پژوهشى در باره قرآنْدرمانى ۱
قرآنْدرمانى ، به معناى بهرهگيرى از قرآن در درمان بيمارىها و آسيبهاى جسمى و روحى (قلبى) است . نقش و تأثير قرآن در درمان دردهاى درونى و بيمارىهاى قلبى (از قبيل : جهل و رذايل اخلاقى) ، ترديدناپذير است ؛ اما اصطلاح «قرآندرمانى» كه امروزه رواج دارد ، به مفهوم استفاده از قرآن در كسب يا حفظ سلامت جسمانى و روانى است . اين اصطلاح گر چه در روايات فراوانى ريشه دارد كه از نقش قرآن در بهبود شمارى از دردها و بيمارىها سخن گفتهاند ، ولى رخنمايى آن در قالب يك اصطلاح رايج ، در پى تحقيقات علمى گسترده در همين زمينه ، و در دوران معاصر بوده است .
دانشمندان فريقين از قرون اوّليه ، روايات مربوط به درمان دردهاى جسمانى با قرآن را در مجموعههايى مستقل يا بابهايى با عناوين «خواص القرآن» ۲ و «فضائل القرآن» ۳ جاى دادهاند . در اين آثار ، ضمن گردآورى رواياتِ خصايص و آثار دنيوى و اخروى قرآن ، احاديث مربوط به خواص درمانىِ آيات و سور نيز گرد آمدهاند . ۴
روايات مورد بحث را مىتوان به چند دسته قسمت كرد :
۱ . برخى از احاديث ، با تعابيرى مانند : «القرآن هو الدواء» ۵ و «خير الدواء القرآن» ۶ و «ودواء دائكم» ۷ . قرآن را به صورت مطلق ، مايه شفاى دردها و بيمارىها معرفى كردهاند . اين روايات ، به سبب اطلاق ، درمان روحى و جسمى را در بر مىگيرند . و به ليل موافقت با آيات متعددى كه قرآن را شفا و هدايت مىدانند ، ۸ مقبول و معتبرند .
۲ . شمار ديگرى از احاديث ، بدون نام بردن از سور و آياتى خاص ، قرائت قرآن را مايه شفاى برخى دردهاى جسمىمىدانند ؛ مانند اين كه پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله در پاسخ مردى كه از درد گلو به آن حضرت پناه برد او را به قرائت قرآن فرمان داد : «عليك بقرائة القرآن» ، ۹ و نيز بر اساس نقلى از آن حضرت ، قرائت قرآن بيمارى بلغم را زايل مىكند . ۱۰
۳ . شمار فراوانى از روايات نيز به صورت خاص و مشخص ، به فضيلت دستهاى از سورههاى قرآن مانند «حواميم» و يا «مسبّحات» اشاره كرده ۱۱ و يا به يك سوره و آيه مشخص پرداخته و در اين قالب ، خواصّ برخى سورهها را بيان كردهاند . براى مثال ، در روايتى سوره حمد ، شفاى همه بيمارىها دانسته شده و از همين رو «سوره شفا» نام گرفته است :
فاتِحَةُ الكِتابِ شِفاءٌ مِن كُلِّ داءٍ . ۱۲
سوره فاتحه ، درمان هر دردى است .
و همين سوره در جاى ديگر درمان سم ، ۱۳ صرع ۱۴ و همه بيمارىها جز مرگ ۱۵ شناسانده شده است .
برخى مفسّران ، شفاى جسمىاز قرآن و سوره حمد را مجرّب و قطعى دانستهاند . ۱۶
نمونه ديگر ، روايت منقول از پيامبر در باره سوره تكاثر است كه قرائت آن را هنگام خواب ، مايه امان از فتنه قبر دانسته است . ۱۷ در باره آيهها نيز ، فضيلت آية الكرسى مشهور است و منقول از امام رضا عليه السلام است كه قرائت آن هنگام خواب ، مايه امنيت خاطر از فلج شدن ، و تلاوت پس از نماز واجب ، موجب پيشگيرى از مسموم شدن به وسيله نيش زهرآگين حيوانات موزى است . ۱۸
1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى حسنرضا رضايى ، انجام شده است .
2.مانند: كشف سرالمصون والعلم المكنون تأليف محمد بن احمد بن سعيد التميمى (م ۳۹۰ ق) ، خصائص علم القرآن تأليف وزير المغربى حسين بن على بن الحسين (م ۴۱۸ ق) ، الذهب الابريز فى خواص كتاب اللَّه العزيز از ابو حامد غزالى (م ۵۰۵ ق) ، شوشترى (۱۰۲۱ق)، محمد شفيع (۱۲۲۰ق)، آقا نجفى اصفهانى (۱۳۳۲) و محمد حسن ازغندى .
3.مانند: كعب انصارى (۳۰ق)، احمد بن محمد بن خالد برقى(۲۷۴ق)، على بن ابراهيم قمى ، ابو عبيد قاسم بن سلّام (م ۲۹۴ ق) ، نسائى (م ۳۳۰ق) ، فريابى (م ۳۱۰ ق) ، احمد بن محمد بن سيّار (۳۶۸ق) ، شيخ مفيد (م ۴۱۳ ق) و محمد على حزين (۱۱۸۱ق) .
4.ر. ك: الذريعة : ج۲۲ ص۳۰۶ - ۳۰۸.
5.بحار الأنوار : ج۹۲ ص۱۷۶.
6.كنز العمّال : ج۱۰ ص۸.
7.نهج البلاغة : خطبه ۱۵۸ . نيز ، ر. ك: بحار الأنوار : ج۹۲ ص۲۰۲.
8.يونس : آيه ۵۷ ، اسرا : آيه ۸۲ و ۱۰۷ - ۱۰۹ ، فصّلت : آيه ۴۴ ، ابراهيم : آيه ۱ .
9.كنز العمّال : ج۱ ص۵۴۹؛ وسائل الشيعة : ج۱۱ ص۱۳۰.
10.بحار الأنوار : ج۹۲ ص۲۰۲.
11.ر .ك : تفسير نور الثقلين : ج۴ ص۵۱۰ ، الكافي : ج۲ ص۵۸۴ و ۶۲۰ .
12.مجمع البيان : ج۱ ص۸۷.
13.كنز العمّال : ج۱ ص۵۵۷.
14.الدر المنثور : ج۱ ص۵.
15.بحار الأنوار : ج۹۲ ص۲۳۷.
16.التبيان فى تفسير القرآن : ج۶ ص۵۱۳؛ أطيب البيان : ج۱ ص۵۸.
17.الكافى : ج۲ ص۵۸۷ و ۶۲۴ .
18.ر .ك : الكافى : ج۲ ص۵۸۶ و ۶۲۰ .