319
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۱۳۴.امام باقر عليه السلام: پيامبران عليهم السلام هر يك به ظهور ديگرى بشارت مى‏دادند ، تا آن كه به محمّد صلى اللَّه عليه وآله رسيد . ۱

۱۳۵.كتاب من لا يحضره الفقيه - به نقل از محمّد بن قيس - : امام باقر عليه السلام فرمود : «نام پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در صُحُف ابراهيم ، ماحى است ، در توراتِ موسى ، حاد ، در انجيلِ عيسى ، احمد ، و در فرقان (قرآن) ، محمّد» .
گفته شد : ماحى به چه معناست؟
فرمود : «يعنى محو كننده چهره اصنام و محو كننده بتان و تيرهاى قمار و هر معبودى جز [خداى ]رحمان» .
گفته شد : حاد ، به چه معناست ؟
فرمود : «با هر كس كه با خدا و دين او مخالفت ورزد ، خويش باشد يا بيگانه ، مخالفت [و دشمنى ]مى‏كند» .
گفته شد : احمد ، به چه معناست؟
فرمود : «يعنى به سبب كردارهاى ستودنى‏اش ، خداوند عزّ وجلّ در كتاب‏هاى آسمانى ، او را به نيكى ستوده است» .
گفته شد : محمّد ، به چه معناست؟
فرمود : «خداوند و فرشتگان او و همه پيامبران و فرستادگانش و همه امّت‏هاى آنان ، وى را مى‏ستايند و بر او درود مى‏فرستند» . ۲

1.بَشَّرَ الأَنبِياءُ عليهم السلام بَعضُهُم بِبَعضٍ ، حَتّى‏ بَلَغَت مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه وآله (الكافى : ج ۸ ص ۱۱۷ ح ۹۲ ، كمال الدين : ص ۲۱۷ ح ۲) .

2.إنَّ اسمَ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه وآله في صُحُفِ إبراهيمَ: الماحي ، وفي تَوراةِ موسى‏ : الحادُّ ، وفي إنجيلِ عيسى‏ : أحمَدُ ، وفِي الفُرقانِ : محُمَّدٌ . قيلَ : فَما تَأويلُ الماحي؟ فَقالَ : الماحي صورَةَ الأَصنامِ ، وماحِي الأَوثانِ وَالأَزلامِ وكُلِّ مَعبودٍ دونَ الرَّحمنِ . وقيلَ : فَما تَأويلُ الحادِّ؟ قالَ : يُحادُّ مَن حادَّ اللَّهَ ودينَهُ قَريباً كانَ أو بَعيداً . قيلَ : فَما تأويلُ أحمَدَ؟ قالَ : حَسُنَ ثَناءُ اللَّهِ عزّ وجلّ عَلَيهِ فِي الكُتُبِ بِما حُمِدَ مِن أفعالِهِ . قيلَ : فَما تَأويلُ مُحَمَّدٍ؟ قالَ : إنَّ اللَّهَ ومَلائِكَتَهُ وجَميعَ أنبِيائِهِ ورُسُلِهِ وجَميعَ اُمَمِهِم يَحمَدونَهُ ويُصَلّونَ عَلَيهِ (كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۷۷ ح ۵۴۰۳ ، الأمالى ، صدوق : ص ۱۲۹ ح ۱۱۷) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
318

۱۳۳.امام باقر عليه السلام: پيامبران ، يكى پس از ديگرى ، به ظهور محمّد صلى اللَّه عليه وآله ، بشارت مى‏دادند تا آن گاه كه خداوند - تبارك و تعالى - ، مسيح عيسى بن مريم عليه السلام را بر انگيخت . او نيز به آمدن محمّد صلى اللَّه عليه وآله ، بشارت داد ، و اين ، سخن خداوند متعال است كه : (او را مى‏يابند) ؛ يعنى يهوديان و مسيحيان ، (نوشته) يعنى اوصاف محمّد صلى اللَّه عليه وآله را (نزد خود) ، يعنى (در تورات و انجيل [كه‏] آنان را به كار پسنديده ، فرمان مى‏دهد و از كار ناپسند ، باز مى‏دارد) . اين ، سخن خداوند عزّ وجلّ ، از قول عيسى عليه السلام خبر مى‏دهد كه : (و به پيامبرى بشارت مى‏دهم كه پس از من مى‏آيد و نامش ، احمد است) . [آرى . ]موسى عليه السلام و عيسى عليه السلام به ظهور محمّد صلى اللَّه عليه وآله بشارت دادند ، چنان كه پيامبران ، هر يك از آمدن ديگرى بشارت دادند ، تا آن كه به محمّد صلى اللَّه عليه وآله رسيد . ۱

1.لَم تَزَلِ الأَنبِياءُ تُبَشِّرُ بِمُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله حَتّى‏ بَعَثَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالَى المَسيحَ عيسَى بنَ مَريَمَ ، فَبَشَّرَ بِمُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله ، وذلِكَ قَولُهُ تَعالى‏ : (يَجِدُونَهُ) يَعنِي اليَهودَ وَالنَّصارى‏ (مَكْتُوبًا) يَعني صِفَةَ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله (عِندَهُمْ) يَعني - (فِى التَّوْرَاةِ وَالإِْنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ) وهُوَ قَولُ اللَّهِ عزّ وجلّ يُخبِرُ عَن عيسى‏ : (وَ مُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِى مِن بَعْدِى اسْمُهُ أَحْمَدُ) وبَشَّرَ موسى‏ وعيسى‏ بِمُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه وآله كَما بَشَّرَ الأَنبِياءُ عليهم السلام بَعضُهُم بِبَعضٍ ، حَتّى‏ بَلَغَت مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه وآله (الكافى : ج ۸ ص ۱۱۷ ح ۹۲ ، كمال الدين : ص ۲۱۷ ح ۲) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32190
صفحه از 597
پرینت  ارسال به