41
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
40

ج - روايات عامّه‏

روايات اهل سنّت ديدگاه نزول دفعى را تأييد مى‏كنند و مضمونى بسيار نزديك به روايات اهل بيت عليهم السلام دارند . شمارى از آنها قرآن را مانند ديگر كتب آسمانى داراى نزول دفعى در ماه رمضان مى‏دانند ؛ همچون روايت : جابر بن عبداللَّه انصارى ۱ و روايت واثلة بن الاسقع . ۲ شمارى ديگر ، تأكيد دارند كه قرآن دو بار نازل شده است : يكى دفعى در ماه رمضان و ديگرى در طول مدت رسالت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ؛ همچون روايتى كه به ابن عباس مى‏رسد ۳ و روايتى كه بنا بر آن ، قرآن نخست بر بيت العزّه نازل شد و سپس بر پيامبر به مناسبت‏هاى مختلف و در پاسخ به پرسش‏هاى مردم :
نَزَلَ القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً فى شَهرِ رَمَضانَ فى لَيلَةِ القَدرِ فَجُعِلَ فى بَيتِ العِزَّةِ ثمّ اُنزِلَ عَلى النَّبِىّ صلى اللَّه عليه وآله فى عِشرينَ سَنَةً جَوابَ كَلامِ النّاسِ‏ . ۴
قرآن به يكباره در شب قدر ماه رمضان فرود آمد و در بيت العزّه قرار گرفت ، و بعد ، در طول بيست سال به در جواب درخواست مردم به پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نازل شد .

د - ادلّه و شواهد عقلى‏

يك. بعثت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله بنا بر رأى مشهور اماميه ۵ و برخى روايات اهل سنّت ، ۶ در ۲۷ رجب رخ داده است . ۷ از سويى ديگر ، مفسّران و صاحب‏نظران فريقين بر هم‏زمانى بعثت و آغاز نزول ، متفق اند . ۸ بنا بر اين ، نزول قرآن در ماه رمضان - كه آيات و روايات بِدان اشاره دارند - ، نزول دفعى همه قرآن است ، نه آغاز نزول تدريجى ؛ زيرا نزول تدريجى از ماه رجب آغاز شده است .
دو. در آياتى كه سخن از نزول قرآن در ماه رمضان رفته ، تعبير «انزال» آمده و اين تعبير ، حكايت از نزول دفعى دارد . توضيح ، آن كه برخى قرآن پژوهانْ مانند راغب اصفهانى (م ۴۲۵ق) گفته‏اند كه «تنزيل» از باب تفعيل ، غالباً بر نزول تدريجى دلالت مى‏كند ؛ اما «إنزال» از باب افعال ، اعم از آن است و هم بر اين معنا و هم بر نزول دفعى دلالت دارد . ۹ فخر رازى (م ۶۰۶ق) نيز با او هم‏رأى است ، جز آن كه اين كاربرد را هميشگى دانسته ، نه غالبى . ۱۰ راغب ، تصريح مى‏كند كه در آيات : (إِنَّآ أَنزَلْنَهُ فِى لَيْلَةٍ مُّبَرَكَةٍ ؛ ۱۱ ما آن را در شبى فرخنده فرو فرستاديم) و (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ ؛ ۱۲ ماه رمضان كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است) و (إِنَّآ أَنزَلْنَهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ ؛ ۱۳ ما آن را در شب قدر فرو فرستاديم) ، تعبير «انزال» آمده و نه «تنزيل»؛ زيرا بر اساس روايات، قرآن ، يكباره به آسمان دنيا و سپس به تدريج بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نازل شده است . تفاوت ميان انزال و تنزيل را قرآن‏پژوهان و لغويانى ديگر همانند: زمخشرى، ۱۴ ابوالبقاء ، ۱۵طبْرِسى ، ۱۶ زركشى ۱۷ و علامه طباطبايى ۱۸ پذيرفته‏اند . علامه طباطبايى از اين رأى ، همراه ديگر شواهد ، براى اثبات نزول دفعى حقيقت قرآن بر قلب پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در شب قدر ، سود جسته است . ۱۹
سه. بنا بر روايات ، جبرئيل عليه السلام در روزى كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله مبعوث شد ، وضو و نماز را به او آموخت و پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در همان روز ، نماز گزارد . ۲۰ از سويى ديگر ، از پيامبر ، نقل است كه نماز بدون فاتحة الكتاب ، روا نيست . ۲۱ هيچ روايتى نيز در دست نيست كه از اقامه نمازى بدون سوره حمد در اسلام گزارش كرده باشد . از جمع اين روايات بر مى‏آيد كه سوره حمد در ماه رجب نخستين سال بعثت نازل شده است . اين را نيز بايد افزود كه برخى روايات تصريح دارند كه سوره حمد در آغاز بعثت نازل شده است . ۲۲ نتيجه آن كه بخشى از قرآن ، پيش از ماه رمضان نازل شده و در صورت نفى نزول دفعى ، تصريح قرآن بر نزول كلّ قرآن در ماه رمضان ، بى‏معنا خواهد شد .
ديدگاه نزول دفعى و تدريجى خود به دو ديدگاه فرعى تقسيم مى‏شود :
ديدگاه نخست. نزول دفعى بر بيت‏معمور: بنا بر برخى روايات فريقين ، قرآن ، نخست بر بيت‏معمور و سپس در طول مدت رسالت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله از آن جا به تدريج بر ايشان فرود آمده است . ۲۳ شمارى از مفسّران و قرآن‏پژوهان ، پيرو اين ديدگاه‏اند ، مانند : طبرى (م ۳۱۰ ق) ، ۲۴ شيخ صدوق (م ۳۸۱ ق) ، ۲۵ زَمَخشَرى (م ۵۳۸ ق) ، ۲۶ فخر رازى (م‏۶۰۶ق) ، ۲۷ قرطبى(م ۶۷۱ق) ، ۲۸ زَركشى (م ۷۹۴ق) ، ۲۹ ابن حجر عسقلانى (م ۸۵۲ ق) ، ۳۰ سيوطى (م ۹۱۱ق) ، ۳۱ ملاّ فتح اللَّه كاشانى (م ۹۸۸ق) ، ۳۲ بُروسَوى (م‏۱۱۳۷ق) ، ۳۳ آلوسى (م ۱۲۷۰ ق) ، ۳۴ نهاوندى (م ۱۳۷۱ ق) ۳۵ و زرقانى (معاصر) . ۳۶
ديدگاه دوم. نزول دفعى بر قلب پيامبر صلى اللَّه عليه وآله: بنا بر اين ديدگاه ، دو نزول قرآن عبارت اند از : نخست ، نزول حقيقت يا روح قرآن در شب قدر بر قلب پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به صورت دفعى و دوم ، نزول آن در قالب الفاظ به صورت آيات و سوره‏ها به گونه تدريجى . شيخ صدوق ، ۳۷ فيض كاشانى ، ۳۸ شيخ ابوعبداللَّه زنجانى ۳۹ و علامه طباطبايى بر اين باورند . علامه طباطبايى در استحكام‏بخشى به اين ديدگاه و تشريح آن بسيار كوشيده است . بر اساس تبيين او از اين ديدگاه ، مقصود از نزول قرآن در شب قدر ، نزول دفعى قرآن با همين الفاظ و و اجزا و فصول نيست . قرآن حقيقتى متعالى دارد بدون الفاظ و اجزا و فصول و شأن نزول كه به ادراك بشر عادى در نمى‏آيد و قرآن حاضر كه در چنين هيئتى است ، مثالى است از آن ، و گويى جامه‏هايى است بر قامت آن . ۴۰
از سوى ديگر ، آياتى كه از نزول قرآن در شب قدر سخن گفته‏اند ، از كلمه «انزال» سود برده‏اند كه نزول دفعى را مى‏رساند و نزول دفعى نمى‏تواند در قالب الفاظ باشد . هر يك از آيات قرآن ناظر به وقايعى خاص است و نزول آنها پيش از آن وقايع معقول نيست . ناگزير ، مراد از نزول دفعى قرآن در شب قدر ، نزول حقيقت آن است .
برخى از شاگردان علامه طباطبايى از اين حقيقت ، به «روح قرآن» تعبير كرده و گفته‏اند : قرآن در شب قدر با نزولى اجمالى و غير زمانى كه بر نزول تفصيلى و زمانى مقدم بوده ، نازل شده و مى‏توان از آن با تعبير«روح قرآن» ياد كرد كه عارى از قالب كلمات ، آيات و سور است و چون پيامبر واجد اين روح شد ، همان حقيقتى كه نخست مانند يك روح بر پيامبر نازل شده بود ، در لباس الفاظ و كلمات درآمد و نازل شد . ۴۱
طرفداران اين ديدگاه به آياتى از قرآن نيز تمسك جسته‏اند ؛ از جمله آيه ۱۱۴ طه كه مى‏فرمايد : (. . . وَ لَا تَعْجَلْ بِالْقُرْءَانِ مِن قَبْلِ أَن يُقْضَى‏ إِلَيْكَ وَحْيُهُ . . . ؛ قبل از آن كه وحى قرآن كاملاً تمام نشده در آن شتاب مكن) و نيز آيات ۱۶ - ۱۹ قيامت كه مى‏فرمايد : (لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ * إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَ قُرْءَانَهُ * فَإِذَا قَرَأْنَهُ فَاتَّبِعْ قُرْءَانَهُ * ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ ؛ زبانت را به آن مچرخان تا به آن شتاب كنى . بر ماست جمع كردن و خواندن آن . وقتى آن را خوانديم ، تو هم از خواندن آن تبعيت كن . سپس بر ماست بيان آن) . ظاهر اين آيات حاكى است كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله از آنچه به وى وحى مى‏شده ، از پيش آگاه بوده و هنگام وحى ، در قرائت آيات بر پيك وحى پيشى مى‏گرفته و خداى تعالى او را از اين كار باز داشته است . ۴۲

1.ر . ك : الدرّ المنثور : ج ۱ ص‏۱۸۹ .

2.ر . ك : الدرّ المنثور : ج ۱ ص ۱۸۹ .

3.الدرّ المنثور : ج‏۱ ص‏۱۸۹.

4.ر.ك : الكافى : ج‏۴ ص‏۱۴۹؛ مرآة العقول : ج‏۱۶ ص‏۳۶۵؛ بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۱۹۰.

5.الدرّ المنثور : ج‏۳ ص‏۲۳۵؛ كنز العمّال : ج‏۱۲ ص‏۳۱۲ ح ۳۵۱۶۹.

6.در باره اثبات اين قول ر.ك : «پژوهشى در باره آغاز نزول قرآن» ، جعفر نكونام ، صحيفه مبين : شماره ۲۶ ، ص ۵۱ - ۵۲.

7.ر.ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۶؛ الدرّ المنثور : ج‏۶ ص‏۳۶۸؛ تفسير الطبرى : ج‏۳۰ ص‏۳۱۸ - ۳۱۹؛ تفسير السمرقندى : ج‏۳ ص‏۴۹۳؛ تاريخ اليعقوبى : ج‏۲ ص‏۲۳؛ السيرة النبويّة ، ابن هشام : ج‏۱ ص‏۱۵۷؛ المناقب ، ابن شهرآشوب : ج‏۱ ص‏۷۳.

8.مفردات الفاظ القرآن : ص‏۷۹۹ - ۸۰۰.

9.تفسير الفخر الرازى : ج‏۲ ص‏۱۱۶ و ج‏۵ ص‏۹۵.

10.دخان : آيه ۳.

11.بقره : آيه ۱۸۵.

12.قدر : آيه ۱.

13.الكشاف : ج ۱ ص ۳۳۶ .

14.الكليات : ص‏۱۹۶.

15.مجمع البيان : ج‏۱۰ ص‏۷۸۶.

16.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۲۸.

17.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۵.

18.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۵ و ۱۸.

19.بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۱۹۴.

20.جامع الأحاديث : ج‏۵ ص‏۳۲۲.

21.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۵۲.

22.الكافى : ج‏۲ ص‏۶۲۹؛ تفسير القمى : ج‏۲ ص‏۲۹۰ و ۴۳۱؛ تفسير الصافى : ج‏۴ ص‏۴۰۳ .

23.تفسير الطبرى : ج‏۲ ص‏۱۹۶ - ۱۹۸.

24.بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۲۵۰ - ۲۵۱.

25.الكشاف : ج‏۱ ص‏۳۳۶ و ج‏۳ ص‏۵۰۰ با تعبير «قيل» .

26.تفسير الفخر الرازى : ج‏۵ ص‏۹۳ و ۹۵.

27.تفسير القرطبى : ج‏۲ ص‏۲۹۷.

28.أضواء البيان : ج‏۹ ص‏۳۱.

29.الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۱۷.

30.منهج الصادقين : ج‏۱ ص‏۳۹۳.

31.روح البيان : ج‏۴ ص‏۴.

32.روح المعانى : ج‏۲۵ ص‏۱۱۱.

33.نفحات الرحمن : ج‏۱ ص‏۴۰۲.

34.مناهل العرفان : ج‏۱ ص‏۴۵ - ۴۶.

35.ر.ك : تفسير الصافى : ج‏۱ ص‏۶۵ .

36.تاريخ قرآن : ص‏۳۵.

37.ر.ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۸.

38.ر.ك : درس‏هايى از قرآن (مجموعه آثار) : ج‏۲۶ ص‏۶۶۸.

39.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۸.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24437
صفحه از 597
پرینت  ارسال به