در باره بركات ختم قرآن ، روايتى است از پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله كه بنا بر آن ، هر كس قرآن را ختم كند ، گويى نبوّت ، ميان دو پهلوى او [كنايه از جان او ]جاى گرفته است ، جز اين كه به او وحى نمىشود :
مَن خَتَمَ القُرآنَ فَكَأَنَّما اُدرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَينَ جَنبَيهِ ، ولكِنَّهُ لا يوحى إلَيهِ . ۴
كسى كه قرآن را ختم كند ، چنان است كه نبوّت در ميان دو پهلويش قرار داده شده باشد ، جز آن كه به او وحى نمىشود.
مدّت ختم قرآن
در اين كه همه قرآن بايد در چند ساعت ، روز يا ماه قرائت شود تا عنوان «ختم قرآن» بر آن صدق كند ، روايات بسيار و گوناگونى از پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام رسيده است ؛ به گونهاى كه در برخى از منابع روايى شيعه و سنّى بابهايى بدين موضوع اختصاص يافتهاند . بر پايه بسيارى از روايات ، كمترين زمان ختم كامل قرآن سه روز است . ۵
از توصيههاى معصومان به شروع ختم جديد قرآن ، هنگام پايان يافتن ختم پيشين ، بر مىآيد كه تلاوت قرآن در قالب «ختم قرآن» از فضيلت و ثواب بيشترى برخوردار است . پيشوايان معصوم عليهم السلام از ختم منظم قرآن به «حلّ و رحلة» يعنى بار افكندن و كوچ كردن تعبير كردهاند و از چنين تلاوتكنندهاى به «حالّ مرتحل» يعنى بارافكنِ كوچنده تعبير مىشود و مراد اين است كه چون قرآن ختم مىشود ، قارى بىدرنگ ختم ديگرى آغاز مىكند و اين «بهترين عمل» بر شمرده است . ۶
تعارض ظاهرى روايات را در اين باره مىتوان با تفاوتهاى انسانى ، زمانى ، مكانى و مانند آن توجيه كرد :
۱. تفاوت انسانى (نابرابرى استعدادهاى قاريان) : توانمندى و چيرگى قاريان و نابرابرى مهارت آنان در قرائت ، مىتواند در كوتاهى و بلندىِ زمان ختم قرآن مؤثّر باشد . از اين رو پيشوايان معصوم عليه السلام به برخى قاريان اجازه نمىدادند كه قرآن كريم را در كمتر از يك ماه ختم كنند ۷ و براى بعضى ديگر كمتر از يك هفته را روا نمىدانستند ؛ ۸ ولى در روايتى صحيح السند آمده است كه به برخى از اصحاب ، اجازه ختم قرآن را در هر شب دادهاند . ۹ اينگونه روايات مىتواند از تفاوت استعداد و شايستگى ذاتى افراد در بهرهمندى از قرآن كريم نيز حكايت كند . حديثى از پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله شاهد خوبى است كه پس از آن كه ختم قرآن در هفت روز را كار مقرّبان و ختم در پنج روز را كار صديقان و ختم در سه روز را كار پيامبران دانسته ، فرموده است : اين ، كارى طاقتفرساست و گمان نمىكنم شما توان آن را داشته باشيد ، مگر آن كه رنج بيدارى در شب را بر خود هموار كنيد . ۱۰ همچنين آن حضرت در باره مردى كه گفت : مىتوانم در كمتر از يك ماه قرآن را ختم كنم ، فرمود : در بيست روز ختم كن و پس از آن كه مرد بار ديگر همان سخن را به زبان آورد ، فرمود : در ده روز ختم كن و بار سوم ، فرمود : در هفت روز ختم كن . ۱۱
۲. تفاوت زمانى: از برخى روايات بر مىآيد كه زمانهاى مباركى همچون ماه رمضان در چندوچون ختم قرآن اثر دارد ؛ ۱۲ زيرا در اين ايام از يك سو نشاط روحى و پذيرش قلبى براى تلاوت و فهم قرآن كريم بيشتر و از سوى ديگر فضيلت تلاوت افزونتر است . در روايتى امام صادق عليه السلام به ابوبصير اجازه مىدهد كه قرآن را در كمتر از شش روز ختم كند ؛ ليكن در همان روايت براى او روا مىدارد كه در ماه مبارك رمضان قرآن را در سه روز به پايان برساند . ۱۳ به نظر مىرسد علت اين دو حكم متفاوت ، ويژگى و فضيلت ماه مبارك رمضان است .
۳. تفاوت مكانى: از برخى از روايات بر مىآيد كه مكانهاى مقدسى همانند مكّه براى ختم قرآن فضيلت بيشترى دارند . ۱۴ از اين رو ممكن است برخى اختلافات روايات در مدّت ختم قرآن ، ناظر به تفاوت مكانى باشد ؛ چنان كه امام باقر عليه السلام به نقل ابو حمزه ثمالى فرمودند كه براى ختم قرآن كريم در مكه مكرمه ، آن هم در كمتر از يك هفته پاداش بسيارى است . ۱۵
افزون بر آنچه گذشت ، مىتوان برخى روايات پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله را ناظر به ختم «مقدارى از قرآن» دانست ؛ چنانكه آن حضرت در روايتى مىفرمايد : ختم قرآن تا جايى است كه مىدانى : «خَتمُ القُرآنِ إلى حَيثُ تَعلَمُ» . ۱۶ ختم قرآن براى مسلمانان صدر اسلام ، به همان مقدارى بود كه تا آن زمان بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نازل شده و براى آنان قرائت كرده بود .
از مجموع روايات ختم قرآن بر مىآيد كه تلاوت مطلوب آن است كه با نشاط ، تدبّر در معانى ، خشوع قلب و صفاى باطن همراه باشد و با حفظ اين مهم ، اختلاف روايات در زمان ختم قرآن ، به تفاوت شايستگىهاى ذاتى قاريان و نيز تأثير معنوى برخى از زمانها و مكانهاى مقدّس باز مىگردد .
يكى از موارد گمان به استجابت دعا ، هنگام ختم قرآن است . از اين رو ، دعا ، يكى از آداب ختم قرآن شمرده مىشود . منابع روايى ، دعاهاى بسيارى براى ختم قرآن ذكر كردهاند ۱۷ كه متن آنها به هم نزديك است . يكى از آنها دعاى پر بار امام سجاد عليه السلام است كه با اين جمله آغاز مىشود :
اللّهُمَّ إنَّكَ أعَنتَنى على خَتمِ كِتابِكَ الَّذى أنزَلتَهُ نوراً و جَعَلتَهُ مُهَيْمِناً على كُلِّ كِتابٍ أنزَلتَهُ و فَضَّلتَهُ على كُلِّ حَديثٍ قَصَصتَهُ... . ۱۸
در دعاى ايشان هنگام ختم قرآن - : خدايا! تو مرا در به پايان رساندن كتابت كمك كردى ؛ كتابى كه آن را به عنوان نور ، فرو فرستادى و آن را بر ديگر كتابهاى آسمانىات حاكم قرار دادى و بر هر سخنى كه باز گفتى ، برترىاش دادى .
اين دعا مضامينى بلند دارد كه مباحثى همچون عظمت قرآن ، آداب تلاوت ، قرآنشناسى و راهنماشناسى را در خود گنجانده است .
1.ر . ك : ص ۴۶۴ (بهار قرآنخوانى) .
2.ر . ك : شناخت نامه قرآن : ج ۳ ص ۴۰۳ (بركت ختم كردن قرآن در مكّه) .
3.ر . ك : ص ۵۰۲ (مستجاب شدن دعا در هنگام ختم قرآن) .
4.ر . ك : ص ۴۹۴ ح ۳۹۷ .
5.ر . ك : ص ۴۹۵ (مدّت ختم قرآن) .
6.ر . ك : ص ۴۹۴ (فضيلت ختم قرآن) .
7.ر . ك : شناختنامه قرآن : ج ۳ ص ۳۷۹ ح ۱۳۷۱ .
8.ر . ك : شناختنامه قرآن : ج ۳ ص ۳۷۹ ح ۱۳۶۸ .
9.ر . ك : شناختنامه قرآن : ج ۳ ص ۲۸۱ ح ۱۱۹۲ .
10.ر . ك : شناختنامه قرآن : ج ۳ ص ۳۷۷ ح ۱۳۶۴ .
11.ر . ك : ص ۴۶۴ (بهار قرآنخوانى) .
12.ر . ك : شناختنامه قرآن : ج ۳ ص ۴۰۳ (بركت ختم كردن قرآن در مكّه) .
13.ر . ك : شناختنامه قرآن : ج ۳ ص ۴۰۳ ح ۱۳۸۷ .
14.ر . ك : ص ۴۹۶ ح ۴۰۳ .
15.ر . ك : ص ۵۰۲ (دعا هنگام ختم قرآن) .
16.ر . ك : شناختنامه قرآن : ج ۳ ص ۳۹۰ ح ۱۳۷۹ .