25
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

نام‏هاى قرآن‏

بسيارى از مفسّران و قرآن‏پژوهان ، نام‏هاى بسيارى براى قرآن برشمرده‏اند ، هر چند در شمار آنها با يكديگر متفق نيستند : ابو الفتوح رازى (م ۵۵۴ق) حدود ۴۳ نام ۱ و فخرالدين رازى (م ۶۰۶ق) ۳۲ نام ۲ برشمرده است . قاضى ابوالمعالى شيذله (م ۴۹۴ق) ۵۵ نام برشمرده كه بدرالدين زركشى (م ۷۹۴ق) و سيوطى (م ۹۱۱ق) هم‏آنها را نقل كرده و از وجه تسميه آنها سخن گفته‏اند . ۳ زركشى از ابوالحسن على بن احمد حرالى(م ۶۳۷ق) ياد كرده ، مى‏گويد : «او نگاشته مستقلّى در اين موضوع داشته و بيش از نود نام براى قرآن برشمرده است» . ۴ ابن عربى(م ۶۵۶ق) نيز نام‏هاى بسيارى براى قرآن بر مى‏شمارد . ۵
گروهى ديگر از قرآن‏پژوهان معتقدند كه قرآن ، يك تا پنج نام بيشتر ندارد و آنچه ديگران بر اين افزوده‏اند ، وصف قرآن است ، نه نام آن . مثلاً كلمه «كريم» كه با الهام از آيه (إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِيمٌ ؛ ۶ آن ، قرآنِ كريم است) از نام‏هاى قرآن به شمار آمده ، وصف كلمه «قرآن» است و نمى‏توان آن را «نام» و «عَلَمِ» قرآن به حساب آورد . همچنين است كلمه «مبارك» كه با استناد به آيه (وَ هَذَا ذِكْرٌ مُّبَارَكٌ أَنزَلْنَهُ ؛ ۷ اين، ذكر فرخنده‏اى است كه فرو فرستاديم) ، آن را از نام‏هاى قرآن ، محسوب كرده‏اند . ۸ بدين ترتيب ، فرق ننهادن ميان اسم و صفت ، موجب شده است كه گروه نخست ، ده‏ها نام براى قرآن برشمارند . ۹گويا با چنين فرق نهادنى است كه طبرى (م ۳۱۰ق) تنها از چهار نام ياد مى‏كند : «قرآن» ، «كتاب» ، «فرقان» و «ذكر» . ۱۰
شيخ طوسى (م ۴۶۰ق) و طبرسى (م ۵۴۸ق) نيز همين چهار نام را مى‏آورند . ۱۱
آلوسى (م ۱۲۷۰ق) تنها دو نام قرآن و فرقان را مى‏پذيرد و بيان مى‏كند كه ديگر نام‏ها در حقيقت به همين دو بازمى‏گردند . ۱۲ محمد بن عبدالرحيم نهاوندى (م ۱۳۳۰ق) تصريح مى‏كند كه به ظاهر ، جز «قرآن» ، ديگر نام‏ها ، صفت و لقب اند . ۱۳
زرقانى (م ۱۳۶۷ق) نيز جز پنج نام ، نامى ديگر براى قرآن نمى‏شناسد . ۱۴
و برخى پژوهشگران معاصر جز «قرآن» ، ديگر نام‏ها را صفت مى‏دانند . ۱۵
اكنون نام‏هايى را كه بيشتر منابع تفسيرى و قرآنى در ذكر آنها همداستان اند ، برشمرده ، به اختصار ، آنها را شرح مى‏دهيم ضمن اين كه از صفات قرآن جز به اشارتى مى‏گذريم .
چنان‏كه گذشت ، بيشتر قرآن‏پژوهان ، از چهار يا پنج نام ياد كرده‏اند :

1.روض الجنان : ج‏۱ ص‏۷.

2.تفسير الفخر الرازى : ج‏۲ ص‏۱۴ - ۱۸ .

3.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۷۶ - ۲۸۲؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۱۴۱ - ۱۴۷.

4.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۷۳.

5.رحمة من الرحمن : ج‏۱ ص ۸ و ۱۰.

6.واقعه : آيه ۷۷.

7.انبيا : آيه ۵۰.

8.التسهيل لعلوم التنزيل : ج‏۱ ص‏۵.

9.اين نكته را نيز نبايد فرو گذاشت كه براى برخى پژوهشگران «تعداد اسماى قرآن» به عنوان يك مسئله مطرح نبوده و از اين رو اساساً در پى به دست دادنِ معيار و ملاك براى آن و استقصاى كامل نام‏هاى قرآن نبوده‏اند.

10.تفسير الطبرى : ج‏۱ ص‏۶۴.

11.التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۱۸؛ مجمع البيان : ج‏۱ ص‏۴۱؛ المحرر الوجيز : ج‏۱ ص‏۵۶.

12.روح المعانى : ج‏۱ ص‏۹.

13.نفحات الرحمن : ج‏۱ ص‏۵۹ - ۶۰.

14.مناهل العرفان : ج‏۱ ص‏۱۴ - ۱۵.

15.ر . ك : «اسامى و عناوين قرآن كريم» ، سيد محمد باقر حجتى ، ميراث جاودان ، سال ۴ ، شماره ۱ ، ص‏۱۹.


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
24

پژوهشى در باره نام‏ها و اوصاف قرآن كريم ۱

خداوند متعال ، كتاب جاودان خود ، قرآن را به نام‏ها و اوصاف متعددى خوانده است كه هيچ يك از آنها مرادف ديگرى نيست ؛ بلكه هر يك جلوه‏اى از اين كتاب را به نمايش مى‏گذارد . هر نام يا وصفى از قرآن ، در حقيقت ، گواهى است بر كمال و دليلى است بر جمالى از اين كتاب آسمانى و نشانى از مرتبه‏اى از مراتب بى‏شمار آن . ۲ بازشناسى نام‏ها و اوصاف قرآن كريم مى‏تواند گوشه‏اى از ظرفيت مخازن بى‏پايان آن را آشكار كند و اهداف هدايتى و تربيتى تعاليم آن را نمايان سازد و به تَبَع ، بر ميزان شناخت و بهره‏مندى از آن بيفزايد . بدين رو ، از ديرباز ، بسيارى از مفسّران و قرآن‏پژوهان ، موضوع «نام‏ها و اوصاف قرآن» را در كنار تفسير قرآن و علوم قرآنى كاويده‏اند . ۳ پژوهشگران قرآنى معاصر نيز در مقالات مستقلّ پرشمارى ، از نام‏ها و اوصاف قرآن كريم ، سخن گفته‏اند . ۴

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل گرامى جناب آقاى ابراهيم احمديان ، انجام شده است .

2.ر . ك : تفسير ملاصدرا : ج‏۶ ص‏۲۳.

3.براى نمونه ، ر . ك : التبيان فى تفسير القرآن : ج‏۱ ص‏۱۷؛ تفسير الطبرى : ج‏۱ ص‏۶۴؛ مجمع البيان ج‏۱ ص‏۴۱؛ البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۷۳؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ص‏۴۱؛ المحرر الوجيز : ج‏۱ ص‏۵۶؛ تفسير الفخر الرازى : ج‏۲ ص‏۱۴ ؛ كشف الظنون : ج‏۱ ص‏۸۹؛ الذريعة : ج‏۱۷ ص‏۲۳۳.

4.ر.ك : «نام‏هاى قرآن» ، على حجتى كرمانى ، مكتب اسلام، سال ۶ ، شماره ۱۳؛ تاريخ قرآن، محمود راميار ؛ «نام‏ها و صفات قرآن از نگاه كتاب و سنت» ، محمد احسانى فر ، حديث انديشه ، شماره دوم ، پاييز و زمستان ۸۵ ؛ «اسامى و عناوين قرآن كريم» ، سيد محمد باقر حجتى ، ميراث جاودان ، سال ۳، شماره ۳ و ۴؛ «اهميت و تاريخچه پژوهش در باره صفات قرآن و نام‏هاى آن» ، ابوالقاسم عينى‏پور ، بيّنات ، سال ۲ ، شماره ۵ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24232
صفحه از 597
پرینت  ارسال به