۱۲۸.امام صادق عليه السلام :(پس چون برايشان آمد) ، يعنى براى اين يهوديان و ناصبيان . (فرستادهاى از نزد خدا كه تصديق كننده آن چيزى است كه با ايشان است) ، مراد از فرستاده، قرآن است كه در بر دارنده اوصاف و فضائل محمّد و على، و وجوب دوستى با آن دو و دوستى با دوستان آن دو، و دشمنى با دشمنان آنهاست . (گروهى از كسانى كه به آنها كتاب داده شده، كتاب خدا را افكندند) ، [مراد از كسانى كه به آنها كتاب داده شده ، ]يهوداند كه تورات و ديگر كتابهاى پيامبران خدا عليهم السلام را (پشت سر خود افكندند) ، يعنى به آنچه در آنهاست ، عمل نكردند و بر پيامبرىِ محمّد صلى اللَّه عليه وآله و وصايت على عليه السلام حسادت ورزيدند و آنچه را از فضائل آن دو مىدانستند ، انكار كردند . (چنان كه گويى نمىدانند) ، يعنى در انكار و ردّ آن فضائل ، مانند كسى رفتار كردند كه اصلاً اطّلاعى از آنها ندارند، در حالى كه مىدانستند كه حق است . ۱
۱۲۹.امام باقر عليه السلام - در باره اين سخن خداوند متعال: (اى كسانى كه به شما كتاب داده شده است ! به آنچه فرو فرستاديم و تصديق كننده همان چيزى است كه با شماست ، ايمان بياوريد، پيش از آن كه چهرههايى را محو كنيم و در نتيجه ، آنها را به قهقرا باز گردانيم ، يا همچنان كه اصحاب سَبْت را لعنت كرديم ، آنان را [ نيز ]لعنت كنيم، و فرمان خدا ، همواره ، تحقّقيافته است ) - : يعنى آن چهرهها را از هدايت ، محو [و روىگردان] مىكنيم و آنها را به گمراهى گذشتهشان ، باز مىگردانيم، و اين ، نكوهشى است براى آنان كه هرگز ، روى صلاح و رستگارى نخواهند ديد . اين عدّه، اگر چه هم اكنون نيز در گمراهى هستند ، امّا خداوند ، بيمشان مىدهد كه چنانچه به پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ايمان نياورند ، بر گمراهىشان افزوده مىشود و ديگر هرگز نبايد اميدى به ايمان آوردن داشته باشند. ۲
1.(وَ لَمَّا جَاءَهُمْ) جاءَ هؤُلاءِ اليَهودَ ومَن يَليهِم مِنَ النَّواصِبِ (رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ) القُرآنُ مُشتَمِلاً عَلى وَصفِ فَضلِ مُحَمَّدٍ وعَلِيٍّ ، وإيجابِ وِلايَتِهِما ووِلايَةِ أوليائِهِما ، وعَداوَةِ أعدائِهِما (نَبَذَ فَرِيقٌ مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ كِتَبَ اللَّهِ) اليَهودُ التَّوراةَ ، وكُتُبَ أنبِياءِ اللَّهِ عَلَيهِمُ السَّلامَ (وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ) وتَرَكُوا العَمَلَ بِما فيها وحَسَدوا مُحُمَّداً صلى اللَّه عليه وآله عَلى نُبُوَّتِهِ ، وعَلِيّاً عَلى وَصِيَّتِهِ ، وجَحَدوا عَلى ما وَقَفوا عَلَيهِ مِن فَضائِلِهِما (كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ) فَعَلوا [ فِعلَ ] مَن جَحَدَ ذلِكَ وَالرَّدَّ لَهُ ، فِعلَ مَن لا يَعلَمُ ، مَعَ عِلمِهِم بِأَنَّهُ حَقٌّ (التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۴۷۱ ح ۳۰۴ ، بحار الأنوار: ج ۹ ص ۳۳۰ ح ۱۷) .
2.في قَولِهِ تَعالى : (يَأَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ ءَامِنُواْ بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَكُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَى أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَبَ السَّبْتِ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا) (النساء : ۴۷) - : إنَّ مَعناهُ نَطمِسُها عَنِ الهُدى ، فَنَرُدُّها عَلى أدبارِها في ضَلالَتِها ذَمّاً لَها بِأَنَّها لا تَصلُحُ أبَداً ، وهُم وإن كانوا فِي الضَّلالَةِ فِي الحالِ ، فَتَوَعَّدَهُم بِأَنَّهُم مَتى لَم يُؤمِنوا بِالنَّبِيِ۹ ازدادوا بِذلِكَ ضَلالاً إلى ضَلالَتِهِم ، وإياساً لَهُم أن يُؤمِنوا فيما بَعدُ (التبيان في تفسير القرآن : ج ۳ ص ۲۱۵ به نقل از ابى الجارود ، مجمع البيان : ج ۳ ص ۸۶) .