37
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

پژوهشى در باره نزول دفعى و تدريجى قرآن كريم ۱

نزول ، مصدر از مادّه «ن ز ل» ، در لغت به معناى پايين آمدن چيزى (مادى يا معنوى) است كه رتبه واقعى آن ، بالاست . ۲ مراد از «نزول قرآن» در اصطلاح ، فرود آمدن قرآن كريم از سوى خداى متعال بر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله است . اين موضوع از سرفصل‏هاى علوم قرآنى است و مباحث پردامنه‏اى را در اين رشته علمى به خود اختصاص داده است .
از مسائل مهمّ نزول قرآن ، چگونگى آن است . اختلافى نيست كه قرآن كريم به تدريج و در اوضاع و مناسبت‏هاى گوناگون بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نازل شده است ؛ اما در اين كه به صورت دفعى و يكباره نيز نازل شده باشد ، ميان قرآن‏پژوهان اختلاف است . در اين باره آراى متعددى ارائه شده كه دو نظريه زير مهم‏ترين آنهاست :

۱. نزول تدريجى و نزول دفعى

قرآن ، دو نزول دارد : يكى «تدريجى» كه در ۲۷ رجب آغاز شده و در طول مدت رسالت ادامه يافته تا به كمال رسيده است ؛ ۳ ديگرى «دفعى» كه بنا بر آن ، قرآن در شب قدر ماه رمضانِ نخستين سال بعثت ، به يكباره بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نازل شده است . شيخ صدوق ، ۴ فيض كاشانى ، ۵ علامه مجلسى ، ۶ ابوعبد اللَّه زنجانى ، ۷ محمّد جواد بلاغى ، ۸ علامه طباطبايى ۹ و بسيارى از علماى اهل سنّت ، ۱۰ اين ديدگاه را باور دارند . طرفداران اين ديدگاه، براى اثبات نزول دفعى،ادلّه و شواهدى آورده‏اند كه مهم‏ترين آنها عبارت اند از:

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى ابراهيم احمديان ، انجام شده است .

2.التحقيق فى كلمات القرآن الكريم : ج‏۱۲ ص‏۷۸؛ مفردات ألفاظ القرآن : ج‏۱ ص‏۷۹۹.

3.بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۲۵۳.

4.ر.ك: بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۲۵۰ - ۲۵۱ .

5.ر. ك: تفسير الصافى : ج‏۱ ص‏۶۴.

6.ر.ك: بحار الأنوار : ج‏۱۸ ص‏۲۵۳ - ۲۵۴ .

7.ر.ك: تاريخ القرآن، زنجانى : ص‏۳۸ - ۳۹.

8.آلاء الرحمن فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۱۶۰.

9.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۲ ص‏۱۵ - ۱۸.

10.ر. ك: البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۲۸؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۱۷ - ۱۲۳؛ روح المعانى : ج‏۳۰ ص‏۱۸۹.


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
36

حديث‏

۲۶.امام باقر عليه السلام : هيچ كس مدارا كننده‏تر از خداوند عزّ وجلّ نيست . از مداراگرىِ خداوند عزّ وجلّ است كه مردم را [به تدريج‏] از وضعيتى به وضعيتى ديگر بُرد ، و اگر يكباره [احكام و تكاليف را ]بر آنان بار مى‏كرد ، از بين مى‏رفتند . ۱

1.لَيسَ أحَدٌ أرفَقَ مِنَ اللَّهِ عزّ وجلّ ، فَمِن رِفقِهِ تَبارَكَ وتَعالى‏ أنَّهُ نَقَلَهُم مِن خَصلَةٍ إلى‏ خَصلَةٍ ، ولَو حَمَلَ عَلَيهِم جُملَةً لَهَلَكوا (الكافى : ج ۶ ص ۳۹۵ ح ۳ ، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۱۰۲ ح ۴۴۳) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24263
صفحه از 597
پرینت  ارسال به