ديدگاه اهل سنّت
از ابن عباس و سعيد بن جبير نقل شده كه فروش قرآن را روا دانستهاند ، ولى با اين شيوه كه قرآن ابزار كسب درآمد قرار گيرد ، مخالفت كردهاند . ۱ از عمر بن خطاب و عبداللَّه بن عمر نقل شده كه به صراحت ، خريد و فروش مصحف قرآن را ممنوع دانستهاند و كسانى مانند عبد اللَّه بن مسعود و ابوموسى اشعرى آن را مكروه شمردهاند . ۲ در برابر اين دو گروه ، برخى از صحابه و تابعيان ، ميان خريد و فروش تفصيل قائل شدهاند ؛ از ابن عباس ، سعيد بن جبير ، قتادة بن دعامه و جابر بن عبد اللَّه نقل شده است كه خريدن مصحفْ جايز ، ولى فروش آن ممنوع است . ۳ شمارى از تابعان هم مانند عكرمه ، عامر شعبى ، حكم بن عينيه و حسن بصرى قائل به جواز خريد و فروش مصحف بودهاند . ۴
تقريباً تمامى فقهاى اهل سنّت ، خريدن مصحف قرآن را اجازه دادهاند ؛ ولى در باره جواز فروش آن اختلاف نظر دارند : حنفيان ، مالكيان و شافعيان ، فروش مصحف را جايز شمردهاند . ۵ البته برخى از آنان بويژه شافعيان ، به كراهت آن قائل اند و اين قول از شافعى هم نقل شده ۶ است . مستند كراهت ، از يك سو ضرورتِ تعظيم و بزرگداشت قرآن كريم است - تا ابزار تجارت و منفعتطلبى قرار نگيرد - و از سوى ديگر ، سيره صحابيان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله . ۷ احمد بن حنبل و به تبع او فقهاى حنبلى ، با استناد به همين ادلّه ۸ ، به حرمت بيع مصحف قائل شدهاند ؛ ۹ ولى خريدن مصحف از آن رو كه مستلزم روا داشتن ابتذال نسبت به كتاب خدا نيست ، جايز است و تنها شمارى از حنبليان ، خريدن مصحف را مكروه شمردهاند . ۱۰
به نظر بيشتر مذاهب اهل سنّت ، فروختن مصحف قرآن به شخص كافر جايز نيست ؛ زيرا موجب اهانت به قرآن مىگردد ؛ ۱۱ ولى حنفيان فروش قرآن به كافر را مجاز دانستهاند و البته بر كافر نيز واجب مىدانند كه آن را به مسلمانى بفروشد . ۱۲ از جمله ادلّه قائلان به حرمت ، اين حديث نبوى است كه از مسافرت كردن مسلمانى كه قرآن را به همراه دارد ، به سرزمين دشمن ، نهى فرموده است . ۱۳ همچنين در صورت حرمت فروش مصحف به مسلمان ، به طريق اولى ، فروش آن به كافر حرام خواهد بود .
1.السنن الكبرى : ج۶ ص۱۶؛ المصنف ، ابن ابى شيبة : ج۵ ص۳۱؛ كنز العمّال : ج۲ ص۳۴۴.
2.السنن الكبرى : ج۶ ص۱۶؛ المصنف ، ابن ابى شيبة : ج۵ ص۳۰؛ كنز العمّال : ج۲ ص۳۳۰.
3.السنن الكبرى : ج۶ ص۱۶؛ المجموع: ج۹ ص۲۵۱ - ۲۵۲؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج۲ ص۴۵۷.
4.السنن الكبرى ، بيهقى : ج۶ ص۱۷ ؛ المصنف ، عبد الرزاق : ج۸ ص۱۱۳.
5.المجموع : ج۹ ص۲۵۲؛ الشرح الكبير : ج۴ ص۱۲ - ۱۳؛ فقه السنة : ج۳ ص۸۸.
6.ر. ك: المجموع : ج۹ ص۲۵۲؛ المحلّى : ج۹ ص۴۴ - ۴۷؛ روضة الطالبين : ج۳ ص۸۷.
7.المجموع : ج ۹ ص ۲۵۲؛ الإنصاف : ج۴ ص۲۷۸ - ۲۸۰ .
8.ر. ك: المغنى : ج۴ ص۳۰۶ ؛ فيض الرحمن : ص۳۸۴.
9.المجموع: ج ۹ ص ۲۵۲؛ المغنى: ج ۴ ص ۳۰۶؛ فيض الرحمن: ص ۳۸۴؛ الإنصاف: ج ۴ ص ۲۷۹ .
10.الإنصاف : ج۴ ص۲۷۸ - ۲۷۹؛ كشاف القناع : ج۱ ص۱۷۷.
11.المغنى : ج۴ ص۳۰۶؛ إعانة الطالبين : ج۴ ص۳۲۴؛ المجموع : ج۹ ص۳۵۴.
12.المبسوط : ج۱۳ ص۱۳۳؛ المغنى : ج۴ ص۳۰۶.
13.المغنى : ج ۴ ص ۳۰۶.