پژوهشى در باره جامعيّت قرآن ۱
از مباحث مهم و بحث برانگيز در باره قرآن ، جامعيت اين كتاب الهى است كه تشريح و بررسى دقيق اين موضوع مىتواند نوع نگاه ما را به قرآن و ميزان بهرهبردارى ما را از آن معين كند .
قرآنپژوهان در اين كه مراد از جامعيت ، چيست و قرآن چگونه و كدام نيازمندىهاى علمى ومعنوى انسان را بر مىآورد ، آراى گوناگونى دارند كه برخى از مهمترينهاى آنها بدين قرار اند :
۱. جامعيت مطلق
از نظرگاه برخى قرآنپژوهان ، جامعيت قرآن ، مطلق است . بر اساس اين نظر ، قرآن ، هر آنچه را كه بتوان تصور كرد و نام علم و دانش برآن نهاد ، در خود ، جاى داده است ، هر چند ما از شناختن آن قاصريم . برخى از طرفداران اين نظريه ، علومى مانند : طب ، مناظره ، هندسه ، جبر و مقابله ، نجوم وغير اينها را ياد كرده و بر آن رفتهاند كه همه اين علوم در قرآن ، موجود است . ۲اين گروه ، با استناد به آياتى كه قرآن را «تبيان» و جامع مطالب و تفصيلدهنده هر چيزى معرفى مىكند ، در دفاع از نظريه خويش كوشيدهاند . از اين آيات اند :
(وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَبَ تِبْيَنًا لِّكُلِّ شَىْءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ. ۳
و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است، بر تو نازل كرديم ) .
(مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِن تَصْدِيقَ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَىْءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ. ۴
سخنى نيست كه به دروغ ساخته شده باشد، بلكه تصديق كتابهايى است كه پيش از آن بوده و روشنگر هر چيزى است و براى مردمى كه ايمان مىآورند رهنمود و رحمتى است ). ۵
روايات پرشمارى نيز جامعيت مطلق قرآن را تأييد كرده و دليلى بر اين مدعايند . برخى از اين روايات ، قرآن را «جامع علم اولين و آخرين» معرفى مىكند كه بايد با تفكر در معانى اين كتاب آسمانى ، به آن علوم دست يافت :
مَن أرادَ عِلمَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ فَليُثَوِّرِ القُرآنَ . ۶
هر كس طالب علم اولين و آخرين است ، در قرآن كندوكاو كند .
بر اساس روايتى ، امام صادق عليه السلام سوگند ياد كرده كه هيچ گاه انسان در حسرت نخواهد ماند كه چرا فلان مطلب در قرآن نيست :
إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى أنزَلَ في القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَيءٍ ، حَتّى وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ ، حَتّى لايَستَطيعَ عَبدٌ يَقولُ : لَو كانَ هذا اُنزِلَ فِي القُرآنِ، إلّا وقَد أنزَلَهُ اللَّهُ فيهِ.
1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى آقاى سيّد حامد عليزاده موسوى ، انجام شده است .
2.الإتقان فى علوم القرآن : ج۲ ص۳۳۸؛ احياء العلوم : ج۱ ص۵۲۴ - ۵۲۵؛ جواهر القرآن : ص۱۸؛ البرهان فى علوم القرآن : ج۲ ص۱۸۱ - ۱۸۲ .
3.نحل : آيه ۸۹.
4.يوسف : آيه ۱۱۱.
5.ر. ك: الإتقان فى علوم القرآن : ج۴ ص۲۶ - ۳۱؛ التمهيد فى علوم القرآن : ج۶ ص۱۹.
6.ر . ك : كنز العمال : ج ۱ ص ۵۴۸ ح ۲۴۵۴ .