حديث
۱۳۸.امام على عليه السلام: دست چپىها عبارت اند از يهود و نصارا . خداوند عزّ وجلّ مىفرمايد : (كسانى كه به آنها كتاب داديم ، او را چنان مىشناسند كه فرزندانشان را مىشناسند) ؛ يعنى در تورات و انجيل ، محمّد و ولايت را به همان سان مىشناسند كه فرزندان خود را در خانههايشان مىشناسند . (و گروهى از ايشان ، حقيقت را مىپوشانند ، در حالى كه مىدانند حق ، از جانب پروردگار توست) و تو ، فرستاده خداوند به سوى ايشان هستى . (پس مبادا از ترديد كنندگان باشى)۱ . و چون آنان (يهود و نصارا) ،آنچه را مىشناختند [كه تو فرستاده خدا هستى] ،انكار كردند ، خداوند ، ايشان را به اين بلا گرفتار نمود و روح ايمان را از آنها گرفت و تنها سه روح را در كالبدهايشان ،جاى داد : روح قُوّت ، روح شهوت و روح بدن . سپس ايشان را در زمره چارپايان به شمار آورد و فرمود : (آنان ، جز به مانند چارپايان نيستند)۲ ؛ زيرا چارپا نيز با روح قوّت ، بار مىكشد و با روح شهوت ، علف مىخورَد و با روح بدن ، حركت مىكند . ۳
۱۳۹.امام صادق عليه السلام: اين آيه ، در باره يهود و نصارا نازل شد . خداوند - تبارك و تعالى - مىفرمايد : (كسانى كه به آنان كتاب داديم) ، يعنى تورات و انجيل را . (او را مىشناسند) ، يعنى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله را . (همچنان كه فرزندان خود را مىشناسند) ؛ زيرا خداوند در تورات و زبور و انجيل ، اوصاف محمّد صلى اللَّه عليه وآله و خصوصيات ياران او و مبعوث شدن و هجرت كردن او را برايشان بيان كرده بود ، و اين همان سخن خداوند است : (محمّد ، فرستاده خداست و كسانى كه با اويند ، بر كافران ، سختگيرند و با يكديگر ، مهربان. آنان را در ركوع و سجود مىبينى . فضل و خشنودى خدا را خواستارند. علامت [مشخّصه ]آنان ، بر اثر سجود در چهرههايشان است. اين ، صفت ايشان در تورات و مَثَل آنان در انجيل است)۴ . در تورات و انجيل ، با اين ويژگىها از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله و ياران او ياد شده بود . از اين رو ، هنگامى كه خداوند ، وى را مبعوث كرد ، اهل كتاب ، او را شناختند [و دانستند كه او ، همان پيامبر موعود است] ، چنان كه خداوند عزّ وجلّ فرموده است : (پس چون آنچه را مىشناختند ، برايشان آمد ، به او كافر شدند) .
پيش از آمدن پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، يهوديان به عربها مىگفتند : اى عربها! اكنون ، زمان پيامبرى است كه در مكّه ظهور مىكند و به مدينه هجرت مىنمايد و او ، آخرين و برترينِ پيامبران است . در چشمانش ، سرخىاى است و بر پشت شانهاش ، مُهر نبوّت . رَدا مىپوشد و به چند تكّه نان و چند خرما ، بسنده مىكند . بر الاغ برهنه ، سوار مىشود و خندان امّا جنگاور است .
شمشيرش را بر دوشش مىنهد و باكى ندارد كه با چه كسى رو به رو مىشود . قلمرو حكومتش تا آن جا كه پاى اسب و اشترى مىرسد ، كشيده مىشود . خداوند ، به وسيله او شما را - اى گروه عرب - مانند قوم عاد ، كشتار مىكند .
امّا چون خداوند، پيامبرش را با ايناوصاف بر انگيخت، يهود و نصارا بر وى حسادت ورزيدند و منكرش شدند ، چنان كه خداوند فرموده است : (و از ديرباز [در انتظار او] ، بر كسانى كه كافر بودند، پيروزى مىجستند. پس چون آنچه را مىشناختند، برايشان آمد، بدو كافر شدند). ۵
1.بقره : آيه ۱۴۶ و ۱۴۷ .
2.فرقان : آيه ۴۴ .
3.أمّا أصحابُ المَشأَمَةِ فَهُمُ اليَهودُ وَالنَّصارى ، يَقولُ اللَّهُ عزّ وجلّ : (الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ) يَعرِفونَ مُحَمَّداً وَالوِلايَةَ فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ كَما يَعرِفونَ أبناءَهُم في مَنازِلِهِم (وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ * الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ) أنَّكَ الرَّسولُ إلَيهِم (فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ) فَلَمّا جَحَدوا ما عَرَفُوا ابتَلاهُمُ اللَّهُ بِذلِكَ فَسَلَبَهُم روحَ الإِيمانِ ، وأسكَنَ أبدانَهُم ثَلاثَةَ أرواحٍ : روحَ القُوَّةِ ، وروحَ الشَّهوَةِ ، وروحَ البَدَنِ ، ثُمَّ أضافَهُم إلَى الأَنعامِ فَقالَ : (إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَمِ) لِأَنَّ الدّابَّةَ إنَّما تَحمِلُ بِروحِ القُوَّةِ ، وتَعتَلِفُ بِروحِ الشَّهوَةِ ، وتَسيرُ بِروحِ البَدَنِ (الكافى : ج ۲ ص ۲۸۳ ح ۱۶ ، بصائر الدرجات : ص ۴۵۰) .
4.فتح : آيه ۲۹ .
5.هذِهِ الآيَةُ نَزَلَت فِي اليَهودِ وَالنَّصارى ، يَقولُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى : (الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ) يَعني التَّوراةَ وَالإِنجيلَ (يَعْرِفُونَهُ) يَعني رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله (كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ) لِأَنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ قَد أنزَلَ عَلَيهِم فِي التَّوراةِ وَالزَّبورِ وَالإِنجيلِ صِفَةَ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله وصِفَةَ أصحابِهِ ومَبعَثَهُ وهِجرَتَهُ ، وهُوَ قَولُهُ : (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَ نًا سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَ لِكَ مَثَلُهُمْ فِى التَّوْرَاةِ وَ مَثَلُهُمْ فِى الْإِنجِيلِ) هذِهِ صِفَةُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله وأصحابِهِ فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ ، فَلَمّا بَعَثَهُ اللَّهُ عَرَفَهُ أهلُ الكِتابِ كَما قالَ جَلَّ جَلالُهُ : (فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ) .
فَكانَتِ اليَهودُ يَقولونَ لِلعَرَبِ قَبلَ مَجيءِ النَّبِيِّ: أيُّهَا العَرَبُ ! هذا أوانُ نَبِيٍّ يَخرُجُ بِمَكَّةَ ويَكونُ هِجرَتُهُ بِالمَدينَةِ ، وهُوَ آخِرُ الأَنبِياءِ وأفضَلُهُم ، في عَينَيهِ حُمرَةٌ ، وبَينَ كَتِفَيهِ خاتَمُ النُبُوَّةِ ، يَلبَسُ الشَّملَةَ ، ويَجتَزي بِالكِسرَةِ وَالتُّمَيراتِ ، ويَركَبُ الحِمارَ عُريَةً ، وهُوَ الضَّحوكُ القَتّالُ ، يَضَعُ سَيفَهُ عَلى عاتِقِهِ ولا يُبالي بِمَن لاقى ، يَبلُغُ سُلطانُهُ مُنقَطَعَ الخُفِّ وَالحافِرِ ، ولَيَقتُلَنَّكُمُ اللَّهُ بِهِ يا مَعشَرَ العَرَبِ قَتلَ عادٍ .
فَلَمّا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ بِهذِهِ الصِّفَةِ حَسَدوهُ وكَفَروا بِهِ ، كَما قالَ اللَّهُ (وَ كَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ)(تفسير القمّى : ج ۱ ص ۳۲ ، بحار الأنوار: ج ۷۲ ص ۹۲ ح ۲) .