تأملى در احاديث قرآندرمانى
در مواجهه با روايات پيشگفته ، نكاتى در خور ياد است :
۱ . برخى ، خواصّ درمانى سورهها و آيات را از باب عليّت تامه نمىدانند ، بلكه تأثير قرائت را در درمان در صورتى مىدانند كه همراه فهم ، انديشه ، عمل و اخلاص باشد . ۱۲ . بعضى از دانشوران نقش قرآن را همانند دارو مىدانند كه طبعاً بدون ايمان و اخلاص هم اثرگذار است ؛ براى مثال ، عبد الدائم الكحيل ، با تحقيق و آزمايش به اين نتيجه رسيده كه صوت و آيات قرآن تأثير مستقيم در فيزيولوژى بدن و اعصاب دارد كه به بهبود و شفاى بيماران مىانجامد و گوش كه مركز تنظيم كلّ بدن است ، در شنيدن آيات و ارسال آن به سراسر بدن نقشى كليدى دارد .۲
۳ . شمارى از مفسّران و محدّثان ، به اصل صدور دستهاى از اين احاديث خدشه وارد كردهاند . آية اللَّه خويى برخى از اين احاديث را دسيسه راويان كذّاب مىداند . ۳
برخى مفسّران و محدّثانِ اهل سنّت ، از جمله قُرطُبى ، ۴ ابن جوزى ۵ و سيوطى ۶ نيز نسبت به صدور اين روايات ترديد كردهاند . از سويى ديگر ، برخى جاعلان حديث ، مانند : ابو عصمت فرج بن ابى مريم مَروْزى ۷ و احمد بن عبد اللَّه جويبارى ، ۸ خود به جعل دستهاى از روايات خواصّ سور و آيات اعتراف كردهاند . با وجود اين ، برخى ديگر از احاديث ، از حيث سند ، داراى طرق متعدد و اعتبارند و مفسّرانى مانند زمخشرى ، طبرسى و بحرانى ، آنها را پذيرفته و نقل كردهاند ۹ . ۱۰
۴ . بسيارى از اين روايات ، از جهت محتوا قابل خدشهاند . به گفته علامه مجلسى ، برخى ۱۱ از خواصّ مذكور در روايات ، شأن و منزلت قرآن را - كه با هدف هدايت و تربيت انسانها نازل شده - تنزّل مىدهند .
۵ . از احاديث و سيره پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام استفاده مىشود كه جواز درمان دردهاى جسمانى با قرآن ، به مفهوم نفى علل و اسباب مادّى و عدم استفاده از طبيب و دارو نيست . پيامبر صلى اللَّه عليه وآله براى درمان خود ، از طبابت حارث بن كلده ۱۲ بهره مىبرد . بر پايه حديثى ، خداوند به يكى از پيامبران - كه بدون استفاده از طبيب و دارو براى بيمارى خود شفا مىخواست - وحى كرد كه شفايت نمىدهم مگر آن كه خود را با دارو درمان كنى . ۱۳ افزون بر اين ، اسلام به دانش پزشكى و فراگيرى آن ، اهميّت داده ۱۴ و پيامبر خدا و ائمه عليهم السلام در مداواى برخى بيماران ، از داروهاى طبيعى استفاده مىكردند . ۱۵
1.ر. ك: البرهان فى علوم القرآن : ج۱ ص۲۹۷ (نوع ۲۷) ، تفسير نمونه : ج۱۲ ص۲۴۲.
2.www.kaheel.com
3.البيان : ص۲۸.
4.تفسير القرطبى : ج۱ ص۷۸.
5.الموضوعات : ج۱ ص۲۴۰.
6.اللآلى المصنوعة : ج۱ ص۲۰۷ - ۲۲۶.
7.ر .ك : الكشّاف (پايان تفسير هر سوره از قرآن) ، مجمع البيان (آغاز تفسير هر سوره) و نيز البرهان فى تفسير القرآن .
8.مجمع البيان : ج۶ ص۵.
9.روضة المتقين : ج۱۴ ص۴۰۴.
10.الايضاح : ص۵۵۱.
11.بحار الأنوار : ج۸۱ ص۲۱۱ - ۲۱۲.
12.ر . ك : دانشنامه پزشكى : ج ۱ ص ۳۳ (بخش يكم / فصل يكم : پزشكى از ديدگاه اسلام) و بحار الأنوار : ج ۱ ص ۲۲۰ .
13.ر. ك: طب الائمه : ص۶۴ - ۶۵ و ۸۶ - ۸۸ .