241
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

(أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةُ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِى النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَ لِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَآءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِى الْأَرْضِ كَذَ لِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ . ۱
از آسمان آبى فرستاد ، و دره‏ها به ظرفيت خودشان سيل جارى كردند ، و سيل كفى بلند روى خود برداشت و از آنچه براى به دست آوردن زينتى يا متاعى آتشى مى‏گدازند نيز كفى نظير سيل برمى‏آيد . اين چنين خداوند حق و باطل را مثل مى‏زند . اما كف ، بيرون افتاده و از ميان مى‏رود ، ولى آنچه مردم را سود مى‏رساند در زمين ماندگار مى‏شود . خداوند اين چنين مثل‏ها را مى‏زند)
.
استعاره تجارت ، براى روى‏گردانى از هدايت و روى‏آورى به گم‏راهى : ۲(أُوْلَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الضَّلَلَةَ بِالْهُدَى‏ فَمَا رَبِحَت تِّجَرَتُهُمْ وَ مَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ . ۳
آنان كسانى‏اند كه گم‏راهى را با هدايت تاخت زدند و تجارتشان سودى نبخشيد و هدايت‏پذير نبودند)
.

كنايه‏

كنايه در لغت ، پوشيده سخن گفتن است ۴ و در اصطلاح ، سخنى است كه داراى دو معناى دور و نزديك است كه لازم و ملزوم يكديگرند . گوينده سخن ، كنايه را چنان بيان مى‏كند كه خواننده يا شنونده به يارى معناى روشن و صريح آن ، به معناى دور راه مى‏يابد ؛ ۵ مثلاً «دراز دستى» كنايه از پايمال‏كردن حقوق ديگران‏است ، همان سان كه «روى بر خلق كردن» و «پشت بر قبله كردن» در اين بيت ، كنايه از رياكارى است :
پارسايان روى در مخلوق‏پشت بر قبله مى‏كنند نماز ۶
قرآن در باره آميزش جنسى ، از تعبيرهايى كنايى چون مس ۷ و لمس و مباشرت ۸ استفاده كرده است : ۹(أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ . ۱۰
يا زنان را لمس كرديد)
.
همين‏طور در شرح داستان زليخا با يوسف صدّيق ، از واژگان رفت‏وآمد (مراوده) استمداد شده و حتى زيبايى يوسف ، وصف و شرح نشده ، بلكه با سرعت و كنايه از آن عبور شده است :
(فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَ قُلْنَ حَشَ لِلَّهِ مَا هَذَا بَشَرًا إِنْ هَذَآ إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ . ۱۱
وقتى او را ديدند ، در نظرشان بزرگ آمد و دستانشان را بريدند و گفتند : حاشا كه اين بشر باشد ؛ اين ، جز فرشته‏اى بزرگ نيست)
.
«نشستن بر تخت» كنايه از قدرت ، ربوبيت يا مالكيت است ، همان‏گونه كه «دست» كنايه از عظمت و جلال قدرت الهى است :
(الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى‏ . ۱۲
خداوند رحمان بر عرش استقرار يافت)
.

1.رعد : آيه ۱۷.

2.شرح المختصر : ج‏۲ ص‏۱۱۲ - ۱۱۳.

3.بقره : آيه ۱۶.

4.لسان العرب : ج‏۱۲ ص‏۱۷۴.

5.ر. ك: فرهنگ بديعى : ص‏۱۶۴؛ انوار البلاغة : ص‏۳۱۲ - ۳۱۳؛ جواهر البلاغة : ص‏۳۴۵ - ۳۴۷؛ شرح المختصر : ج‏۲ ص‏۱۲۳ - ۱۲۵.

6.گلستان سعدى : ص‏۷۹ باب دوم.

7.بقره : آيه ۲۳۶ - ۲۳۷؛ احزاب : آيه ۴۹.

8.بقره : آيه ۱۸۷.

9.أساليب البيان فى القرآن : ص‏۶۶۷.

10.نساء : آيه ۴۳.

11.يوسف : آيه ۳۱.

12.طه : آيه ۵.


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
240

استعاره‏

استعاره در لغت به معناى عاريت خواستن است . كاربرد واژه‏اى در غير معناى وضعى خود را ، به اعتبار نوعى مناسبت (مشابهت) ، استعاره گويند . به ديگر سخن ، استعاره ، نوعى مَجاز (مرسل) است كه در آن يكى از دو ركن تشبيه را آورده باشند . ۱
كاربرد اين نوع صنعت ادبى ، افزون بر بُعد هنرى و زيبايى ، باعث تسهيل آن دسته از معانى متعالى است كه وراى اقليم فكر و انديشه انسان است و در قالب الفاظ نمى‏گنجد . به اين چند نمونه توجه كنيد :
استعاره حيات و زندگى ، براى علم و هدايت : ۲(أَوَ مَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَهُ . ۳
يا كسى كه مرده است ، و ما او را زنده كرديم)
.
استعاره آب كه مايه حيات ظاهرى است ، براى آيين و شريعت كه مايه حيات معنوى است :

1.جواهر البلاغة : ص‏۳۰۲ - ۳۰۴.

2.جواهر البلاغة : ص‏۳۲۵.

3.انعام : آيه ۱۲۲ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24436
صفحه از 597
پرینت  ارسال به