۲ - ۴ . نظام هاى ارزشى
نظامهاى ارزشى وآموزههاى رفتارى قرآن نيز به نوبه خود جلوهاى ديگر ازمعارف متعالى و اعجازآميز قرآن اند كه مورد توجه برخى از دانشيان تفسير ، به ويژه در قرن اخير ، قرار گرفتهاند . ۱
تاريخ و حيات انسان بر روى زمين ، شاهد مكتبها و انديشههاى بسيارى بوده است كه هر يك در نظريهپردازى و تأملات ذهنىِ محض ، دستى توانا داشته ، ليكن فاقد دستور عملى و نظامهاى ارزشى هماهنگ ، راقى و تعالىبخش براى پاسخگويى به خواستها و نيازهاى زندگى معقول و نشاطآور بودهاند . انسان به حسب طبيعت و به اقتضاى محدوديتهاى ذاتى و عدم احاطه به اسرار و تفاصيل حيات ، نمىتواند برنامهاى جامع و همهجانبه براى زندگى خود سامان دهد . افزون بر آن كه نقصها و گرايشهاى ذاتى فردى ، خانوادگى ، قومى و . . . نيز به نوبه خود مانعى جدّى در تدوين يك نظام عادلانه براى روابط زندگى انسان اند . امّا قرآن ، كتاب هدايت و دستورالعمل راهبردى انسان براى تنظيم انواع روابط وى با خود ، با خداوند هستى ، و سرانجام با هم نوعان و آحاد جامعه است . هنر قرآن آن است كه تمام روابط حيات انسان را با نگرشى فراگير و هماهنگ مورد توجه قرار مىدهد .
نظامهاى گوناگون اخلاقى و حقوقى مربوط به حيات فردى ، اجتماعى ، اقتصادى ، سياسى و جز آن ، در قرآن كه همه ساحتهاى حيات معقول انسان را زير پوشش خود گرفته ، موضوع هزاران مدخل و صدها كتاب در آن زمينههاست .
قوانين تشريعى قرآن ، افزون بر جامعيت ، مصالح واقعى مخاطبان اعم از زن و مرد و كودك و پير و جوان را با نگرشى متعادل و واقعبينانه تبيين كرده است . افزون بر تمام اينها نكتهاى كه نمىتوان به سادگى از كنار آن گذشت اين است كه در نظام قانونگذارى قرآنى ، همواره نگرش الهى و توجه به حضور خدا در ساحت زندگى فردى و اجتماعى انسان و مسئوليت مداوم انسان در پيشگاه قدسى خدا ، مورد اهتمام اساسى است ؛ نكتهاى كه در قوانين وضعى بشرى مورد غفلت واقع شده است .
عناوين متنوّع طهارت ، صلات ، زكات ، خمس ، صوم ، حج ، اعتكاف ، جهاد و صلح ، امر به معروف و نهى از منكر ، ميراث ، قضا ، شهادات ، حدود و تعزيرات ، قصاص ، شفعه ، غصب ، احياى موات ، اطعمه و اشربه ، تجارات ، رهن ، حجر ، ضمان ، مشاركت ، مضاربه ، مزارعه ، مساقات ، وديعه ، عاريه ، اجاره ، وكالت ، وقف ، سُكنا ، هبه ، مسابقه ، وصيت ، نكاح ، طلاق ، لعان ، عتق ، سوگند و نذر و . . . كه عناوين رايج حقوق اسلامى اند ، گواه صادقى هستند بر آن شكوه شگفت و نگرش همهجانبه به زندگى انسان كه از دوران جنين - و بلكه پيش از آن در گزينش همسر و شيوه زناشويى - تا حيات پس از مرگ و جهان پايدار را شامل است . همانطور كه نگاهى به عناوين اخلاقى در كتب اخلاق اسلامى برگرفته از كتاب و سنّت نيز بيانگر همين واقعيت است .