381
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
380

تأملى در احاديث قرآن‏درمانى

در مواجهه با روايات پيش‏گفته ، نكاتى در خور ياد است :
۱ . برخى ، خواصّ درمانى سوره‏ها و آيات را از باب عليّت تامه نمى‏دانند ، بلكه تأثير قرائت را در درمان در صورتى مى‏دانند كه همراه فهم ، انديشه ، عمل و اخلاص باشد . ۱۲ . بعضى از دانشوران نقش قرآن را همانند دارو مى‏دانند كه طبعاً بدون ايمان و اخلاص هم اثرگذار است ؛ براى مثال ، عبد الدائم الكحيل ، با تحقيق و آزمايش به اين نتيجه رسيده كه صوت و آيات قرآن تأثير مستقيم در فيزيولوژى بدن و اعصاب دارد كه به بهبود و شفاى بيماران مى‏انجامد و گوش كه مركز تنظيم كلّ بدن است ، در شنيدن آيات و ارسال آن به سراسر بدن نقشى كليدى دارد .۲
۳ . شمارى از مفسّران و محدّثان ، به اصل صدور دسته‏اى از اين احاديث خدشه وارد كرده‏اند . آية اللَّه خويى برخى از اين احاديث را دسيسه راويان كذّاب مى‏داند . ۳
برخى مفسّران و محدّثانِ اهل سنّت ، از جمله قُرطُبى ، ۴ ابن جوزى ۵ و سيوطى ۶ نيز نسبت به صدور اين روايات ترديد كرده‏اند . از سويى ديگر ، برخى جاعلان حديث ، مانند : ابو عصمت فرج بن ابى مريم مَروْزى ۷ و احمد بن عبد اللَّه جويبارى ، ۸ خود به جعل دسته‏اى از روايات خواصّ سور و آيات اعتراف كرده‏اند . با وجود اين ، برخى ديگر از احاديث ، از حيث سند ، داراى طرق متعدد و اعتبارند و مفسّرانى مانند زمخشرى ، طبرسى و بحرانى ، آنها را پذيرفته و نقل كرده‏اند ۹ . ۱۰
۴ . بسيارى از اين روايات ، از جهت محتوا قابل خدشه‏اند . به گفته علامه مجلسى ، برخى ۱۱ از خواصّ مذكور در روايات ، شأن و منزلت قرآن را - كه با هدف هدايت و تربيت انسان‏ها نازل شده - تنزّل مى‏دهند .
۵ . از احاديث و سيره پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام استفاده مى‏شود كه جواز درمان دردهاى جسمانى با قرآن ، به مفهوم نفى علل و اسباب مادّى و عدم استفاده از طبيب و دارو نيست . پيامبر صلى اللَّه عليه وآله براى درمان خود ، از طبابت حارث بن كلده ۱۲ بهره مى‏برد . بر پايه حديثى ، خداوند به يكى از پيامبران - كه بدون استفاده از طبيب و دارو براى بيمارى خود شفا مى‏خواست - وحى كرد كه شفايت نمى‏دهم مگر آن كه خود را با دارو درمان كنى . ۱۳ افزون بر اين ، اسلام به دانش پزشكى و فراگيرى آن ، اهميّت داده ۱۴ و پيامبر خدا و ائمه عليهم السلام در مداواى برخى بيماران ، از داروهاى طبيعى استفاده مى‏كردند . ۱۵

1.ر. ك: البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۹۷ (نوع ۲۷) ، تفسير نمونه : ج‏۱۲ ص‏۲۴۲.

2.www.kaheel.com

3.البيان : ص‏۲۸.

4.تفسير القرطبى : ج‏۱ ص‏۷۸.

5.الموضوعات : ج‏۱ ص‏۲۴۰.

6.اللآلى المصنوعة : ج‏۱ ص‏۲۰۷ - ۲۲۶.

7.ر .ك : الكشّاف (پايان تفسير هر سوره از قرآن) ، مجمع البيان (آغاز تفسير هر سوره) و نيز البرهان فى تفسير القرآن .

8.مجمع البيان : ج‏۶ ص‏۵.

9.روضة المتقين : ج‏۱۴ ص‏۴۰۴.

10.الايضاح : ص‏۵۵۱.

11.بحار الأنوار : ج‏۸۱ ص‏۲۱۱ - ۲۱۲.

12.ر . ك : دانش‏نامه پزشكى : ج ۱ ص ۳۳ (بخش يكم / فصل يكم : پزشكى از ديدگاه اسلام) و بحار الأنوار : ج ۱ ص ۲۲۰ .

13.ر. ك: طب الائمه : ص‏۶۴ - ۶۵ و ۸۶ - ۸۸ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24419
صفحه از 597
پرینت  ارسال به