287
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

ب - ايمان آوردن ظاهرى و سپس كفر ورزيدن

قرآن‏

(و جماعتى از اهل كتاب گفتند: در آغاز روز ، به آنچه بر مؤمنان نازل شد، ايمان بياوريد و در پايان آن [ روز ] ، انكار كنيد . شايد آنان [ از اسلام ] برگردند). ۱

حديث‏

۱۰۴.تفسير مجاهد:(در آغاز روز ، به آنچه بر مؤمنان نازل شد، ايمان بياوريد و در پايان آن [ روز ] ، انكار كنيد) . اينان ، يهوديان بودند كه در آغاز روز ، نماز صبح را با پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله مى‏خواندند و در پايان روز ، به كفر مى‏گراييدند ، تا با اين ترفند ، به مردم وانمود كنند كه اوّل ، پيرو ايشان بوده‏اند . سپس برايشان معلوم شده كه وى ، گم‏راه است . ۲

ج - ريشخند كردن

قرآن‏

(و چون از نشانه‏هاى ما چيزى بداند، آن را به ريشخند مى‏گيرد. آنان ، عذابى خفّت‏آور خواهند داشت ). ۳

حديث‏

۱۰۵.تفسير القمّى : اين سخن خداى متعال : (منافقان بيم دارند از اين كه [ مبادا ] سوره‏اى در باره آنان نازل شود كه به ايشان (مسلمانان) از آنچه در دل‏هايشان هست ، خبر دهد. بگو: «ريشخند كنيد . بى ترديد ، خداوند ، آنچه را [ كه از آن ]مى‏ترسيد ، بر ملا خواهد كرد»)۴ . امام عليه السلام فرمود : هنگامى كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله ره‏سپار جنگ تبوك شد ، عدّه‏اى از منافقان ، در بين خود صحبت مى‏كردند و مى‏گفتند : آيا محمّد فكر مى‏كند كه جنگ با روميان ، مانند جنگ با ديگران است ؟ يك نفر از آنان هم باز نخواهد گشت!
يكى از منافقان گفت : همين حالاست كه خدا به محمّد ، خبر دهد كه ما چه مى‏گوييم و در دل‏هاى ما ، چه مى‏گذرد و در اين باره ، [در] قرآنى كه مردم آن را مى‏خوانند ، به او [چيزى ]نازل كند !
آنها اين سخن را از سرِ تمسخر مى‏گفتند . پس پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به عمّار بن ياسر فرمود : «خودت را به آن عدّه برسان كه سوختند!» .
عمّار ، خودش را به آنها رساند و گفت : شما چه گفته‏ايد؟
گفتند : چيزى نگفته‏ايم . فقط حرف‏هايى از سرِ شوخى و مزاح مى‏گفتيم .
پس خداوند ، اين آيات را فرو فرستاد : (و اگر از ايشان بپرسى، مسلّماً خواهند گفت: «ما فقط ، شوخى و بازى مى‏كرديم» . بگو: «آيا خدا و آيات او و پيامبرش را ريشخند مى‏كرديد؟!» . عذر نياوريد . شما بعد از ايمانتان ، كافر شده‏ايد. اگر از گروهى از شما در گذريم، گروهى [ ديگر ]را عذاب خواهيم كرد ؛ چرا كه آنان ، تبهكار بودند) . ۵

1.آل عمران: آيه ۷۲ : ( وَقَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَبِ ءَامِنُواْ بِالَّذِى أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ ءَاخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ) .

2.( ءَامِنُواْ بِالَّذِى أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ ءَاخِرَهُ): هُمُ اليَهودُ صَلَّوا مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله أوَّلَ النَّهارِ صَلاةَ الفَجرِ وكَفَروا آخِرَ النَّهارِ مَكراً مِنهُم ، لِيُرُوا النّاسَ أنَّهُ قَد بَدَت لَهُم مِنهُ الضَّلالَةُ بَعدَ أن كانُوا اتَّبَعوهُ (تفسير مجاهد : ج ۱ ص ۱۲۸) .

3.جاثيه: آيه ۹ : ( وَ إِذَا عَلِمَ مِنْ ءَايَتِنَا شَيًْا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُوْلَل-ِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ) . و نيز ، ر.ك : نساء: آيه ۱۴۰ ، انعام: آيه ۵ و ۱۰ ، حجر : آيه ۱۱ و ۹۵ ، كهف: آيه ۱۰۶ ، روم: آيه ۱۰ .

4.توبه: آيه ۶۵ و ۶۶ .

5.قَولُهُ تَعالى‏: ( يَحْذَرُ الْمُنَفِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِى قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِءُواْ إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ ) قالَ: كانَ قَومٌ مِنَ المُنافِقينَ لَمّا خَرَجَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله إلى‏ تَبوكَ كانوا يَتَحَدَّثونَ فيما بَينَهُم ويَقولونَ: أيَرى‏ مُحَمَّدٌ أنَّ حَربَ الرّومِ مِثلُ حَربِ غَيرِهِم ، لا يَرجِعُ مِنهُم أحَدٌ أبَداً. فَقالَ بَعضُهُم: ما أخلَقَهُ أن يُخبِرَ اللَّهُ مُحَمَّداً بِما كُنّا فيهِ وبِما في قُلوبِنا ، ويُنَزِّلَ عَلَيهِ بِهذا قُرآناً يَقرَؤُهُ النّاسُ ، وقالوا هذا عَلى‏ حَدِّ الاِستِهزاءِ. فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله لِعَمّارِ بنِ ياسِرٍ : اِلحَقِ القَومَ فَإِنَّهُم قَدِ احتَرَقوا ، فَلَحِقَهُم عَمّارٌ فَقالَ: ما قُلتُم؟ قالوا: ما قُلنا شَيئاً ، إنَّما كُنّا نَقولُ شَيئاً عَلى‏ حَدِّ اللَّعبِ وَالمِزاحِ ، فَأَنزَلَ اللَّهُ: (وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَءَايَتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ * لَا تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَنِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَائِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمِينَ )(تفسير القمّى : ج ۱ ص ۳۰۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۲۲۱ ح ۴) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
286
  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31802
صفحه از 597
پرینت  ارسال به