283
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

ه - افسانه‏پردازى

قرآن‏

(و برخى از آنان ، به تو گوش فرا مى‏دهند؛ ولى ما بر دل‏هايشان ، پرده‏ها افكنده‏ايم تا آن را نفهمند، و در گوش‏هايشان ، سنگينى [ قرار داده‏ايم‏] ، و اگر هر معجزه‏اى را ببينند ، به آن ايمان نمى‏آورند ، تا آن جا كه وقتى نزد تو مى‏آيند و با تو جدال مى‏كنند، كسانى كه كفر ورزيدند، مى‏گويند: اين [ كتاب ] ، چيزى جز افسانه‏هاى پيشينيان نيست). ۱

حديث‏

۱۰۱.مجمع البيان - در بيان شأن نزول اين سخن خداى متعال : (وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَجَعَلْنَا عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِى ءَاذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِن يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا حَتَّى‏ إِذَا جَاءُوكَ يُجَدِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلَّا أَسَطِيرُ الْأَوَّلِينَ ؛ و برخى از آنان ، به تو گوش فرا مى‏دهند؛ ولى ما بر دل‏هايشان ، پرده‏هايى افكنده‏ايم تا آن را نفهمند، و در گوش‏هايشان ، سنگينى [ قرار داده‏ايم‏] ، و اگر هر معجزه‏اى را ببينند ، به آن ايمان نمى‏آورند ، تا آن جا كه وقتى نزد تو مى‏آيند و با تو جدال مى‏كنند، كسانى كه كفر ورزيدند، مى‏گويند: اين [ كتاب ] ، چيزى جز افسانه‏هاى پيشينيان نيست) - : مى‏گويند : جمعى از مشركان مكّه ، از جمله نضر بن حارث و ابو سفيان بن حرب و وليد بن مُغَيره و عُتبة بن ربيعه و برادرش شَيبه و ديگران ، در كنار پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - كه مشغول خواندن قرآن بود - نشستند . سپس به نضر گفتند : محمّد ، چه مى‏گويد؟
نضر گفت : افسانه‏هاى پيشينيان را [مى‏گويد] ، مانند همان افسانه‏هايى كه من در باره گذشتگان ، برايتان حكايت مى‏كنم . پس خداوند ، اين آيه را فرو فرستاد . ۲

1.انعام: آيه ۲۵ : ( وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَجَعَلْنَا عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِى ءَاذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِن يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا حَتَّى‏ إِذَا جَاءُوكَ يُجَدِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلَّا أَسَطِيرُ الْأَوَّلِينَ) .

2.قيلَ: إنَّ نَفَراً مِن مُشرِكي مَكَّةَ ، مِنهُم: النَّضرُ بنُ الحارِثِ ، وأبو سُفيانَ بنُ حَربٍ ، وَالوَليدُ بنُ المُغيرَةِ ، وعُتبَةُ بنُ رَبيعَةَ وأخوهُ شَيبَةُ ، وغَيرُهُم ، جَلَسوا إلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ، وهُوَ يَقرَأُ القُرآنَ ، فَقالوا لِلنَّضرِ: ما يَقولُ مُحَمَّدٌ؟ فَقالَ: أساطيرَ الأَوَّلينَ ، مِثلَ ما كُنتُ اُحَدِّثُكُم عَنِ القُرُونِ الماضِيَةِ. فَأَنزَلَ اللَّهُ هذِهِ الآيَةَ (مجمع البيان : ج ۴ ص ۴۴۲ ، المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۴۸) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
282

ب - جنون

قرآن‏

(و گفتند: اى كسى كه قرآن بر او نازل شده است ! به يقين ، تو مجنونى). ۱

(و مى‏گفتند: آيا ما براى شاعرى مجنون ، دست از خدايانمان برداريم؟!). ۲

حديث‏

۱۰۰.تفسير القمّى - به نقل از ابو مهاجر ، امام باقر عليه السلام در باره آيه (ثُمَّ تَوَلَّوْاْ عَنْهُ وَ قَالُواْ مُعَلَّمٌ مَّجْنُونٌ ؛ پس، از او روى برتافتند و گفتند: تعليم‏يافته‏اى ديوانه است) فرمود - : اين را زمانى مى‏گفتند كه بر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله وحى نازل شد و به ايشان حالت غش دست داد . آنها گفتند : او مجنون است» . ۳

ج - كِهانت ۴

(پس اندرز ده كه تو به لطف پروردگارت ، نه كاهنى و نه ديوانه). ۵

د - شاعرى

(بلكه گفتند: «خواب‏هاى شوريده است ؛ [ نه ، ] بلكه آن را بر بافته ؛ بلكه او شاعر است. پس همان گونه كه براى پيشينيان هم عرضه شد، بايد براى ما نشانه‏اى بياورد). ۶

1.حجر: آيه ۶ : ( قَالُواْ يَأَيُّهَا الَّذِى نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ) .

2.صافّات: آيه ۳۶ : ( وَ يَقُولُونَ أَءِنَّا لَتَارِكُواْ ءَالِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونِ) .

3.قالوا ذلِكَ لَمّا نَزَلَ الوَحيُ عَلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله وأخَذَهُ الغَشيُ ، فَقالوا: هُوَ مَجنونٌ (تفسير القمّى : ج ۲ ص ۲۹۰ ، بصائر الدرجات : ص ۲۲۱ ح ۵) .

4.كهانت : فالگويى ؛ پيشگويى .

5.طور: آيه ۲۹ : ( فَذَكِّرْ فَمَا أَنتَ بِنِعْمَتِ رَبِّكَ بِكَاهِنٍ وَ لَا مَجْنُونٍ) .

6.انبيا: آيه ۵ : ( بَلْ قَالُواْ أَضْغَثُ أَحْلَمِ بَلِ افْتَرَلهُ بَلْ هُوَ شَاعِرٌ فَلْيَأْتِنَا بَِايَةٍ كَمَا أُرْسِلَ الْأَوَّلُونَ) . و نيز ، ر.ك : صافّات: آيه ۳۶ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24432
صفحه از 597
پرینت  ارسال به