245
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۲ - ۱ . معارف بنيادين‏

خداى جهان در نگاه قرآن‏

خداى جهان در نگاه قرآن ، در مقايسه با همه تأمل‏ها و ژرف‏انديشى‏هاى بشرى در زمينه مبدأ عالم ، تفاوتى چشمگير دارد . خداى قرآن ، آن ذات يگانه واجد همه كمالات هستى و پيراسته از همه نقايص و خصايص موجودات مادى و امكانى است :
(وَلِلَّهِ الأَْسْمَآءُ الْحُسْنَى‏ . ۱
نام‏هاى نيكو براى خداوند است)
.
او در عين قرب وجودى و احاطه قيومى ، برتر از تخيل تنگ‏مايه بشرى است .
او هم آفريدگار ، و هم مدبّر همه هستى است و جهان وجود ، جلوه‏نمايى خويش را آنْ به آنْ از او مى‏گيرد :
(كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِى شَأْنٍ .
او در هر روزى ، مقامى دارد)
.
افعال او ، اهدافى حكيمانه دارند و بر اساس فيض ، رحمت و حق صورت مى‏بندند :
(أَوَ لَمْ يَتَفَكَّرُواْ فِى أَنفُسِهِم مَّا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَآ إِلَّا بِالْحَقِ‏ّ . ۲
آيا در درون خود نينديشيده‏اند كه خدا، آسمان‏ها و زمين و آنچه را ميان آنهاست جز به حق نيافريده است؟)
.
(وَ مَا كَانَ عَطَآءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا. ۳
و بخشايش پروردگارت [از كسى ]بازداشته نيست)
.
توحيد قرآن ، توحيد خالقيت ، ربوبيت و الوهيت است كه اين مراتب از هم انفصال‏ناپذيرند . قرآن در ارائه راه‏هاى خداشناسى ، همه طرق آيات «آفاقى» و «انفسى» ، را به روى مخاطبان بازمعرفى مى‏كند :
(سَنُرِيهِمْ ءَايَتِنَا فِى الْأَفَاقِ وَ فِى أَنفُسِهِمْ حَتَّى‏ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ. ۴
به زودى به آنها آياتمان را در افق‏هاى گوناگون و در خودشان نشان مى‏دهيم تا برايشان روشن شود كه او حق است)
.
(أَفِى اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضِ . ۵
آيا در خداوند شكافنده آسمان‏ها و زمين ترديدى هست؟)
.
خداى قرآن همان‏گونه كه خداى عقل و حكمت است ، خداى عشق و محبت و زيبايى است و يكايك اعضاى هستى ، مجذوب او هستند ، به سوى او روان اند و از ژرفاى وجود با او راز مى‏گويند :
(إِن كُلُّ مَن فِى السَّمَوَ تِ وَ الْأَرْضِ إِلَّآ ءَاتِى الرَّحْمَنِ عَبْدًا . ۶
هيچ كسى در آسمان‏ها و زمين نيست مگر اين كه بنده خداوند مهربان است)
.
(أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ . ۷
آيا به جز دين خدا طلب مى‏كنند ، در حالى كه هر كس كه در آسمان‏ها و زمين است ، تسليم او شده است)
.

1.اعراف : آيه ۱۸۰.

2.روم : آيه ۸.

3.اسرا : آيه ۲۰.

4.فصّلت : آيه ۵۳.

5.ابراهيم : آيه ۱۰.

6.مريم : آيه ۹۳.

7.آل عمران : آيه ۸۳.


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
244

۲ . معارف بى‏مانند از پيامبر اُمّى‏

مقصود از معارف ، مجموعه آگاهى‏هايى است كه در هدايت انسان به كمال و سعادت ، نقش حياتى دارد . بدين رو ، اين معارف هم شامل گزاره‏هاى توصيفى و هم شامل آموزه‏هاى رفتارى و نظام‏هاى ارزشى مى‏شود . قرآن ، مجموعه‏اى پر بار از معارف مورد نياز بشر در زمينه‏هاى گوناگون فكرى ، اعتقادى و بينش‏هاى بنيادى در باره آغاز و فرجام عالم وانسان و جامعه و همين طور نظام‏هاى رفتارى انسان در جنبه‏هاى زندگى فردى و اجتماعى ، مادى و معنوى ، دنيوى و اخروى است كه دستيابى به حيات معنوى را ممكن مى‏سازد . بى‏گمان ، استخراج و دسته‏بندى موضوعات مدوّن در قرآن ، تنها از عهده يك فرد بيرون است . امروز پس از گذشت قرن‏ها از تاريخ نزول قرآن و رشد و توسعه چشمگير فرهنگ و دانش انسان در حوزه‏هاى گوناگون معارف ، هيئت‏هاى بزرگ علمى دنيا در رشته‏هاى مختلف علوم مربوط به خداشناسى ، انسان‏شناسى ، طبيعت‏شناسى ، علوم انسانى و جز آن ، با امكانات بسيار گسترده و همكارى يكديگر به مطالعه و تحقيق مى‏پردازند ؛ اما با اين همه ، خود معترف اند كه رهاورد علمى ايشان در كنار عظمت معارف و آموزه‏هاى قرآن ناچيز است . اعجاز قرآن در اين عرصه ، يعنى تبيين معارف و دانش‏هاى گونه‏گون ، عرضه معارفى بى‏بديل ، هدايت‏بخش و تربيت‏آفرين است كه بشر با مبادى متعارف دانش خود هرگز بدانها راه نمى‏يافت .
(يُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ . ۱
به شما چيزى را آموزد كه خود نمى‏توانيد بدانيد)
.

1.بقره : آيه ۱۵۱.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24516
صفحه از 597
پرینت  ارسال به