459
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۱ / ۳

مجسّم شدن قرآن در روز قيامت براى حاملان آن‏

۳۳۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: در روز قيامت، قرآن به صورت مردى مجسّم مى‏شود. پس شخصى را كه حافظ آن بوده ، ولى با دستورهايش مخالفت كرده است، مى‏آورند. قرآن از او شكايت مى‏كند و مى‏گويد: اى پروردگار من! او را حامل من قرار دادى ؛ امّا او بد حاملى بود ! از حدود و احكام من تعدّى كرد، واجباتم را پايمال ساخت ، گناهانم را مرتكب شد، و طاعاتم را ترك نمود !
قرآن ، پيوسته بر ضدّ او حجّت مى‏آورد تا آن كه گفته مى‏شود: خود دانى با او.
پس قرآن ، دست او را مى‏گيرد و رهايش نمى‏كند تا اين كه او را به صورت در آتش پرتاب مى‏كند.
سپس مردى شايسته را مى‏آورند كه حافظ قرآن بوده و حرمت آن را پاس مى‏داشته است . قرآن در برابر او مجسّم مى‏شود و به دفاع از او مى‏پردازد و مى‏گويد: اى پروردگار من! او را حامل من قرار دادى و حامل خوبى بود . او حدود [و احكامِ‏] مرا حفظ كرد، به فرايضم عمل كرد، از گناهانم دورى كرد، و از طاعاتم پيروى نمود. پس پيوسته در تأييد او دليل مى‏آورد تا آن كه گفته مى‏شود: خود دانى با او.
آن گاه قرآن ، دست او را مى‏گيرد و رهايش نمى‏كند تا آن كه جامه‏اى از ديباى ستبر بر وى مى‏پوشاند و تاج پادشاهى بر سرش مى‏نهد و جام باده ۱ به او مى‏نوشاند. ۲

1.در دو منبع ، «كأس الخلد» يعنى «جام جاويدان» آمده است .

2.يُمَثَّلُ القُرآنُ يَومَ القِيامَةِ رَجُلاً ، فَيُؤتى‏ بِالرَّجُلِ قَد حَمَلَهُ فَخالَفَ أمرَهُ ، فَيَتَمَثَّلُ خَصماً لَهُ فَيَقولُ: يا رَبِّ ، حَمَّلتَهُ إيّايَ فَشَرُّ حامِلٍ ؛ تَعدّى‏ حُدودي ، وضَيَّعَ فَرائِضي ، ورَكِبَ مَعصِيَتي ، وتَرَكَ طاعَتي ، فَما يَزالُ يَقذِفُ عَلَيهِ بِالحُجَجِ حَتّى‏ يُقالَ: فَشَأنَكَ بِهِ ، فَيَأخُذُ بِيَدِهِ فَما يُرسِلُهُ حَتّى‏ يُكِبَّهُ عَلى‏ مِنخَرِهِ فِي النّارِ. ويُؤتى‏ بِرَجُلٍ صالِحٍ قَد كانَ حَمَلَهُ وحَفِظَ أمرَهُ ، فَيَتَمَثَّلُ خَصماً لَهُ دونَهُ فَيَقولُ: يا رَبِّ حَمَّلتَهُ إيّايَ فَخَيرُ حامِلٍ ؛ حَفِظَ حُدودي ، وعَمِلَ بِفَرائِضي ، وَاجتَنَبَ مَعصِيَتي ، وَاتَّبَعَ طاعَتي ، فَما يَزالُ يَقذِفُ لَهُ بِالحُجَجِ حَتّى‏ يُقالُ: شَأنَكَ بِهِ ، فَيَأخُذُ بِيَدِهِ فَما يُرسِلُهُ حَتّى‏ يُلبِسَهُ حُلَّةَ الإِستَبرَقِ ، ويَعقِدَ عَلَيهِ تاجَ المُلكِ ، ويَسقِيَهُ كَأسَ الخَمرِ (المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۱۶۹ ح ۱ ، فضائل القرآن لابن الضريس : ص ۵۵ ح ۹۱) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
458

۱ / ۲

فضيلت قارى قرآن‏

۳۳۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: قاريان ، رؤساى اهل بهشت اند . ۱

۳۳۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: سه صداست كه خداوند عزّ وجلّ آنها را دوست دارد : صداى خروس ، صداى كسى كه قرآن مى‏خواند ، و صداى استغفار كنندگان در سحرگاهان . ۲

۳۳۴.امام صادق عليه السلام: هر كس در حال جوانى و با ايمان ، قرآن بخواند ، قرآن با گوشت و خون او مى‏آميزد و خداوند عزّ وجلّ وى را با فرشتگان پيام‏رسانِ ارجمند و نيك ، دمخور مى‏سازد و در روز رستاخيز ، قرآن ، مانعى براى او [در برابر آتش‏] خواهد بود . مى‏گويد : پروردگارا! هر كارگرى ، به مزد كارش رسيده است جز كارگر من . ارزشمندترين عطاهايت را به او برسان .
پس ، خداوندِ عزيز و جبّار ، دو جامه از جامه‏هاى بهشت بر او مى‏پوشاند و بر سرش تاج كرامت نهاده مى‏شود . سپس به قرآن گفته مى‏شود : آيا تو را در باره او خشنود ساختيم؟
قرآن مى‏گويد : بار پروردگارا ! من در باره او بيش از اين مى‏خواستم !
پس ، نامه امان [از آتش‏] را به دست راست او و فرمان جاودانگى [در بهشت‏] را به دست چپش مى‏دهند و آن گاه وارد بهشت مى‏شود . به او مى‏گويند : بخوان و يك درجه بالا برو .
سپس به قرآن گفته مى‏شود : آيا [آنچه را كه دلت مى‏خواست ،] به او رسانديم و تو را راضى كرديم؟
قرآن مى‏گويد : آرى . ۳

1.القُرّاءُ عُرَفاءُ أهلِ الجَنَّةِ (الجامع الصغير: ج ۲ ص ۲۶۳ ح ۶۱۸۱ ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۵۱۴ ح ۲۲۹۰) .

2.ثَلاثَةُ أصواتٍ يُحِبُّهَا اللَّهُ عزّ وجلّ: صَوتُ الدّيكِ ، وصَوتُ الَّذي يَقرَأُ القُرآنَ ، وصَوتُ المُستَغفِرينَ بِالأَسحارِ (الفردوس : ج ۲ ص ۱۰۱ ح ۲۵۳۸ ، كنز العمّال: ج ۱۲ ص ۳۳۵ ح ۳۵۲۸۵) .

3.مَن قَرَأَ القُرآنَ وهُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ ودَمِهِ ، وجَعَلَهُ اللَّهُ عزّ وجلّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وكانَ القُرآنُ حَجيزاً عَنهُ يَومَ القِيامَةِ ، يَقولُ: يا رَبِّ ! إنَّ كُلَّ عامِلٍ قَد أصابَ أجرَ عَمَلِهِ غَيرَ عامِلي ، فَبَلِّغ بِهِ أكرَمَ عَطاياكَ ، قالَ: فَيَكسوهُ اللَّهُ العَزيزُ الجَبّارُ حُلَّتَينِ مِن حُلَلِ الجَنَّةِ ، ويوضَعُ عَلى‏ رَأسِهِ تاجُ الكَرامَةِ ، ثُمَّ يُقالُ لَهُ: هَل أرضَيناكَ فيهِ؟ فَيَقولُ القُرآنُ: يا رَبِّ! قَد كُنتُ أرغَبُ لَهُ فيما هُوَ أفضَلُ مِن هذا ، فَيُعطَى الأَمنَ بِيَمينِهِ وَالخُلدَ بِيَسارِهِ ، ثُمَّ يَدخُلُ الجَنَّةَ ، فَيُقالُ لَهُ: اِقرَأ وَاصعَد دَرَجَةً ، ثُمَّ يُقالُ لَهُ: هَل بَلَغنا بِهِ وأرضَيناكَ؟ فَيَقولُ: نَعَم (الكافى : ج ۲ ص ۶۰۳ ح ۴ ، ثواب الأعمال : ص ۱۲۶ ح ۱) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24380
صفحه از 597
پرینت  ارسال به