۱۳۴.امام باقر عليه السلام: پيامبران عليهم السلام هر يك به ظهور ديگرى بشارت مىدادند ، تا آن كه به محمّد صلى اللَّه عليه وآله رسيد . ۱
۱۳۵.كتاب من لا يحضره الفقيه - به نقل از محمّد بن قيس - : امام باقر عليه السلام فرمود : «نام پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در صُحُف ابراهيم ، ماحى است ، در توراتِ موسى ، حاد ، در انجيلِ عيسى ، احمد ، و در فرقان (قرآن) ، محمّد» .
گفته شد : ماحى به چه معناست؟
فرمود : «يعنى محو كننده چهره اصنام و محو كننده بتان و تيرهاى قمار و هر معبودى جز [خداى ]رحمان» .
گفته شد : حاد ، به چه معناست ؟
فرمود : «با هر كس كه با خدا و دين او مخالفت ورزد ، خويش باشد يا بيگانه ، مخالفت [و دشمنى ]مىكند» .
گفته شد : احمد ، به چه معناست؟
فرمود : «يعنى به سبب كردارهاى ستودنىاش ، خداوند عزّ وجلّ در كتابهاى آسمانى ، او را به نيكى ستوده است» .
گفته شد : محمّد ، به چه معناست؟
فرمود : «خداوند و فرشتگان او و همه پيامبران و فرستادگانش و همه امّتهاى آنان ، وى را مىستايند و بر او درود مىفرستند» . ۲
1.بَشَّرَ الأَنبِياءُ عليهم السلام بَعضُهُم بِبَعضٍ ، حَتّى بَلَغَت مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه وآله (الكافى : ج ۸ ص ۱۱۷ ح ۹۲ ، كمال الدين : ص ۲۱۷ ح ۲) .
2.إنَّ اسمَ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه وآله في صُحُفِ إبراهيمَ: الماحي ، وفي تَوراةِ موسى : الحادُّ ، وفي إنجيلِ عيسى : أحمَدُ ، وفِي الفُرقانِ : محُمَّدٌ .
قيلَ : فَما تَأويلُ الماحي؟ فَقالَ : الماحي صورَةَ الأَصنامِ ، وماحِي الأَوثانِ وَالأَزلامِ وكُلِّ مَعبودٍ دونَ الرَّحمنِ .
وقيلَ : فَما تَأويلُ الحادِّ؟ قالَ : يُحادُّ مَن حادَّ اللَّهَ ودينَهُ قَريباً كانَ أو بَعيداً .
قيلَ : فَما تأويلُ أحمَدَ؟ قالَ : حَسُنَ ثَناءُ اللَّهِ عزّ وجلّ عَلَيهِ فِي الكُتُبِ بِما حُمِدَ مِن أفعالِهِ .
قيلَ : فَما تَأويلُ مُحَمَّدٍ؟ قالَ : إنَّ اللَّهَ ومَلائِكَتَهُ وجَميعَ أنبِيائِهِ ورُسُلِهِ وجَميعَ اُمَمِهِم يَحمَدونَهُ ويُصَلّونَ عَلَيهِ (كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۷۷ ح ۵۴۰۳ ، الأمالى ، صدوق : ص ۱۲۹ ح ۱۱۷) .