ب - چرا گنجى بر او فرو فرستاده نشده ، يا فرشتهاى با او نيامده است؟
(و مبادا تو ، برخى از آنچه را كه به سويت وحى مىشود ، ترك گويى و سينهات ، بِدان تنگ گردد [ از اين ] كه مىگويند: «چرا گنجى بر او ، فرو فرستاده نشده ، يا فرشتهاى با او نيامده است؟» . تو فقط هشدار دهندهاى، و خدا ، بر هر چيزى نگهبان است) . ۱
ج - چرا قرآن ، بر بزرگان ما فرود نيامد؟
قرآن
(و گفتند: چرا اين قرآن ، بر مردى بزرگ از [ اين ] دو شهر ، فرود نيامده است؟) . ۲
حديث
۱۰۸.تفسير الطبرى - به نقل از ابن عبّاس - : اين سخن خداوند : (چرا اين قرآن ، بر مردى بزرگ از [ اين ]دو شهر ، فرود نيامده است؟) . مراد از «بزرگ» ، وليد بن مُغَيره قُرَشى يا حبيب بن عمرو بن عُمَير ثقفى است و مراد از دو شهر ، مكّه و طائف اند . ۳
د - آنچه پدران خود را بر آن يافتهايم ، ما را بس است
قرآن
(و چون به آنان گفته شود: به سوى آنچه خدا نازل كرده و به سوى پيامبر[ ش ]بياييد ، مىگويند: «آنچه پدران خود را بر آن يافتهايم ، ما را بس است» . آيا هر چند پدرانشان چيزى نمىدانسته و هدايت ، نيافته بودند [ ، باز در خور پيروى اند]؟). ۴
1.هود: آيه ۱۲ : ( فَلَعَلَّكَ تَارِكُ بَعْضَ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَ ضَائِقُ بِهِ صَدْرُكَ أَن يَقُولُواْ لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ كَنزٌ أَوْ جَاءَ مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّمَا أَنتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ وَكِيلٌ) .
2.زخرف: آيه ۳۱ : ( وَ قَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْءَانُ عَلَى رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ) .
3.قَولُهُ: ( لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْءَانُ عَلَى رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ ): يَعني بِالعَظيمِ: الوَليدَ بنَ المُغيرَةِ القُرَشِيَّ ، أو حَبيبَ بنَ عَمرِو بنِ عُمَيرٍ الثَّقَفِيَّ ، وبِالقَريَتَينِ: مَكَّةَ وَالطّائِفَ (تفسير الطبرى : ج ۱۳ جزء ۲۵ ص ۶۵ ؛ مجمع البيان : ج ۹ ص ۷۱) .
4.مائده: آيه ۱۰۴ : ( وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ ءَابَاءَنَا أَوَ لَوْ كَانَ ءَابَاؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيًْا وَلَا يَهْتَدُونَ) .