445
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

نظريه نهايى

با توجه به قوّت سندى و دلالى رواياتى كه نسيان قرآن را مكروه و نه حرام مى‏شمارند ، و نيز سيره مسلمانان و فتواى فقيهان متعدد از يك سو ، و ضعف سندى و دلالى روايات موهم حرمت از سوى ديگر ، مى‏توان تنهاكراهت نسيان را اثبات نمود . گفتنى است كه فقيهان پيشين شيعه ، كمتر از حكم نسيان سخن گفته‏اند ، هر چند برخى به نفى حرمت تصريح كرده‏اند . ۱ شايد آنان نياز نمى‏ديدند كه مسئله‏اى غير فقهى را كه حكم لزومى ندارد ، در كتب فقهى بياورند . در ميان اهل تسنّن نيز هر چند حرمت نسيان طرفدارانى دارد ، اما بيشتر آنان مسئله را در مباحث شرح الحديث و آداب القرآن و نه فقه مطرح كرده‏اند كه بسى محتمل است به معناى لزومى نبودن حكم مساله در نظر ايشان باشد . ۲
بر اين پايه ، روايات شديد اللحنى مانند : روايت صدوق رحمة اللَّه عليه : «مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ ثُمَّ نَسِيَهُ مُتَعَمِّداً لَقَى اللَّهُ يَومَ القيامَةِ مَغلولاً . . .» . ۳ و يا روايت نبوى «مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ ثُمَّ نَسِيَهُ ، لَقيَ اللَّهُ سُبحانَهُ وَهو أجذم» ، «يُسَلِّطُ اللَّهُ - عَزَّ وجَلَّ - عَلَيهِ بِكُلِّ آيَةٍ مِنهُ نَسِيَها حَيَّةً تَكونُ قَرينَتَهُ إلى النّارِ» و «عَرَضَت عَلَىّ ذُنوبُ أُمّتى فَلَم أَرِ ذَنباً أَعَظَمُ مِن سُورَةٍ ... أُوتيها رَجُلٌ ثُمَّ نَسِيَها» ، را ناظر به نسيان معمول و رايج نمى‏دانيم ؛ زيرا اگر چنين بود ، شايسته مى‏نمود كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و امامان اهل بيت ، آنها را فراز آورده و بر آنها در هميشه و همه جا تأكيد كنند ، فقيهان به مضمون آنها حكم دهند و نسيان قرآن را حرام بخوانند! و توده مسلمانان در طول تاريخ ، به آن عمل كنند . از اين رو مى‏توان اين دسته روايات را ناظر به ترك عملى و نسيان آموزه‏هاى هدايتى قرآن دانست كه گونه‏اى پشت سر انداختن و فراموشى از سر بى اعتنايى و مهجور نمودن قرآن است .

1.روضة المتقين : ج‏۹ ص‏۳۶۴؛ الأمالى ، سيد مرتضى : ج‏۱ ص‏۶؛ المجازات النبوية : ص‏۲۴۶ - ۲۴۷؛ استفتائات السيد السيستانى : ص‏۱۳۸.

2.ر. ك: فتح البارى : ج‏۹ ص‏۷۰؛ المجموع، محيى الدين نووى : ج‏۲ ص‏۱۶۹.

3.ر . ك : الأمالى ، صدوق : ص‏۵۱۳؛ ثواب الأعمال : ص‏۲۸۲.


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
444

پژوهشى در باره روايات فراموش كردن قرآن پس از حفظ آن ۱

محدّثان و فقيهان ، در تبيين و جمع بندى روايات ناظر به نسيان قرآن ، آراى گوناگونى دارند كه در پى مى‏آيد :
۱ . حرمت كوتاهى عمدى در تكرار و مواظبت به گونه‏اى كه به فراموشى قرآن بينجامد .
اين وجه ، از مفهوم عبارت محدّثانى مانند شيخ حرّ عاملى رحمة اللَّه عليه و محدّث نورى رحمة اللَّه عليه به دست مى‏آيد ؛ زيرا آن دو بزرگوار ، عنوانِ باب حاوى اين احاديث را چنين قرار داده‏اند : «باب أنّه لا يجوز ترك القرآن تركاً يؤدى إلى النسيان» ؛ باب جايز نبودن ترك قرآن به گونه‏اى كه به فراموشى آن بينجامد . ۲
هم‏چنين شيخ حرّ عاملى ذيل حديثى در همين باب ۳ كه بر نفى حرمت نسيان دلالت دارد مى‏نويسد :
أقولُ : هذا مَحمولٌ عَلى مَن نَسِىَ بِغَيرِ تَفريطٍ وَ لا تَقصيرٍ وَ لَم يَكُن سَبَبُهُ التَّركَ وَ التَّهاوُنَ كَما مَرَّ . ۴
اين ، براى كسى است كه بدون كم‏كارى و كوتاهى ، آن را فراموش كرده ، و علت فراموشى ، - همان گونه كه گذشت - ترك قرآن و يا سستى نبوده است‏ .
۲ . كراهت كوتاهى كردن در تكرار و مواظبت به گونه‏اى كه به فراموشى قرآن بينجامد .
محدّثان و فقيهان متعددى ، قائل به اين قول هستند و روايات را بر كراهت حمل كرده‏اند . ۵ يك نمونه را مى‏آوريم :
يُكرَهُ تَركُ القِراءَةِ حَتّى‏ يَبعثَ عَلَى النِّسيانِ ، وَ فى الأَخبارِ أَنَّ المَنْسِىّ يَأتى بِصورةٍ حَسناءَ يَومَ القيامَةِ ثُمَّ يُخاطِبُ الناسِىَ و يَلومُهُ عَلى‏ نِسيانِهِ وَ حِرمانهِ؛ يَنبَغى لِمَن حَفِظَ القُرآنَ أن يُداوِمَ تِلاوَتَهُ حَتّى‏ لا يَنساهُ كَى لا يَلحَقَهُ بِذلِكَ تَأَسُّفٌ وَ تَحَسُّرٌ يَومَ القِيامَةِ . ۶
ترك قرائتى كه منجر به فراموشى شود ، مكروه است . در اخبار آمده است كه سوره فراموش شده ، در قيامت به شكلى زيبا مى‏آيد و فراموش‏كننده را مورد خطاب قرار مى‏دهد و او را به سبب فراموشى و محروم شدن سرزنش مى‏كند . پس شايسته است كسى كه قرآن را حفظ كرده ، تلاوت آن را ادامه دهد ، تا آن را فراموش نكند و به تأسف و حسرت در قيامت دچار نشود .
۳ . برخى مانند آية اللَّه شيخ جواد تبريزى ، با توجه به اختلافِ روايات ، قائل به احتياط شده‏اند . شايد بتوان آنچه را به آية اللَّه خويى نسبت داده‏اند نيز از همين باب دانست ، ۷ و برخى عالمان اهل سنّت را هم افزود . ۸

1.اين پژوهش ، با همكارى فاضل گرامى جناب آقاى حسين اشرفى ، انجام شده است.

2.وسائل الشيعة : ج‏۶ ص‏۱۹۳ (باب ۱۲ از ابواب قرائة القرآن)؛ مستدرك الوسائل : ج‏۴ ص‏۲۶۳ (باب‏۱۱ از ابواب قرائة القرآن) .

3.وسائل الشيعة : ج‏۶ ص ۱۹۵ ذيل حديث ابى كهمس به شماره ۷۷۱۴ .

4.وسائل الشيعة : ج‏۶ ص‏۱۹۵ ذيل ح ۷۷۱۴ .

5.ر . ك : كشف الغطاء : ج ۲ ص ۳۰۰ ؛ عدة الداعى : ص ۲۷۲ ؛ مرآة العقول : ج ۱۲ ص ۴۹۲ ، استفتائات السيّد السيستانى : ص ۱۳۸ ؛ تفسير القرطبى : ج ۱ ص ۲۰ .

6.كشف الغطاء : ج‏۲ ص‏۳۰۰؛ عدة الداعى : ص‏۲۷۲.

7.صراط النجاة، ميرزا جواد تبريزى : ج‏۱ ص‏۵۵۷ (سؤال ۱۵۵۱ و ۱۵۵۲).

8.ر. ك : تفسير ابن كثير : ج‏۳ ص‏۱۷۸، فتح البارى : ج‏۹ ص‏۷۰ و ۷۶.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24524
صفحه از 597
پرینت  ارسال به