417
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

ج - نداشتن جاى‏گزين

۲۴۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: اُمّ القرآن ، جاى‏گُزين غيرِ خود مى‏شود ؛ امّا غير آن ، جاى‏گزين آن نمى‏شود . ۱

۲۴۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: هر نمازى كه در آن اُمّ الكتابْ خوانده نشود ، ناقص ۲ است . ۳

د - تقسيم شده ميان خدا و بنده

۲۴۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: خداوند ، بر من منّت نهاد و فرمود : «من ، فاتحة الكتاب را به تو عطا كردم كه گنجى از گنج‏هاى عرش من است . سپس آن را ميان خودم و تو ، به دو نيم ، قسمت كردم» . ۴

۲۴۴.مجمع البيان - به نقل از اُبَىّ بن كعب - : فاتحة الكتاب را براى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله خواندم . فرمود : «سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، خداوند ، نظير آن را نه در تورات نازل كرده است ، نه در انجيل ، نه در زبور و نه در قرآن . آن ، اُمّ الكتاب و سَبْع مَثانى است . آن ، ميان خدا و بنده‏اش ، قسمت شده است ، و آنچه بنده‏اش [در اين سوره از خدا ]بخواهد ، به او داده مى‏شود» . ۵

1.اُمُّ القُرآنِ عِوَضٌ مِن غَيرِها ، ولَيسَ غَيرَها مِنها عِوَضٌ (المستدرك على الصحيحين: ج ۱ ص ۳۶۳ ح ۸۶۷ ، سنن الدارقطنى: ج ۱ ص ۳۲۲ ح ۲۰) .

2.واژه «خِداج» - كه در متن عربى حديث آمده - به معناى بچّه ناقص الخلقه يا نارس است و همچنين به معناى پيش از موعد به دنيا آمده .

3.كُلُّ صَلاةٍ لا يُقرَأُ فيها بِاُمِّ الكِتابِ فَهِيَ خِداجٌ (المجازات النبويّة: ص ۱۱۱ ح ۷۹ ، بحار الأنوار: ج ۸۵ ص ۱۱ ح ۲) .

4.إنَّ اللَّهَ أعطاني فيما مَنَّ بِهِ عَلَيَّ : إنّي أعطَيتُكَ فاتِحَةَ الكِتابِ وهُوَ كَنزٌ مِن كُنوزِ عَرشي ، ثُمَّ قَسَمتُها بَيني وبَينَكَ نِصفَينِ (شعب الإيمان: ج ۲ ص ۴۴۸ ح ۲۳۶۳ ، فضائل القرآن ، ابن الضريس : ص ۷۹ ح ۱۴۴) .

5.قَرَأتُ عَلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله فاتِحَةَ الكِتابِ ، فَقالَ: وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ ، ما أنزَلَ اللَّهُ فِي التَّوراةِ ولا فِي الإِنجيلِ ولا فِي الزَّبورِ ولا فِي القُرآنِ مِثلَها ، هِيَ اُمُّ الكِتابِ ، وهِيَ السَّبعُ المَثاني ، وهِيَ مَقسومَةٌ بَينَ اللَّهِ وبَينَ عَبدِهِ ، ولِعَبدِهِ ما سَأَلَ (مجمع البيان: ج ۱ ص ۸۸ ، جامع الأخبار: ص ۱۲۱ ح ۲۲۴) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
416

الف - فضيلت اين سوره

۲۳۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: برترى سوره حمد ، مانند برترى حاملان عرش [بر ديگر فرشتگان ]است . هر كس آن را بخواند ، خداوند ، ثواب حاملان عرش را به او عطا مى‏كند . ۱

۲۳۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: من شبيه‏ترينِ مردم به آدم هستم ، و ابراهيم ، از نظر قيافه و اخلاق ، شبيه‏ترينِ مردم به من بوده است . . . . پروردگارم ، بر من منّت نهاد و فرمود : «اى محمّد! درود خدا بر تو باد! . . . من به تو و به امّتت ، گنجى از گنج‏هاى عرشم را دادم : فاتحة الكتاب را» . ۲

۲۳۸.امام صادق عليه السلام : ابليس ، چهار مرتبه ، شيون كرد : اوّلين بار ، روزى كه لعنت شد ، و زمانى كه به زمينْ فرو فرستاده شد ، و زمانى كه محمّد صلى اللَّه عليه وآله پس از وقفه در ارسال پيامبر ، برانگيخته شد ، و زمانى كه اُمّ الكتابْ فرو فرستاده شد . ۳

۲۳۹.امام صادق عليه السلام: اسم اعظم خدا در اُمّ الكتاب ، پراكنده است . ۴

ب - جامعيت

۲۴۰.امام رضا عليه السلام: هيچ چيزى مانند قرآن و هيچ سخنى مانند سوره حمد ، در بر گيرنده خير و حكمت نيست . ۵

1.فَضلُ سورَةِ الحَمدِ كَفَضلِ حَمَلَةِ العَرشِ ، مَن قَرَأَها أعطاهُ ثَوابَ حَمَلَةِ العَرشِ (مستدرك الوسائل: ج ۴ ص ۳۳۰ ح ۴۸۰۳) .

2.أنَا أشبَهُ النّاسِ بِآدَمَ ، وإبراهيمُ أشبَهُ النّاسِ بي خَلقُهُ وَخُلُقُهُ ... ومَنَّ عَلَيَّ رَبّي ، وقالَ لي : يا مُحَمَّدُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ ... أعطَيتُ لَكَ ولِاُ مَّتِكَ كَنزاً مِن كُنوزِ عَرشي فاتِحَةَ الكِتابِ (معانى الأخبار : ص ۵۱ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۱۲۸ ح ۳) .

3.رَنَّ إبليسُ أربَعَ رَنّاتٍ: أوَّلُهُنَّ يَومَ لُعِنَ ، وحينَ اُهبِطَ إلَى الأَرضِ ، وحينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ صلى اللَّه عليه وآله عَلى‏ حينِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ ، وحينَ اُنزِلَت اُمُّ الكِتابِ (الخصال: ص ۲۶۳ ح ۱۴۱ ، تفسير العيّاشى: ج ۱ ص ۲۰ ح ۸) .

4.اِسمُ اللَّهِ الأَعظَمُ مُقَطَّعٌ في اُمِّ الكِتابِ (ثواب الأعمال: ص ۱۳۰ ح ۱ ، تفسير العيّاشى: ج ۱ ص ۱۹ ح ۱) .

5.لَيسَ شَي‏ءٌ مِنَ القُرآنِ وَالكَلامِ جُمِعَ فيهِ مِن جَوامِعِ الخَيرِ وَالحِكمَةِ ما جُمِعَ في سورَةِ الحَمدِ (كتاب من لايحضره الفقيه: ج ۱ ص ۳۱۰ ح ۹۲۶ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۷ ح ۱) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24239
صفحه از 597
پرینت  ارسال به