379
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
378

پژوهشى در باره قرآنْ‏درمانى ۱

قرآنْ‏درمانى ، به معناى بهره‏گيرى از قرآن در درمان بيمارى‏ها و آسيب‏هاى جسمى و روحى (قلبى) است . نقش و تأثير قرآن در درمان دردهاى درونى و بيمارى‏هاى قلبى (از قبيل : جهل و رذايل اخلاقى) ، ترديدناپذير است ؛ اما اصطلاح «قرآن‏درمانى» كه امروزه رواج دارد ، به مفهوم استفاده از قرآن در كسب يا حفظ سلامت جسمانى و روانى است . اين اصطلاح گر چه در روايات فراوانى ريشه دارد كه از نقش قرآن در بهبود شمارى از دردها و بيمارى‏ها سخن گفته‏اند ، ولى رخ‏نمايى آن در قالب يك اصطلاح رايج ، در پى تحقيقات علمى گسترده در همين زمينه ، و در دوران معاصر بوده است .
دانشمندان فريقين از قرون اوّليه ، روايات مربوط به درمان دردهاى جسمانى با قرآن را در مجموعه‏هايى مستقل يا باب‏هايى با عناوين «خواص القرآن» ۲ و «فضائل القرآن» ۳ جاى داده‏اند . در اين آثار ، ضمن گردآورى رواياتِ خصايص و آثار دنيوى و اخروى قرآن ، احاديث مربوط به خواص درمانىِ آيات و سور نيز گرد آمده‏اند . ۴
روايات مورد بحث را مى‏توان به چند دسته قسمت كرد :
۱ . برخى از احاديث ، با تعابيرى مانند : «القرآن هو الدواء» ۵ و «خير الدواء القرآن» ۶ و «ودواء دائكم» ۷ . قرآن را به صورت مطلق ، مايه شفاى دردها و بيمارى‏ها معرفى كرده‏اند . اين روايات ، به سبب اطلاق ، درمان روحى و جسمى را در بر مى‏گيرند . و به ليل موافقت با آيات متعددى كه قرآن را شفا و هدايت مى‏دانند ، ۸ مقبول و معتبرند .
۲ . شمار ديگرى از احاديث ، بدون نام بردن از سور و آياتى خاص ، قرائت قرآن را مايه شفاى برخى دردهاى جسمى‏مى‏دانند ؛ مانند اين كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله در پاسخ مردى كه از درد گلو به آن حضرت پناه برد او را به قرائت قرآن فرمان داد : «عليك بقرائة القرآن» ، ۹ و نيز بر اساس نقلى از آن حضرت ، قرائت قرآن بيمارى بلغم را زايل مى‏كند . ۱۰
۳ . شمار فراوانى از روايات نيز به صورت خاص و مشخص ، به فضيلت دسته‏اى از سوره‏هاى قرآن مانند «حواميم» و يا «مسبّحات» اشاره كرده ۱۱ و يا به يك سوره و آيه مشخص پرداخته و در اين قالب ، خواصّ برخى سوره‏ها را بيان كرده‏اند . براى مثال ، در روايتى سوره حمد ، شفاى همه بيمارى‏ها دانسته شده و از همين رو «سوره شفا» نام گرفته است :
فاتِحَةُ الكِتابِ شِفاءٌ مِن كُلِّ داءٍ . ۱۲
سوره فاتحه ، درمان هر دردى است‏ .
و همين سوره در جاى ديگر درمان سم ، ۱۳ صرع ۱۴ و همه بيمارى‏ها جز مرگ ۱۵ شناسانده شده است .
برخى مفسّران ، شفاى جسمى‏از قرآن و سوره حمد را مجرّب و قطعى دانسته‏اند . ۱۶
نمونه ديگر ، روايت منقول از پيامبر در باره سوره تكاثر است كه قرائت آن را هنگام خواب ، مايه امان از فتنه قبر دانسته است . ۱۷ در باره آيه‏ها نيز ، فضيلت آية الكرسى مشهور است و منقول از امام رضا عليه السلام است كه قرائت آن هنگام خواب ، مايه امنيت خاطر از فلج شدن ، و تلاوت پس از نماز واجب ، موجب پيشگيرى از مسموم شدن به وسيله نيش زهرآگين حيوانات موزى است . ۱۸

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى حسن‏رضا رضايى ، انجام شده است .

2.مانند: كشف سرالمصون والعلم المكنون تأليف محمد بن احمد بن سعيد التميمى (م ۳۹۰ ق) ، خصائص علم القرآن تأليف وزير المغربى حسين بن على بن الحسين (م ۴۱۸ ق) ، الذهب الابريز فى خواص كتاب اللَّه العزيز از ابو حامد غزالى (م ۵۰۵ ق) ، شوشترى (۱۰۲۱ق)، محمد شفيع (۱۲۲۰ق)، آقا نجفى اصفهانى (۱۳۳۲) و محمد حسن ازغندى .

3.مانند: كعب انصارى (۳۰ق)، احمد بن محمد بن خالد برقى(۲۷۴ق)، على بن ابراهيم قمى ، ابو عبيد قاسم بن سلّام (م ۲۹۴ ق) ، نسائى (م ۳۳۰ق) ، فريابى (م ۳۱۰ ق) ، احمد بن محمد بن سيّار (۳۶۸ق) ، شيخ مفيد (م ۴۱۳ ق) و محمد على حزين (۱۱۸۱ق) .

4.ر. ك: الذريعة : ج‏۲۲ ص‏۳۰۶ - ۳۰۸.

5.بحار الأنوار : ج‏۹۲ ص‏۱۷۶.

6.كنز العمّال : ج‏۱۰ ص‏۸.

7.نهج البلاغة : خطبه ۱۵۸ . نيز ، ر. ك: بحار الأنوار : ج‏۹۲ ص‏۲۰۲.

8.يونس : آيه ۵۷ ، اسرا : آيه ۸۲ و ۱۰۷ - ۱۰۹ ، فصّلت : آيه ۴۴ ، ابراهيم : آيه ۱ .

9.كنز العمّال : ج‏۱ ص‏۵۴۹؛ وسائل الشيعة : ج‏۱۱ ص‏۱۳۰.

10.بحار الأنوار : ج‏۹۲ ص‏۲۰۲.

11.ر .ك : تفسير نور الثقلين : ج‏۴ ص‏۵۱۰ ، الكافي : ج‏۲ ص‏۵۸۴ و ۶۲۰ .

12.مجمع البيان : ج‏۱ ص‏۸۷.

13.كنز العمّال : ج‏۱ ص‏۵۵۷.

14.الدر المنثور : ج‏۱ ص‏۵.

15.بحار الأنوار : ج‏۹۲ ص‏۲۳۷.

16.التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۶ ص‏۵۱۳؛ أطيب البيان : ج‏۱ ص‏۵۸.

17.الكافى : ج‏۲ ص‏۵۸۷ و ۶۲۴ .

18.ر .ك : الكافى : ج‏۲ ص‏۵۸۶ و ۶۲۰ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24597
صفحه از 597
پرینت  ارسال به