483
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
482

آثار مكتوب در اعراب قرآن

جايگاه و نقش مهم دانش اعراب قرآن در فهم و تفسير قرآن سبب شد كه دانشمندان پس از قرن دوم به طور گسترده به تحقيق و تأليف در اين دانش قرآنى بپردازند . به ظاهر ، نخستين بار ابوجعفر رؤاسى ، از اصحاب امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام ، كسايى و فرّاء ، كتاب‏هايى با عنوان إعراب القرآن نگاشته‏اند . ۱
پس از نيمه دوم قرن دوم هجرى ، از انديشه‏ها و آراى نحوى خليل و سيبويه كه بگذريم ، ۲ دانشمندان ذيل ، صاحب تأليف در اِعراب قرآن بوده‏اند ، اگر چه بسيارى از اين كتاب‏ها به دست ما نرسيده است : ۳ قُطرُب نحوى(م ۲۰۶ق) ، ۴ ابو عبيده معمر بن مثنّى(م ۲۱۰ق) ، ۵ عبد الملك بن حبيب قرطبى(م ۲۳۹ق) ، ابوحاتم سجستانى (م ۲۴۸ق) ، ۶ ابن قتيبه (م ۲۷۰ق) ، ۷ مبرّد نحوى (م ۲۸۵ق) ۸ و ابو العباس ثعلب نحوى (م ۲۹۱ق) . ابراهيم بن محمد نفتويه (م ۳۲۳ق) ، ۹ ابو البركات ابن الأنبارى (م ۵۷۷ ق) صاحب البيان فى غريب إعراب القرآن ، ابوجعفر نحاس نحوى (م ۳۳۸ق) صاحب إعراب القرآن ، ابوبكر ابن اشته اصفهانى (م ۳۶۰ق) صاحب رياضة الألسنة فى إعراب القرآن و معانيه ، مكّى بن ابى طالب (م ۴۳۷ق) صاحب مشكل إعراب القرآن ، اسماعيل بن خلف (م ۴۵۵ق) ، خطيب تبريزى (م ۵۰۲ق) ، ابوالحسن على بن ابراهيم حوفى نحوى (م ۵۶۲ق) صاحب كتاب المفصّل در ده جلد در اعراب قرآن ، ابو البقاء عبد اللَّه بن حسين عكبرى (م ۶۱۶ق) صاحب التبيان فى إعراب القرآن - كه از آن با عنوان إملاء ما منّ به الرحمن نيز ياد شده - ، ابواسحاق ابراهيم بن محمد سفاقسى (م ۷۴۲ق) صاحب المُجيد فى إعراب القرآن المجيد ، محمد بن سليمان صرخدى (م ۷۹۲ق) كه كتاب سفاقسى را تلخيص كرده ، سمين حلبى (م ۷۵۶ق) صاحب الدر المصون فى علوم الكتاب المكنون . ۱۰
در كنار كتاب‏هاى إعراب القرآن بايد از كتاب‏هاى معانى القرآن نيز ياد كرد كه مشتمل بر اعراب قرآن نيز بوده‏اند . ۱۱ برخى تفاسير جامع نيز به اعراب آيات قرآن توجهى گسترده داشته‏اند ، مانند التبيان شيخ طوسى و الكشّاف زمخشرى و مجمع البيان و جوامع الجامع طَبْرِسى ، المحرّر الوجيز ابن عطيه ، و البحر المحيط ابوحيان .
در ميان منابع اعراب القرآن ، دو كتاب ديگر نيز شايان توجه است كه در شيوه نگارش با ديگر كتاب‏ها متفاوت اند : يكى إعراب القرآن منسوب به زَجّاج (م ۳۳۰ق) و ديگرى مغنى اللبيب عن كتب الأعاريب از ابن هشام انصارى (م ۷۶۱ق) . اين دو كتاب ، مبتكر بحث موضوعى در زمينه اعراب قرآن اند . پس از ابن هشام ، قرآن‏پژوه معاصر وى ، بدر الدين زركشى (عمدتاً متأثر از وى) ، فصل ۴۷ و بخش‏هايى از فصل ۴۶ از كتاب علوم قرآنى خود ، البرهان ، را به بحث‏هاى ادبى قرآن اختصاص داده و با گردآورى مباحث سودمند ادبى در تفسير قرآن ، اين دو فصل را شاه‏بيت كتابش معرفى كرده است . ۱۲
تأليف در اعراب قرآن در روزگار معاصر به طور گسترده‏ترى در كانون توجه قرآن‏پژوهان بوده و ده‏ها كتاب در تحليل اعراب كامل قرآن يا اجزا و سوره‏هايى خاص به صورت گزينشى تأليف شده است . ويژگى اين آثار ، آموزشى بودن آنهاست . اين آثار اغلب براى طلاب و دانشجويان و با غرض يادگيرى ، و تقويت و تثبيت قواعد صرفى و نحوى در ذهن آنان بوده است . از مشهورترين اين كتاب‏ها إعراب القرآن و صرفه و بيانه از محيى الدين درويش ، إعراب القرآن از ابراهيم كرباسى ، الجدول فى إعراب القرآن از محمود صافى ، إعراب القرآن از طيب ابراهيم و راهنماى تجزيه و تركيب قرآن موسوم به كلمة اللَّه العليا از محمد رضا آدينه‏وند است . شيوه بحث در اين كتاب‏ها كاملاً با شيوه «اعراب القرآن»هاى گذشته متفاوت است ، در حالى‏كه كتاب‏هاى گذشته در واقع به تحليل اعراب كلمات و آيات مشكل قرآن روى مى‏آورند ، كتاب‏هاى معاصر به تحليل و تركيب همه كلمات قرآن ، پرداخته‏اند .

1.الذريعة : ج‏۲ ص‏۲۳۵ - ۲۳۶؛ تأسيس الشيعة : ص‏۶۷ - ۶۸.

2.ظاهرة الاعراب : ص‏۲۳۲ - ۲۵۲.

3.قضايا الجملة الخبرية : ج‏۱، ص‏۳۱.

4.الفهرست : ص‏۵۸.

5.الفهرست: ص‏۶۰.

6.كشف الظنون : ج‏۱ ص‏۱۲۱.

7.الفهرست : ص‏۷۶.

8.الفهرست: ص‏۶۵.

9.بغية الوعاة : ج‏۱ ص‏۴۲۹؛ طبقات المفسرين : ج‏۱ ص‏۲۱؛ قضايا الجملة الخبرية : ج‏۱ ص‏۳۹.

10.كشف الظنون : ج‏۱ ص‏۱۲۱ - ۱۲۳.

11.براى آگاهى از اسامى مؤلفان اين آثار، ر. ك: الفهرست : ص‏۳۷.

12.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۳۰۹ - ۴۲۵.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31518
صفحه از 597
پرینت  ارسال به