317
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۹ / ۳

مژده دادن پيامبران و كتاب‏هاى آسمانى‏

قرآن‏

(همانان كه از اين فرستاده، پيامبر درس‏ناخوانده - كه [نام‏] او را نزد خود ، در تورات و انجيل ، نوشته مى‏يابند - ، پيروى مى‏كنند . [پيامبرى است كه ]آنان را به كار پسنديده ، فرمان مى‏دهد و از كار ناپسند ، باز مى‏دارد و براى آنان ، چيزهاى پاكيزه را حلال مى‏كند و چيزهاى ناپاك را برايشان حرام مى‏گردانَد و از [دوش‏] آنان ، قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است ، بر مى‏دارد. پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و يارى‏اش دادند و از نورى كه با او نازل شده است ، پيروى كردند، آنان همان رستگاران اند). ۱

حديث‏

۱۳۲.الطبقات الكبرى - به نقل از ابو هُرَيره - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به خانه مدراس ۲ رفت و فرمود : «عالم‏ترينِ خود را نزد من بفرستيد» .
گفتند : عبد اللَّه بن صوريا [ ، عالِم‏ترينِ ما] است . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله با او خلوت كرد و وى را به دينش و به نعمت‏هايى كه خدا به ايشان (بنى اسرائيل) داد ، و گزْانَگبين و بِلدِرچينى كه به ايشان خورانْد ، و ابرى كه بر سرشان سايه‏افكن ساخت ، سوگند داد و فرمود : «آيا مى‏دانى كه من ، فرستاده خدا هستم؟» .
گفت : آرى ، البتّه ! و آنچه را من مى‏دانم ، ديگران [از يهود] هم مى‏دانند . وصف و ويژگى‏هاى تو ، در تورات ، بيان شده است ؛ ليكن بر تو حسادت مى‏كنند .
فرمود : «چه چيز ، مانع تو مى‏شود [كه به من ، ايمان آورى‏]؟» .
گفت : دوست ندارم با قومم مخالفت كنم . خدا كند كه آنها از تو پيروى كنند و اسلام بياورند تا من هم مسلمان شوم . ۳

1.اعراف : آيه ۱۵۷ : (الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىَّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِى التَّوْرَلةِ وَالإِْنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَلهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَلِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَْغْلَلَ الَّتِى كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَل-ِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) .

2.يعنى خانه بزرگ و مُدرّس تورات يا جايگاه تدريس آن (ر . ك : فتح البارى : ج ۱۲ ص ۲۸۳) .

3.أتى‏ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله بَيتَ المِدراسِ ، فَقالَ : أخرِجوا إلَيَّ أعلَمَكُم ، فَقالوا: عَبدُاللَّهِ بنُ صورِيا ، فَخَلا بِهِ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ، فَناشَدَهُ بِدينِهِ وبِما أنعَمَ اللَّهُ بِهِ عَلَيهِم وأطعَمَهُم مِنَ المَنِّ وَالسَّلوى‏ ، وظَلَّلَهُم بِهِ مِنَ الغَمامِ: أتَعلَمُ أنّي رَسولُ اللَّهِ؟ قالَ : اللَّهُمَّ نَعَم ، وإنَّ القَومَ لَيَعرِفونَ ما أعرِفُ ، وإنَّ صِفَتَكَ ونَعتَكَ لَمُبَيَّنٌ فِي التَّوراةِ ولكِنَّهُم حَسَدوكَ . قالَ : فَما يَمنَعُكَ أنتَ؟ قالَ : أكرَهُ خِلافَ قَومي ، وعَسى‏ أن يَتَّبِعوكَ ويُسلِموا فَاُسلِمَ (الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۱۶۴ ، تاريخ دمشق : ج ۳ ص ۴۱۸ ح ۷۶۸) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
316

حديث‏

۱۳۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: خداوند عزّ وجلّ ، كتاب مرا حاكم بر كتاب‏هاى پيامبران و نسخ كننده آنها قرار داد . من با حلال كردن آنچه آنان حرام كردند و حرام كردن پاره‏اى از چيزهايى كه آنان حلال كردند ، آمده‏ام . ۱

۱۳۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله: سوره‏هاى بلند ، به جاى تورات به من داده شده است ، صدتايى‏ها ، به جاى انجيل ، و دوگان‏ها به جاى زبور . سوره‏هاى تفصيلى [و كوتاه‏] نيز - كه شصت و هشت سوره است - ، افزون ، به من داده شده است . ۲ اين قرآن ، حاكم بر ديگر كتاب‏ها است . بر تورات موسى ، انجيل عيسى و زبور داوود . ۳

1.إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ جَعَلَ كِتابِيَ المُهَيمِنَ عَلى‏ كُتُبِ الأَنبِياءِ عليهم السلام ، النّاسِخَ لَها ، ولَقَد جِئتُ بِتَحليلِ ما حَرَّموا وتَحريمِ بَعضِ ما أحَلّوا (الاحتجاج : ج ۱ ص ۱۱۲ ح ۲۹ ، بحار الأنوار: ج ۹ ص ۲۹۲ ح ۳) .

2.ر . ك : ص ۳۸۸ ، (نكته) .

3.اُعطيتُ السُّوَرَ الطِّوالَ مَكانَ التَّوراةِ ، واُعطيتُ المِئينَ مَكانَ الإِنجيلِ ، واُعطيتُ المَثانِيَ مَكانَ الزَّبورِ ، وفُضِّلتُ بِالمُفَصَّلِ ؛ ثَمانٌ وسِتّونَ سورَةً ، وهُوَ مُهَيمِنٌ عَلى‏ سائِرِ الكُتُبِ ، وَالتَّوراةِ لِموسى‏ وَالإِنجيلِ لِعيسى‏ وَالزَّبورِ لِداوودَ (الكافى : ج ۲ ص ۶۰۱ ح ۱۰) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31635
صفحه از 597
پرینت  ارسال به