۶ / ۴
شايستگان براى تفسير همه جانبه قرآن
۹۵.امام على عليه السلام: اين قرآن ، در حقيقت ، نوشتهاى است پوشيده در ميان دو جلد ، كه زبان ندارد تا سخن بگويد و ناگزير ، نياز به سخنگو دارد و در حقيقت ، مردان ، از طرف آن سخن مىگويند . ۱
۹۶.امام على عليه السلام: اين ، قرآن است . پس آن را به سخن آوريد كه خود ، هرگز سخن نخواهد گفت ؛ بلكه من شما را از آن ، آگاه مىكنم . بدانيد كه علم آينده و سخن از گذشته ، و داروى دردهاى شما و آنچه مايه نظم [و ترتيب ]ميان شماست ، [همه ]در قرآن اند . ۲
۹۷.امام على عليه السلام: اى مردم! خداوند - تبارك و تعالى - ، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله را سوى شما فرستاد ... و او ، نسخهاى از آنچه را كه در كتابهاى [آسمانىِ] نخستين بود ، برايشان آورد كه كتابهاى پيش از خود را تصديق مىكند ، و حلال را از حرامِ مشكوك ، جدا مىسازد. آن [نسخه] ، همان قرآن است . از آن بخواهيد تا با شما سخن بگويد ؛ ولى هرگز برايتان سخن نمىگويد ؛ بلكه من از آن به شما خبر مىدهم . علم گذشته و علم آنچه تا روز قيامت رُخ خواهد داد و [احكامِ ]داورى ميان شما و بيان آنچه در آن اختلاف مىكنيد ، همه در قرآناند . پس اگر از من در باره آن بپرسيد ، به شما مىآموزم . ۳
1.هذَا القُرآنُ إنَّما هُوَ خَطٌّ مَستورٌ بَينَ الدَّفَّتَينِ ، لايَنطِقُ بِلِسانٍ ولابُدَّ لَهُ مِن تَرجُمانٍ ، وإنَّما يَنطِقُ عَنهُ الرِّجالُ (نهج البلاغة : خطبه ۱۲۵ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۴۴۰ ح ۱۰۱) .
2.ذلِكَ القُرآنُ فَاستَنطِقوهُ ، ولَن يَنطِقَ ، ولكِن اُخبِرُكُم عَنهُ : ألا إنَّ فيهِ عِلمَ ما يَأتي وَالحَديثَ عَنِ الماضي ودَواءَ دائِكُم ونَظمَ ما بَينَكُم (نهج البلاغة : خطبه ۱۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۳ ح ۲۴) .
3.أيُّهَا النّاسُ! إنَّ اللَّهَ - تَبارَكَ وتَعالى - أرسَلَ إلَيكُمُ الرَّسولَ صلى اللَّه عليه وآله ... فَجاءَهُم بِنُسخَةِ ما فِي الصُّحُفِ الاوُلى وتَصديقِ الَّذي بَينَ يَدَيهِ وتَفصيلِ الحَلالِ مِن رَيبِ الحَرامِ ، ذلِكَ القُرآنُ فَاستَنطِقوهُ ولَن يَنطِقَ لَكُم ، اُخبِرُكُم عَنهُ ، إنَّ فيهِ عِلمَ ما مَضى وعِلمَ ما يَأتي إلى يَومِ القِيامَةِ ، وحُكمَ ما بَينَكُم وبَيانَ ما أصبَحتُم فيهِ تَختَلِفونَ ، فَلَو سَأَلتُموني عَنهُ لَعَلَّمتُكُم (الكافى : ج ۱ ص ۶۰ ح ۷ ، تفسير القمّى : ج ۱ ص ۳) .