437
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
436

۲ / ۴

منزلت قرآن‏آموز

۲۸۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: قرآن را بياموزيد و آن را بخوانيد و خواندنش را به ديگران ، آموزش دهيد ؛ زيرا مَثَل قرآن براى كسى كه آن را مى‏آموزد و مى‏خوانَد و به كار مى‏بندد ، مَثَل انبانى پُر از مُشك است كه بوى آن در همه جا پراكنده مى‏شود ، و مَثَل كسى كه قرآن را مى‏آموزد و به بستر خواب مى‏رود ، در حالى كه اندرونش قرآن است ، مَثَل انبان مُشكى است كه درِ آن ، بسته باشد . ۱

۲ / ۵

مقام و ثواب قرآن‏آموز

۲۸۶.الكافى - به نقل از سعد خَفّاف - : امام باقر عليه السلام فرمود : «اى سعد! قرآن را بياموزيد ؛ زيرا در روز قيامت ، قرآن در زيباترين چهره‏اى كه مردم ديده‏اند ، مى‏آيد . . . و در برابر او (حافظ قرآن) مى‏ايستد و مى‏گويد : "مرا نمى‏شناسى؟!" . آن مرد ، به او مى‏نگرد و مى‏گويد : تو را نمى‏شناسم ، اى بنده خدا! پس قرآن به صورت اوّليه‏اش باز مى‏گردد و مى‏گويد : "مرا نمى‏شناسى؟!" . مرد مى‏گويد : چرا .
قرآن مى‏گويد : "من ، همان كسى هستم كه موجب شدم كه شب‏هايت را به بيدارى [و عبادت ]بگذرانى و در زندگى‏ات ، به رنج بيفتى و در راه من ، ناسزاها بشنوى و آماج تهمت‏ها قرار بگيرى . آگاه باش كه [امروز ]هر تاجرى ، حاصل تجارت خويش را به كمال ، دريافت مى‏كند ، و من امروز ، پشتيبان تو هستم" .
پس او را به پيشگاه پروردگارِ عزّت - تبارك و تعالى - مى‏بَرَد و مى‏گويد : "پروردگارا! پروردگارا! اين ، بنده توست و تو خود ، او را بهتر مى‏شناسى . او به خاطر من ، رنج‏ها كشيد و بر من ، مواظبت نمود . به خاطر من [با دشمنانم‏] دشمنى مى‏كرد و به خاطر من ، مِهر و كين مى‏ورزيد" .
پس خداوند عزّ وجلّ مى‏فرمايد : "بنده‏ام را به بهشتم وارد كنيد و جامه‏اى از جامه‏هاى بهشت بر او بپوشانيد و تاجى بر سرش بگذاريد" . چون با او چنين كنند ، او را به قرآن نشان مى‏دهند و به آن گفته مى‏شود : آيا به آنچه با دوستت شد ، راضى هستى؟ قرآن مى‏گويد : "پروردگارا! من ، اين را در حقّ او ، اندك مى‏دانم . هر چه خير [و خوبى ]است ، بر او بيفزاى" .
خداوند مى‏فرمايد : "به عزّت و جلالم ، و به مقام بلند و جايگاه رفيعم سوگند ، كه امروز به او و به هر كس كه هم‏پايه اوست ، افزون بر آنچه داده‏ام ، پنج چيز مى‏بخشم! هان! ايشان ، جوانانى‏اند كه هرگز ، پير نمى‏شوند ، تن‏درستانى‏اند كه هرگز بيمار نمى‏شوند ، توانگرانى‏اند كه هرگز نادار نمى‏شوند ، شادمانانى كه هرگز ، اندوهگين نمى‏شوند ، و زندگانى كه هرگز نمى‏ميرند"» .
امام باقر عليه السلام سپس اين آيه را خواند : (در آن جا ، مرگ را نچشند، جز همان مرگ نخستين را [كه در دنيا چشيده‏اند])۲ . ۳

1.تَعَلَّمُوا القُرآنَ فَاقرَؤوهُ وَأقرِئُوهُ ، فَإِنَّ مَثَلَ القُرآنِ لِمَن تَعَلَّمَهُ فَقَرَأَهُ وقامَ بِهِ ، كَمَثَلِ جِرابٍ مَحشُوٍّ مِسكاً يَفوحُ بِريحِهِ كُلَّ مَكانٍ ، ومَثَلُ مَن تَعَلَّمَهُ فَيَرقُدُ وهُوَ في جَوفِهِ كَمَثَلِ جِرابٍ وُكِئَ عَلى‏ مِسكٍ (سنن الترمذى : ج ۵ ص ۱۵۶ ح ۲۸۷۶ ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۷۸ ح ۲۱۷) .

2.دخان : آيه ۵۶ .

3.قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : يا سَعدُ! تَعَلَّمُوا القُرآنَ ؛ فَإِنَّ القُرآنَ يَأتي يَومَ القِيامَةِ في أحسَنِ صورَةٍ نَظَرَ إلَيهَا الخَلقُ ... فَيَقومُ بَينَ يَدَيهِ فَيَقولُ: ما تَعرِفُني؟ فَيَنظُرُ إلَيهِ الرَّجُلُ ، فَيَقولُ: ما أعرِفُكَ يا عَبدَاللَّهِ ، قالَ: فَيَرجِعُ في صورَتِهِ الَّتي كانَت فِي الخَلقِ الأَوَّلِ ، ويَقولُ: ما تَعرِفُني؟ فَيَقولُ: نَعَم ، فَيَقولُ القُرآنُ: أنَا الَّذي أسهَرتُ لَيلَكَ وأنصَبتُ عَيشَكَ ، سَمِعتَ الأَذى‏ ورُجِمتَ بِالقَولِ فِيَّ ، ألا وإنَّ كُلَّ تاجِرٍ قَدِ استَوفى‏ تِجارَتَهُ ، وأنَا وَراءَكَ اليَومَ . قالَ عليه السلام : فَيَنطَلِقُ بِهِ إلى‏ رَبِّ العِزَّةِ تَبارَكَ وتَعالى‏ ، فَيَقولُ: يا رَبِّ يا رَبِّ ! عَبدُكَ ، وأنتَ أعلَمُ بِهِ ، قَد كانَ نَصِباً بِي ، مُواظِباً عَلَيَّ ، يُعادي بِسَبَبي ويُحِبُّ فِيَّ ويُبغِضُ ، فَيَقولُ اللَّهُ عزّ وجلّ : أدخِلوا عَبدي جَنَّتي ، وَاكسوهُ حُلَّةً مِن حُلَلِ الجَنَّةِ ، وتَوِّجوهُ بِتاجٍ ، فَإِذا فُعِلَ بِهِ ذلِكَ عُرِضَ عَلَى القُرآنِ فَيُقالُ لَهُ: هَل رَضيتَ بِما صُنِعَ بِوَلِيِّكَ؟ فَيَقولُ: يا رَبِّ إنّي أستَقِلُّ هذا لَهُ فَزِدهُ مَزيدَ الخَيرِ كُلِّهِ . فَيَقولُ: وعِزَّتي وجَلالي ، وعُلُوّي وَارتِفاعِ مَكاني ، لَأَنحَلَنَّ لَهُ اليَومَ خَمسَةَ أشياءَ مَعَ المَزيدِ لَهُ ولِمَن كانَ بِمَنزِلَتِهِ ، ألا إنَّهُم شَبابٌ لا يَهرَمونَ ، وأصِحّاءُ لا يَسقُمونَ ، وأغنِياءُ لا يَفتَقِرونَ ، وفَرِحونَ لا يَحزَنونَ ، وأحياءٌ لا يَموتونَ . ثُمَّ تَلا عليه السلام هذِهِ الآيَةَ : (لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى‏)(الكافى : ج ۲ ص ۵۹۶ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۷ ص ۳۱۹ ح ۱۶) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24332
صفحه از 597
پرینت  ارسال به