497
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

پژوهشى در باره ختم قرآن و مدّت آن ۱

واژه «ختم» در لغت ، به معناى رسيدن به پايان هر چيز است . ختم به معناى «مُهر نهادن بر چيزى» و ختام به معناى «مُهر» نيز از همين ريشه است . ۲ «ختم قرآن» در اصطلاح هماهنگ با مفهوم لغوى آن ، به معناى قرائت قرآن كريم از آغاز تا پايان است . قرآن كريم از ختم سخنى به ميان نياورده ، بلكه همگان را به قرائت به قدر ميسور فراخوانده است :
(فَاقْرَءُواْ مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَانِ . ۳
به هر ميزان كه ممكن است ، از قران بخوانيد)
.
بر پايه روايتى از امام صادق عليه السلام مراد از (مَا تَيَسَّرَ) مقدار تلاوتى است كه قارى مى‏تواند با خشوع قلب و صفاى باطن بخواند :
ما تَيَّسَرَ لَكُم فيهِ خُشُوعُ القَلبِ وَ صَفاءُ السِّرِّ . ۴
تا آن جا كه خشوع قلب و صفاى باطن ، همراهيتان مى‏كند .
كه طبعاً چنين قرائتى در حال نشاط روحى و شادابى انجام مى‏گيرد ، نه از روى كسالت ، خستگى و تكلّف .
عنوان «ختم قرآن» از صدر اسلام براى مسلمانان آشنا بوده است و پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، امامان اهل بيت و صحابه در باره چگونگى ، زمان ، روش و ثواب ختم قرآن كريم سخن گفته‏اند . ۵ شايد تعبير «مجلس ختم» كه براى درگذشتگان برگزار مى‏شود از همين «ختم قرآن» گرفته شده باشد ؛ زيرا مرسوم است كه در چنين مجلسى يك يا چند بار ، قرآن را ختم مى‏كنند .

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى حسين اشرفى ، انجام شده است .

2.معجم مقاييس اللغة ؛ لسان العرب: ماده «ختم».

3.مزمّل : آيه ۲۰ .

4.ر . ك : تفسير السلمى : ج ۲ ص ۳۵۷ ؛ مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۱۶۹ .

5.ر . ك : ص‏۴۹۴ (فصل چهارم : ختم كردن قرآن و مدّت آن) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
496

۴۰۲.الكافى - به نقل از على بن ابى حمزه - : ابو بصير از امام صادق عليه السلام سؤال كرد و من نيز حاضر بودم . گفت : فدايت شوم! من قرآن را در يك شب بخوانم؟
فرمود : «نه» . گفت : در دو شب؟
فرمود : «نه» ، تا رسيد به شش شب . در اين هنگام ، امام عليه السلام با دستش اشاره كرد و فرمود : «آها» و سپس فرمود : «اى ابو محمّد! پيش از شما ، ياران محمّد صلى اللَّه عليه وآله ، قرآن را در يك ماه و كمتر مى‏خواندند» . ۱

ب - ختم كردن ، تا جايى كه بلد است

۴۰۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: ختم قرآن ، تا آن جايى است كه بلد هستى ۲ . ۳

1.سَأَلَ أبو بَصيرٍ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام وأنَا حاضِرٌ ، فَقالَ لَهُ: جُعِلتُ فِداكَ! أقرَأُ القُرآنَ في لَيلَةٍ؟ فَقالَ: لا ، فَقالَ : في لَيلَتَينِ؟ فَقالَ: لا ، حَتّى‏ بَلَغَ سِتَّ لَيالٍ ، فَأَشارَ بِيَدِهِ ، فَقالَ: ها، ثُمَّ قالَ: يا أبا مُحَمَّدٍ ، إنَّ مَن كانَ قَبلَكُم مِن أصحابِ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله كانَ يَقرَأُ القُرآنَ في شَهرٍ وأقَلَّ (الكافى: ج ۲ ص ۶۱۸ ح ۵) .

2.علّامه مجلسى رحمة اللَّه عليه فرموده : شايد مراد ، اين است كه هر كس قرآن را به اندازه‏اى بخواند كه مى‏داند (بلد است يا از حفظ دارد يا در دسترس دارد)، ثواب ختم همه قرآن به او داده مى‏شود، هر چند كه قرآن در واقع ، بيش از آن مقدارى است كه او مى‏داند يا بيش از آن باشد كه او خوانده است (مرآة العقول : ج ۱۲ ص ۴۹۸). مولى محمد صالح مازندرانى در شرح اين روايت مى‏فرمايد : «يعنى قارى قرآن ، آن را تا هر كجا كه مى‏داند ، بخواند كه در اين صورت پاداش او مانند كسى است كه همه قرآن را مى‏داند و مى‏خواند» . اين شارح بزرگ ، روايت بشر بن غالب اسدى را نيز مؤيد تفسير خود دانسته است . گفتنى است كه ايشان نسخه‏ها و احتمال معناهاى ديگرى نيز آورده است (شرح الكافي : ج ۱۱ ص ۴۲) .

3.خَتمُ القُرآنِ إلى‏ حَيثُ تَعلَمُ (الكافى: ج ۲ ص ۶۱۳ ح ۷) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24425
صفحه از 597
پرینت  ارسال به