237
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
236

تشبيه‏

تشبيه ، به معناى مانند كردن چيزى به چيز ديگر در صفت يا كيفيتى است و در آن چهار ركن وجود دارد :
۱ . مُشبَّه : آن كس يا چيزى كه در صفتى به كس يا چيز ديگر مانند شده است . ۲ . مُشبّه به : آن كس يا چيزى كه مشبّه به او ماننده شده است . ۳ . وجه شَبَه : صفت يا كيفيت مشترك ميان مُشبّه‏به و مُشبّه است . ۴ . ادات تشبيه : الفاظى كه بر تشبيه دلالت دارند ؛ به عنوان مثال در جمله : «رخسار دوست چون خورشيد مى‏درخشد» ، مى‏توان چهار ركن فوق را اين گونه برشمرد : «رخسار دوست» : مشبّه ، «چون» : ادات تشبيه ، «خورشيد» : مشبّه‏به ، «مى‏درخشد» : وجه‏شبه .
هدف اساسى تشبيه آن است كه معناى مورد نظر گوينده را به تصوير كشد و در برابر ديدگان شنونده ترسيم كند .
دانشوران بلاغت اذعان دارند كه تشبيه‏هاى قرآن ، استوار و دقيق و رساترين نوع تشبيهات زبان عرب اند .
ابن اثير ، در تشبيه مفرد به مفرد ، اين آيه را مى‏آورد :
(وَ جَعَلْنَا الَّيْلَ لِبَاسًا . ۱
ما شب را لباس قرار داديم)
.
كه خداوند در آن ، شب را به لباس تشبيه كرده است ؛ زيرا پوششى است براى جدايى مردم ، فرار از دشمن ، و پنهان ساختن امورى كه انسان نمى‏خواهد ديگران بر آن آگاه شوند . او مى‏گويد : اين از تشبيه‏هايى است كه ويژه قرآن است ، همچنان كه در آيه (هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ؛ ۲ آنان لباس شمايند و شما لباس آنهاييد) ، هر يك از زوجين به لباس تشبيه شده‏اند ؛ چه آن كه لباس مايه زيبايى ، حيا ، عفّت ، مصونيت از دستبرد بيگانگان و . . . است . ۳
افعال كسانى كه عارى از رنگ و بوى خدايى و اتصال به مبدأ عالم اند ، چونان خانه عنكبوت است ، سست و بى‏بنياد و با اندك نسيمى بر باد :
(مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَآءَ كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ . ۴
مَثَل كسانى كه غير از خدا را اولياى خود برگزيدند، مثل عنكبوت است كه خانه‏هايى براى خود انتخاب كرده است؛ در حالى كه سست‏ترينِ خانه‏ها، خانه عنكبوت است، اگر مى‏دانستند)
.
كردار كافران چون سراب است ؛ فريبنده و تهى‏مايه :
(وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَعْمَلُهُمْ كَسَرَابِ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ مَآءً . ۵
كسانى كه كافر شدند، اعمالشان همچون سرابى است در يك كوير كه انسان تشنه از دور آن را آب مى‏پندارد)
.
مَثَل ايمانيان در استوارى ، چون بنايى است پولادين و در بالندگى ، چون گياهى پر از طراوت و شادابى :
(كَأَنَّهُم بُنْيَنٌ مَّرْصُوصٌ . ۶
گويى بنايى آهنين اند)
.
(كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطَْهُ فََازَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى‏ عَلَى‏ سُوقِهِ . ۷
همانند زراعتى كه جوانه‏هاى خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته است تا محكم شده و بر پاى خود ايستاده است)
.
جهنم ، گويى موجود زنده‏اى است ؛ داراى فريادى قهرآميز و زفيرى دهشت‏انگيز :
(كَلَّآ إِنَّهَا لَظَى‏ * نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى‏ * تَدْعُواْ مَنْ أَدْبَرَ وَ تَوَلَّى‏ . ۸
امّا هرگز چنين نيست، شعله‏هاى سوزان آتش است. دست و پا و پوست سر را مى‏كند و مى‏بَرَد. و كسانى را كه به فرمان خدا پشت كردند، صدا مى‏زند)
.
(إِذَا رَأَتْهُم مِّن مَّكَانِ بَعِيدٍ سَمِعُواْ لَهَا تَغَيُّظًا وَ زَفِيرًا . ۹
هنگامى كه اين آتش آنان را از مكانى دور ببيند، صداى وحشتناك و خشم‏آلودش را كه با نفس زدن شديد همراه است مى‏شنويد)
.
(إِذَآ أُلْقُواْ فِيهَا سَمِعُواْ لَهَا شَهِيقًا وَ هِىَ تَفُورُ * تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ . ۱۰
هنگامى كه در آن افكنده شوند، صداى وحشتناكى از آن مى‏شنوند و اين در حالى است كه پيوسته مى‏جوشد. نزديك است(دوزخ) از شدّت غضب پاره پاره شود)
.

1.نبأ : آيه ۱۰.

2.بقره : آيه ۱۸۷ .

3.المثل السائر : ج‏۲ ص‏۱۳۳.

4.عنكبوت : آيه ۴۱.

5.نور : آيه ۳۹.

6.صف : آيه ۴.

7.فتح : آيه ۲۹.

8.معارج : آيه ۱۵ - ۱۷.

9.فرقان : آيه ۱۲ .

10.ملك : آيه ۸ - ۹ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31549
صفحه از 597
پرینت  ارسال به