323
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

حديث‏

۱۳۸.امام على عليه السلام: دست چپى‏ها عبارت اند از يهود و نصارا . خداوند عزّ وجلّ مى‏فرمايد : (كسانى كه به آنها كتاب داديم ، او را چنان مى‏شناسند كه فرزندانشان را مى‏شناسند) ؛ يعنى در تورات و انجيل ، محمّد و ولايت را به همان سان مى‏شناسند كه فرزندان خود را در خانه‏هايشان مى‏شناسند . (و گروهى از ايشان ، حقيقت را مى‏پوشانند ، در حالى كه مى‏دانند حق ، از جانب پروردگار توست) و تو ، فرستاده خداوند به سوى ايشان هستى . (پس مبادا از ترديد كنندگان باشى)۱ . و چون آنان (يهود و نصارا) ،آنچه را مى‏شناختند [كه تو فرستاده خدا هستى‏] ،انكار كردند ، خداوند ، ايشان را به اين بلا گرفتار نمود و روح ايمان را از آنها گرفت و تنها سه روح را در كالبدهايشان ،جاى داد : روح قُوّت ، روح شهوت و روح بدن . سپس ايشان را در زمره چارپايان به شمار آورد و فرمود : (آنان ، جز به مانند چارپايان نيستند)۲ ؛ زيرا چارپا نيز با روح قوّت ، بار مى‏كشد و با روح شهوت ، علف مى‏خورَد و با روح بدن ، حركت مى‏كند . ۳

۱۳۹.امام صادق عليه السلام: اين آيه ، در باره يهود و نصارا نازل شد . خداوند - تبارك و تعالى - مى‏فرمايد : (كسانى كه به آنان كتاب داديم) ، يعنى تورات و انجيل را . (او را مى‏شناسند) ، يعنى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله را . (همچنان كه فرزندان خود را مى‏شناسند) ؛ زيرا خداوند در تورات و زبور و انجيل ، اوصاف محمّد صلى اللَّه عليه وآله و خصوصيات ياران او و مبعوث شدن و هجرت كردن او را برايشان بيان كرده بود ، و اين همان سخن خداوند است : (محمّد ، فرستاده خداست و كسانى كه با اويند ، بر كافران ، سختگيرند و با يكديگر ، مهربان. آنان را در ركوع و سجود مى‏بينى . فضل و خشنودى خدا را خواستارند. علامت [مشخّصه ]آنان ، بر اثر سجود در چهره‏هايشان است. اين ، صفت ايشان در تورات و مَثَل آنان در انجيل است)۴ . در تورات و انجيل ، با اين ويژگى‏ها از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله و ياران او ياد شده بود . از اين رو ، هنگامى كه خداوند ، وى را مبعوث كرد ، اهل كتاب ، او را شناختند [و دانستند كه او ، همان پيامبر موعود است‏] ، چنان كه خداوند عزّ وجلّ فرموده است : (پس چون آنچه را مى‏شناختند ، برايشان آمد ، به او كافر شدند) .
پيش از آمدن پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، يهوديان به عرب‏ها مى‏گفتند : اى عرب‏ها! اكنون ، زمان پيامبرى است كه در مكّه ظهور مى‏كند و به مدينه هجرت مى‏نمايد و او ، آخرين و برترينِ پيامبران است . در چشمانش ، سرخى‏اى است و بر پشت شانه‏اش ، مُهر نبوّت . رَدا مى‏پوشد و به چند تكّه نان و چند خرما ، بسنده مى‏كند . بر الاغ برهنه ، سوار مى‏شود و خندان امّا جنگاور است .
شمشيرش را بر دوشش مى‏نهد و باكى ندارد كه با چه كسى رو به رو مى‏شود . قلمرو حكومتش تا آن جا كه پاى اسب و اشترى مى‏رسد ، كشيده مى‏شود . خداوند ، به وسيله او شما را - اى گروه عرب - مانند قوم عاد ، كشتار مى‏كند .
امّا چون خداوند، پيامبرش را با اين‏اوصاف بر انگيخت، يهود و نصارا بر وى حسادت ورزيدند و منكرش شدند ، چنان كه خداوند فرموده است : (و از ديرباز [در انتظار او] ، بر كسانى كه كافر بودند، پيروزى مى‏جستند. پس چون آنچه را مى‏شناختند، برايشان آمد، بدو كافر شدند). ۵

1.بقره : آيه ۱۴۶ و ۱۴۷ .

2.فرقان : آيه ۴۴ .

3.أمّا أصحابُ المَشأَمَةِ فَهُمُ اليَهودُ وَالنَّصارى‏ ، يَقولُ اللَّهُ عزّ وجلّ : (الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ) يَعرِفونَ مُحَمَّداً وَالوِلايَةَ فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ كَما يَعرِفونَ أبناءَهُم في مَنازِلِهِم (وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ * الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ) أنَّكَ الرَّسولُ إلَيهِم (فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ) فَلَمّا جَحَدوا ما عَرَفُوا ابتَلاهُمُ اللَّهُ بِذلِكَ فَسَلَبَهُم روحَ الإِيمانِ ، وأسكَنَ أبدانَهُم ثَلاثَةَ أرواحٍ : روحَ القُوَّةِ ، وروحَ الشَّهوَةِ ، وروحَ البَدَنِ ، ثُمَّ أضافَهُم إلَى الأَنعامِ فَقالَ : (إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَمِ) لِأَنَّ الدّابَّةَ إنَّما تَحمِلُ بِروحِ القُوَّةِ ، وتَعتَلِفُ بِروحِ الشَّهوَةِ ، وتَسيرُ بِروحِ البَدَنِ (الكافى : ج ۲ ص ۲۸۳ ح ۱۶ ، بصائر الدرجات : ص ۴۵۰) .

4.فتح : آيه ۲۹ .

5.هذِهِ الآيَةُ نَزَلَت فِي اليَهودِ وَالنَّصارى‏ ، يَقولُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ : (الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ) يَعني التَّوراةَ وَالإِنجيلَ (يَعْرِفُونَهُ) يَعني رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله (كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ) لِأَنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ قَد أنزَلَ عَلَيهِم فِي التَّوراةِ وَالزَّبورِ وَالإِنجيلِ صِفَةَ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله وصِفَةَ أصحابِهِ ومَبعَثَهُ وهِجرَتَهُ ، وهُوَ قَولُهُ : (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَ نًا سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَ لِكَ مَثَلُهُمْ فِى التَّوْرَاةِ وَ مَثَلُهُمْ فِى الْإِنجِيلِ) هذِهِ صِفَةُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله وأصحابِهِ فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ ، فَلَمّا بَعَثَهُ اللَّهُ عَرَفَهُ أهلُ الكِتابِ كَما قالَ جَلَّ جَلالُهُ : (فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ) .
فَكانَتِ اليَهودُ يَقولونَ لِلعَرَبِ قَبلَ مَجي‏ءِ النَّبِيِّ: أيُّهَا العَرَبُ ! هذا أوانُ نَبِيٍّ يَخرُجُ بِمَكَّةَ ويَكونُ هِجرَتُهُ بِالمَدينَةِ ، وهُوَ آخِرُ الأَنبِياءِ وأفضَلُهُم ، في عَينَيهِ حُمرَةٌ ، وبَينَ كَتِفَيهِ خاتَمُ النُبُوَّةِ ، يَلبَسُ الشَّملَةَ ، ويَجتَزي بِالكِسرَةِ وَالتُّمَيراتِ ، ويَركَبُ الحِمارَ عُريَةً ، وهُوَ الضَّحوكُ القَتّالُ ، يَضَعُ سَيفَهُ عَلى‏ عاتِقِهِ ولا يُبالي بِمَن لاقى‏ ، يَبلُغُ سُلطانُهُ مُنقَطَعَ الخُفِّ وَالحافِرِ ، ولَيَقتُلَنَّكُمُ اللَّهُ بِهِ يا مَعشَرَ العَرَبِ قَتلَ عادٍ . فَلَمّا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ بِهذِهِ الصِّفَةِ حَسَدوهُ وكَفَروا بِهِ ، كَما قالَ اللَّهُ (وَ كَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ)
(تفسير القمّى : ج ۱ ص ۳۲ ، بحار الأنوار: ج ۷۲ ص ۹۲ ح ۲) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
322

۹ / ۶

پنهان ماندن بخشى از كتاب‏هاى آسمانى توسّط گروهى از اهل كتاب‏

قرآن‏

(كسانى كه به ايشان كتاب داده‏ايم، همان گونه كه پسران خود را مى‏شناسند ، او (پيامبر صلى اللَّه عليه وآله) را مى‏شناسند، و مسلّماً گروهى از ايشان ، حقيقت را نهفته مى‏دارند و خود مى‏دانند). ۱

(همان كسانى كه بخل مى‏ورزند و مردم را به بخل وا مى‏دارند و آنچه را خداوند از فضل خويش ، بدانها ارزانى داشته ، پوشيده مى‏دارند، و براى كافران ، عذابى خوار كننده ، آماده ساخته‏ايم). ۲

1.بقره : آيه ۱۴۶ : (الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ) .

2.نساء : آيه ۳۷ : (الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا ءَاتَل-هُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَفِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24356
صفحه از 597
پرینت  ارسال به