۱ - ۱. آرايههاى سيماى قرآن
هر ساختمان استوار ، رخنهناپذير و زيبا ، رهاورد مواد و مصالحى سخت و محكم و طراحى هوشمندانه مهندسى چيرهدست است كه آنها را در مناسبترين صورت ، تركيب كرده است . ساختمان سخن نيز چنين است . اگر حروف و واژگان - كه تشكيلدهنده هسته كلام اند - ، برخوردار از صلابت و استوارى باشند و به هنگام تشكيل كلمهها و تركيب جملهها ، هوشمندانه ، متناسب و هماهنگ ، گزينش و تركيب يابند ، كلامى فصيح (روان و خوش طبع) و بليغ (گويا و رسا) و بديع (شيوا) را پديد مىآورند .
حروف از لحاظ مخارج ، صدا و تلفظ ، خصوصيات گوناگونى دارند و بر همين اساس ، به دستههايى گوناگون تقسيم مىشوند . ۱ ريزهكارىهاى خواصّ حروف در كتب تجويد و قرائت - كه از منابع تحقيقات آواشناختى مسلمانان اند - و نيز آثار ادبى دانشمندان مسلمان ، چون : سيبويه (م ۱۷۷ق) ، ابن دُرَيد (م ۳۲۱ ق) ، رُمّانى (م ۳۷۴ ق) ، باقلانى (م ۴۰۳ ق) ، خَفاجى (م ۱۰۶۹ق) ، بيضاوى (م ۶۸۵ ق) ، ابن جَزَرى (م ۸۳۳ ق) و . . . آمدهاند .
از نگاه زبانشناسانه ، طنين برخى واژگان و جملات قرآن ، چون آواى آبشاران و نسيم بهاران ، دلربا و آرامبخش است . نرمش واجها و هجاها ، همآغوشى حروف و خوشتركيبى و انسجام آنها ، سلاست و روانى رودبارين و پرخروش آنها ، نواهاى گوشنواز و پرشكوهى را نمودار مىسازد و غوغايى عظيم را در قوّه شنيدارى مخاطب بر پا مىكند كه بىبديل است .
از آن جا كه ويژگىهاى حروف ، تأثير خاصى در آوا و طنين سخن دارد و موجب خوشنوايى يا نفرتانگيزى مىشود ، بايد در تركيب حروف نهايت دقت صورت گيرد و خصوصيتهاى هر يك ملحوظ شود تا اداى واژگان ، روان و خوشخوان و از تنافر و سنگينى به دور باشد .
قرآن كه تجلى دانش خداى رازآگاه و محيط بر همه اسرار است - (وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا ؛ ۲ پروردگارت هرگز فراموش كار نبوده است) - اين ويژگىها و ظرافتها را به تمام ، رعايت كرده است و در هر زاويهاى از كلمات و تركيبات خود ، حرف و لفظ مناسب را نهاده است .
در پاسخ به پرسش مثبت ، دو كلمه «نَعَمْ» و «بَلى» به كار مىرود ؛ ولى هر يك جايگاهى ويژه دارد . «بَلى» در جايى به كار مىرود كه سؤال با همزه استفهام و با مضمونى نفىآميز همراه باشد كه نتيجه اثبات در پى دارد :
(أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى . ۳
آيا من پروردگار شما نيستم ؟ گفتند : چرا [هستى] ) .
امّا «نعم» در مورد سؤال با هل استفهامى كاربرد دارد :
(... فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قَالُواْ نَعَمْ . ۴
آيا وعده پروردگارتان را حق يافتيد ؟ گفتند : آرى ).
در قرآن ، طولانىترين واژگان و جملههاى آن با حروف متوالى چون : (فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ) ، ۵(لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ) ، ۶(عَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ) ، ۷ با يكديگر سازوارگى و هم آوازى دارند ، از هم نمىگريزند و تنافر نشان نمىدهند . آرايش اين بوستان ، و چينش حروف و آذينبندى كلمات و به صف شدن جملات ، آن چنان ملايم ، خوش طبع و گوارايند كه شكوهى از فونتيك زيبا در آيهآيهاش موج مىزند . زمخشرى ذيل آيه
(وَ لَقَدْ مَكَّنَّهُمْ فِيمَآ إِن مَّكَّنَّكُمْ فِيهِ . ۸
به راستى به آنان در چيزهايى امكانات داده بوديم كه به شما در آنها امكاناتى ندادهايم) .
مىگويد : «إن» نافيه ، به معناى «ما» و به جاى آن گزينش شده است و اين گزينش ، شكوهى از زيبايى را نشان مىدهد . ۹ به احتمال ، ملاحظه همين ريزبينىها و ظرافتهاست كه برخى از پژوهشيان معاصر ، نظم رياضى و اعجاز عددى حروف و كلمات قرآن را از وجوه اعجاز قرآن شمرده اند ، ۱۰ هرچند اين نگرش با دشوارىهايى ۱۱ رو به روست .
1.ر. ك: النبأ العظيم : ص۹۰ - ۹۴.
2.مريم : آيه ۶۴.
3.اعراف : آيه ۱۷۲.
4.اعراف : آيه ۴۴.
5.بقره : آيه ۱۳۷.
6.نور : آيه ۵۵.
7.هود : آيه ۴۸.
8.احقاف : آيه ۲۶.
9.الكشاف : ص۵۲۵.
10.معجزة القرآن : ص۵۵ - ۱۶۸.
11.تسعة عشر ملكاً : ص۱۱ - ۱۷۵؛ دائرة المعارف قرآن كريم ، ج۳ ص۵۸۲ - ۵۹۰، مدخل «اعجاز عددى» .