۹۱.امام صادق عليه السلام: هيچ چيزى نيست ، مگر اين كه در باره آن ، آيه يا سنّتى وجود دارد . ۱
۶ / ۲
پاسخ تمام نيازهاى مردم ، در قرآن
۹۲.امام على عليه السلام - در پاسخ پرسش از خالى بودن قرآن از طب - : در قرآن ، يك آيه وجود دارد كه جامع تمام طبّ است : (و بخوريد و بياشاميد و زيادهروى مكنيد)۲ . ۳
۹۳.امام صادق عليه السلام: خداوند - تبارك و تعالى - ، بيان هر چيزى را در قرآن ، فرو فرستاد ، چندان كه - به خدا سوگند - هيچ چيزى را كه بندگان ، بدان نياز دارند ، فروگذار نكرد ، مگر آن كه خداوند ، آن را در قرآن ، نازل كرده است ، به طورى كه هيچ بندهاى نمىتواند بگويد : كاش اين چيز ، در قرآن ، فرو فرستاده شده بود! جز آن كه خدا [حكمى در باره آن] فرو فرستاده است ۴ . ۵
۶ / ۳
اخبار گذشته و آينده ، در قرآن
۹۴.امام صادق عليه السلام: خداوند - كه يادش گرامى باد - پيامبر شما را خاتم پيامبران قرار داد . بنا بر اين ، پس از او هرگز پيامبرى برانگيخته نمىشود و كتاب شما را پايانبخش كتابها[ى آسمانى ]قرار داد . بنا بر اين ، پس از آن ، هرگز كتابى نخواهد بود و بيان همه چيز و [چگونگى] آفرينش شما و آفرينش آسمانها و زمين را و خبر آنچه پيش از شما بوده و [احكام] داورى ميان شما ، و خبر آنچه را كه پس از شما خواهد بود ، و موضوع بهشت و آتش و فرجام كار شما را در قرآن ، نازل فرموده است . ۶
1.ما مِن شَيءٍ إلّا وفيهِ كِتابٌ أو سُنَّةٌ (الكافى : ج ۱ ص ۵۹ ح ۴) .
2.اعراف : آيه ۳۱.
3.أما إنَّ فِي القُرآنِ لَآيَةً تَجمَعُ الطِّبَّ كُلَّهُ (وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلَا تُسْرِفُواْ)(الدعوات: ص۷۵ ح۱۷۴، طبّ الأئمّة ، ابنا بسطام: ص۳) .
4.علّامه طباطبايى در الميزان (ج ۱۲ ص ۳۲۵) مىنويسد: احاديث ، بر اين نكته دلالت دارند كه در قرآن ، علم گذشته و حال و آينده تا روز قيامت ، وجود دارد . اگر اين احاديث ، صحيح باشند ، لازمهاش آن است كه مراد از «تبيان» [در آيات قرآن] ، اعم از چيزى باشد كه از طريق دلالت لفظى به دست مىآيد. پس شايد اشاراتى به غير طريق دلالت لفظى داشته باشد كه از اسرار و پنهانىهايى كه فهم معمول و متعارف را به آنها راهى نيست، پرده بردارند.
5.إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى أنزَلَ في القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَيءٍ ، حَتّى وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ ، حَتّى لايَستَطيعَ عَبدٌ يَقولُ : لَو كانَ هذا اُنزِلَ فِي القُرآنِ، إلّا وقَد أنزَلَهُ اللَّهُ فيهِ (الكافى : ج ۱ ص ۵۹ ح ۱ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۱۶ ح ۹۵۶) .
6.إنَّ اللَّهَ عَزَّ ذِكرُهُ خَتَمَ بِنَبِيِّكُمُ النَّبِيّينَ فَلا نَبِيَّ بَعدَهُ أبَداً ، وخَتَمَ بِكِتابِكُمُ الكُتُبَ فَلا كِتابَ بَعدَهُ أبَداً ، وأنزَلَ فيهِ تِبيانَ كُلِّ شَيءٍ ، وخَلْقَكُم وخَلْقَ السَّماواتِ وَالأَرض ، ونَبَأَ ما قَبلَكُم وفَصْلَ ما بَينَكُم وخَبَرَ ما بَعدَكُم ، وأمْرَ الجَنَّةِ وَالنّارِ وما أنتُم صائِرونَ إلَيهِ (الكافى : ج ۱ ص ۲۶۹ ح ۳) .