203
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
202

مفهوم معجزه

معجزه ، از مصدر «اعجاز» ، مشتق از ريشه ثلاثى مجرّد «عجز» ، به معناى : درماندگى ، ناتوانى و نيز پايان هر چيز است . ۱ اعجاز ، به معناى : ناتوان ساختن يا ناتوان يافتن ديگرى است . ۲ با توجّه به كتب لغت و كاربرد اين كلمه مى‏توان گفت : مفهوم اصلى در مادّه اين واژه چيزى مقابل قدرت است . هر دو واژه «معجز» و «معجزه» ، اسم فاعل مفرد به معناى ناتوان كننده اند و جمع آنها «معجزات» است :
(وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِى اللَّهِ . ۳
بدانيد كه شما ناتوان كننده خداوند نيستيد)
.
معجزه در اصطلاح علم كلام ، كار خارق‏العاده و همراه با تحدّى و سالم از معارضه است كه خداوند آن را به دست پيامبرش پديد مى‏آورد تا نشان راستى رسالت وى باشد . ۴

قرآن، آيتِ الهى

قرآن خود را آيت روشن و معجزه بيّن پيامبر خاتم مى‏شمارد :
(وَقَالُواْ لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْهِ ءَايَتٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّمَا الْأَيَتُ عِندَ اللَّهِ وَ إِنَّمَآ أَنَا نَذِيرٌ مُّبِينٌ * أَوَ لَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّآ أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَبَ يُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَرَحْمَةً وَ ذِكْرَى‏ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ . ۵
گفتند : چرا بر او نشانه‏هايى از سوى پروردگارش نازل نشده است ؟ بگو : نشانه‏ها در پيشگاه خداوند است ، و من قطعاً بيم دهنده آشكارم . آيا براى آنان كافى نبود كه ما بر تو كتاب را فرستاديم كه بر آنها تلاوت مى‏شود . همانا در اين ، رحمت و پندى است براى گروهى كه ايمان مى‏آورند)
.
اين آيه ، به صراحت دلالت دارد كه قرآن مجيد از جهت معجزه بودن ، كافى و بلكه در حدّ اعلا درجه اعجاز است ؛ زيرا خداوند ، آن را بى‏نياز كننده از تمام معجزات شمرده است و «كفايت» در آيه پيش‏گفته ، به معناى رسيدن به مرتبه‏اى است كه ديگر نيازى به غير آن باقى نماند . ۶
قرآن به اين اندازه اكتفا نكرده ، از مخالفان خويش و بلكه همه مردم جهان در طول تاريخ مى‏خواهد كه اگر در الهى بودن آن ترديد دارند ، تمام نيروى فكرى ، معنوى و مادّى خود را بر روى هم گذارند و با يكديگر همكارى كنند تا مانند آن را بسازند! اين حقيقت ، همان چيزى است كه متكلّمان مسلمان از آن به «تحدّى ۷ (دعوت به گفت‏وگو ، مبارزه و معارضه)» ياد مى‏كنند : ۸(أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ * فَلْيَأْتُواْ بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُواْ صَدِقِينَ . ۹
يا مى‏گويند قرآن را به خدا افترا بسته؛ بلكه آنان ايمان ندارند. اگر راست مى‏گويند، سخنى همانند آن بياوريد)
.
و نيز آيات :
(أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَتٍ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ * فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَآ أُنزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ . ۱۰
يا مى‏گويند: دين (قرآن) را به دروغ ساخته است. بگو: اگر راست مى‏گوييد، ده سوره برساخته مانند آن بياوريد و غير از خدا هر كه را مى‏توانيد، فرا بخوانيد. پس اگر شما را اجابت نكردند، بدانيد كه آنچه نازل شده است، به علم خداست)
.
(قُلْ فَأْتُواْ بِكِتَبٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى‏ مِنْهُمَآ أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ . ۱۱
بگو: پس اگر راست مى‏گوييد، كتابى از جانب خدا بياوريد كه از اين دو هدايت‏كننده‏تر باشد تا پيروى‏اش كنم)
.
در نقلى از امام رضا عليه السلام آمده است كه خداوند - تبارك تعالى - قرآن را با همين حروفى فرو فرستاد كه همه عرب با آن سر و كار داشتند . سپس فرمود :
(قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَ الْجِنُّ عَلَى‏ أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْءَانِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا . ۱۲
بگو : اگر آدميان و پريان گرد آيند تا همانند اين قرآن را بياورند ، نتوانند مثل آن را بياورند هر چند پشتيبان هم باشند)
.
از آيات تحدّى نيز روشن مى‏شود كه قرآن ، معجزه‏اى فكرى - فرهنگى است كه به حضور شخص پيامبر وابسته نيست ؛ بلكه وجودِ هميشه پا بر جاى اين كتاب در ميان بشر ، معرّف حقانيت آن است .

1.معجم مقاييس اللّغة : ج‏۲ ص‏۲۲۱ ماده «عجز».

2.مفردات ألفاظ القرآن : ص‏۵۴۷ ماده «عجز».

3.توبه : آيه ۲.

4.ر . ك : شرح المصطلحات الكلامية ، جمعى از نويسندگان ، ص ۳۳۴ .

5.عنكبوت : آيه ۵۰ - ۵۱.

6.مجمع البيان : ج‏۸ ص‏۳۵.

7.ر . ك : ص ۱۸۶ (تحدّى قرآن).

8.المغنى في أبواب التوحيد والعدل : ج‏۱۶ ص‏۲۳۶.

9.طور : آيه ۳۳ - ۳۴ .

10.هود : آيه ۱۳ - ۱۴.

11.قصص : آيه ۴۹.

12.ر . ك : اسرا : آيه ۸۸ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24562
صفحه از 597
پرینت  ارسال به