209
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۱ - ۱. آرايه‏هاى سيماى قرآن‏

هر ساختمان استوار ، رخنه‏ناپذير و زيبا ، رهاورد مواد و مصالحى سخت و محكم و طراحى هوشمندانه مهندسى چيره‏دست است كه آنها را در مناسب‏ترين صورت ، تركيب كرده است . ساختمان سخن نيز چنين است . اگر حروف و واژگان - كه تشكيل‏دهنده هسته كلام اند - ، برخوردار از صلابت و استوارى باشند و به هنگام تشكيل كلمه‏ها و تركيب جمله‏ها ، هوشمندانه ، متناسب و هماهنگ ، گزينش و تركيب يابند ، كلامى فصيح (روان و خوش طبع) و بليغ (گويا و رسا) و بديع (شيوا) را پديد مى‏آورند .
حروف از لحاظ مخارج ، صدا و تلفظ ، خصوصيات گوناگونى دارند و بر همين اساس ، به دسته‏هايى گوناگون تقسيم مى‏شوند . ۱ ريزه‏كارى‏هاى خواصّ حروف در كتب تجويد و قرائت - كه از منابع تحقيقات آواشناختى مسلمانان اند - و نيز آثار ادبى دانشمندان مسلمان ، چون : سيبويه (م ۱۷۷ق) ، ابن دُرَيد (م ۳۲۱ ق) ، رُمّانى (م ۳۷۴ ق) ، باقلانى (م ۴۰۳ ق) ، خَفاجى (م ۱۰۶۹ق) ، بيضاوى (م ۶۸۵ ق) ، ابن جَزَرى (م ۸۳۳ ق) و . . . آمده‏اند .
از نگاه زبان‏شناسانه ، طنين برخى واژگان و جملات قرآن ، چون آواى آبشاران و نسيم بهاران ، دل‏ربا و آرام‏بخش است . نرمش واج‏ها و هجاها ، هم‏آغوشى حروف و خوش‏تركيبى و انسجام آنها ، سلاست و روانى رودبارين و پرخروش آنها ، نواهاى گوش‏نواز و پرشكوهى را نمودار مى‏سازد و غوغايى عظيم را در قوّه شنيدارى مخاطب بر پا مى‏كند كه بى‏بديل است .
از آن جا كه ويژگى‏هاى حروف ، تأثير خاصى در آوا و طنين سخن دارد و موجب خوش‏نوايى يا نفرت‏انگيزى مى‏شود ، بايد در تركيب حروف نهايت دقت صورت گيرد و خصوصيت‏هاى هر يك ملحوظ شود تا اداى واژگان ، روان و خوشخوان و از تنافر و سنگينى به دور باشد .
قرآن كه تجلى دانش خداى رازآگاه و محيط بر همه اسرار است - (وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا ؛ ۲ پروردگارت هرگز فراموش كار نبوده است) - اين ويژگى‏ها و ظرافت‏ها را به تمام ، رعايت كرده است و در هر زاويه‏اى از كلمات و تركيبات خود ، حرف و لفظ مناسب را نهاده است .
در پاسخ به پرسش مثبت ، دو كلمه «نَعَمْ» و «بَلى» به كار مى‏رود ؛ ولى هر يك جايگاهى ويژه دارد . «بَلى» در جايى به كار مى‏رود كه سؤال با همزه استفهام و با مضمونى نفى‏آميز همراه باشد كه نتيجه اثبات در پى دارد :
(أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى‏ . ۳
آيا من پروردگار شما نيستم ؟ گفتند : چرا [هستى‏] )
.
امّا «نعم» در مورد سؤال با هل استفهامى كاربرد دارد :
(... فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قَالُواْ نَعَمْ . ۴
آيا وعده پروردگارتان را حق يافتيد ؟ گفتند : آرى )
.
در قرآن ، طولانى‏ترين واژگان و جمله‏هاى آن با حروف متوالى چون : (فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ) ، ۵(لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ) ، ۶(عَلَى‏ أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ) ، ۷ با يكديگر سازوارگى و هم آوازى دارند ، از هم نمى‏گريزند و تنافر نشان نمى‏دهند . آرايش اين بوستان ، و چينش حروف و آذين‏بندى كلمات و به صف شدن جملات ، آن چنان ملايم ، خوش طبع و گوارايند كه شكوهى از فونتيك زيبا در آيه‏آيه‏اش موج مى‏زند . زمخشرى ذيل آيه‏
(وَ لَقَدْ مَكَّنَّهُمْ فِيمَآ إِن مَّكَّنَّكُمْ فِيهِ . ۸
به راستى به آنان در چيزهايى امكانات داده بوديم كه به شما در آنها امكاناتى نداده‏ايم)
.
مى‏گويد : «إن» نافيه ، به معناى «ما» و به جاى آن گزينش شده است و اين گزينش ، شكوهى از زيبايى را نشان مى‏دهد . ۹ به احتمال ، ملاحظه همين ريزبينى‏ها و ظرافت‏هاست كه برخى از پژوهشيان معاصر ، نظم رياضى و اعجاز عددى حروف و كلمات قرآن را از وجوه اعجاز قرآن شمرده اند ، ۱۰ هرچند اين نگرش با دشوارى‏هايى ۱۱ رو به روست .

1.ر. ك: النبأ العظيم : ص‏۹۰ - ۹۴.

2.مريم : آيه ۶۴.

3.اعراف : آيه ۱۷۲.

4.اعراف : آيه ۴۴.

5.بقره : آيه ۱۳۷.

6.نور : آيه ۵۵.

7.هود : آيه ۴۸.

8.احقاف : آيه ۲۶.

9.الكشاف : ص‏۵۲۵.

10.معجزة القرآن : ص‏۵۵ - ۱۶۸.

11.تسعة عشر ملكاً : ص‏۱۱ - ۱۷۵؛ دائرة المعارف قرآن كريم ، ج‏۳ ص‏۵۸۲ - ۵۹۰، مدخل «اعجاز عددى» .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
208
  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31615
صفحه از 597
پرینت  ارسال به