187
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

۷۷.اُسد الغابة - در شرح حال خالد بن عقبه - : او نزد پيامبر صلى اللَّه عليه وآله آمد و گفت : قرآن را برايم بخوان . ايشان خواند : (به راستى كه خدا به دادگرى و نيكوكارى فرمان مى‏دهد ...)۱ . خالد گفت : دو باره بخوان و ايشان ، دوباره خواند .
خالد به ايشان گفت : به خدا سوگند كه از شيرينى و زيبايى خاصّى برخوردار است . آغازش ، بس گواراست و پايانش ، پُر بَر و بار ، و اين ، سخن بشر نيست . ۲

1.نحل : آيه ۹۰ .

2.جاءَ إلَى النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه وآله فَقالَ : اِقرَأ عَلَيَّ القُرآنَ ، فَقَرَأَ : (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَنِ) الآيَةَ ، فَقالَ لَهُ : أعِد ، فَأَعادَ. فَقالَ لَهُ : وَاللَّهِ إنَّ لَهُ لَحَلاوَةً ، و إنَّ عَلَيهِ لَطَلاوَةً ، و إنَّ أوَّلَهُ لَمُغدِقٌ ، و إنَّ آخِرَهُ لَمُثمِرٌ ، و ما يَقولُ هذا بَشَرٌ (اُسد الغابة : ج ۲ ص ۱۳۴ ش ۱۳۸۱ ، الإصابة : ج ۲ ص ۲۱۰ ش ۲۱۸۹) .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
186

فصل پنجم : اعجاز قرآن‏

۵ / ۱

تحدّى قرآن ۱

(يا مى‏گويند : «آن را بر بافته است» ؛ نه ، بلكه باور ندارند . پس اگر راست مى‏گويند ، سخنى مانند آن بياورند) . ۲

(بگو : اگر انس و جن گرد آيند تا همانند اين قرآن را بياورند ، نمى‏توانند مانند آن را بياورند ، هر چند پشتيبان يكديگر باشند) . ۳

۵ / ۲

جهات اعجاز قرآن‏

۵ / ۲ - ۱

فصاحت و بلاغت‏

۷۶.الكافى - به نقل از ابو يعقوب بغدادى - : ابن سكّيت به امام هادى عليه السلام گفت : چرا خداوند ، موسى بن عمران عليه السلام را با عصا و يد بيضا و ابزار [ابطال‏] جادو فرستاد ؟ و عيسى را با حربه طبابت ؟ و محمّد - كه درود خدا بر او و خاندانش و بر همه پيامبران باد - را با گفتار و سخن ؟
امام هادى عليه السلام فرمود : «زمانى كه خداوند ، موسى عليه السلام را فرستاد ، جادوگرى در ميان مردم روزگار او ، رواج داشت . از اين رو ، او از طرف خداوند ، چيزى براى مردم آورد كه آنان ، توان انجام دادن مانند آن را نداشتند و بدان وسيله ، جادوى آنها را باطل ساخت و حجّت را بر آنان ، تمام كرد .
و عيسى عليه السلام را در زمانى فرستاد كه فلج و زمينگيرى ، شيوع داشت و مردم ، به طبابت نياز داشتند . از اين رو ، عيسى عليه السلام از نزد خداوند ، چيزى برايشان آورد كه مانند آن را نداشتند ، و او به اذن خدا ، مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را شفا داد و بدين وسيله ، حجّت را بر آنان تمام كرد .
و محمّد صلى اللَّه عليه وآله را در ميان مردم روزگاران فرستاد كه خطابه و سخنورى (به گمانم شعر را هم فرمود) در ميان مردم روزگارش رايج بود . پس ايشان از نزد خداوند ، مواعظ و حكمت‏هايى آورد كه به وسيله آن ، گفتار ايشان را باطل ساخت و حجّت را بر آنها تمام كرد» . ۴

1.تحدّى : رقابت كردن با كسى ؛ به مبارزه خواندن ؛ به زورآزمايى طلبيدن كسى .

2.طور : آيه ۳۳ و ۳۴ : (أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ * فَلْيَأْتُواْ بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُواْ صَدِقِينَ) .

3.اسرا : آيه ۸۸ : (قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنسُ وَ الْجِنُّ عَلَى‏ أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْءَانِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا) .

4.قالَ ابنُ السِّكّيتِ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام : لِماذا بَعَثَ اللَّهُ موسَى بنَ عِمرانَ عليه السلام بِالعَصا ويَدِهِ البَيضاءِ وآلَةِ السِّحرِ؟ وبَعَثَ عيسى‏ بِآلَةِ الطِّبِّ؟ وبَعَثَ مُحَمَّداً - صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وآلِهِ وعَلى‏ جَميعِ الأَنبِياءِ - بِالكَلامِ وَالخُطَبِ؟ فَقالَ أبُو الحَسَنِ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ لَمّا بَعَثَ موسى‏ عليه السلام كانَ الغالِبُ عَلى‏ أهلِ عَصرِهِ السِّحرَ ، فَأَتاهُم مِن عِندِ اللَّهِ بِما لَم يَكُن في وُسعِهِم مِثلُهُ ، وما أبطَلَ بِهِ سِحرَهُم ، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم. وإنَّ اللَّهَ بَعَثَ عيسى‏ عليه السلام في وَقتٍ قَد ظَهَرَت فيهِ الزَّماناتُ وَاحتاجَ النّاسُ إلَى الطِّبِّ ، فَأَتاهُم مِن عِندِ اللَّهِ بِما لَم يَكُن عِندَهُم مِثلُهُ ، وبِما أحيا لَهُمُ المَوتى‏ ، وأبرَأَ الأَكمَهَ وَالأَبرَصَ بِإِذنِ اللَّهِ ، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم. وإنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً صلى اللَّه عليه وآله في وَقتٍ كانَ الغالِبُ عَلى‏ أهلِ عَصرِهِ الخُطَبَ وَالكَلامَ - وأظُنُّهُ قالَ : الشِّعرَ - فَأَتاهُم مِن عِندِ اللَّهِ مِن مَواعِظِهِ وَحِكَمِهِ ما أبطَلَ بِهِ قَولَهُم ، وأثبَتَ بِهِ الحُجَّةَ عَلَيهِم (الكافى : ج ۱ ص ۲۴ ح ۲۰ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۷۹ ح ۱۲) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24423
صفحه از 597
پرینت  ارسال به