نقد دليل
با توجه به شواهد مختلف تاريخى و روايى كه در منابع فريقين آمدهاند ، در باره وجود مصحف امير المؤمنين عليه السلام نمىتوان ترديدى روا داشت . ۱ به عنوان نمونه ، ابن نديم ، ورّاق سده چهارم ، نقل مىكند كه على عليه السلام هنگام وفات پيامبر صلى اللَّه عليه وآله با ديدن شومى مردم ، سوگند ياد كرد كه هرگز ردايش را بر دوش نخواهد انداخت (از خانه خارج نخواهد شد) ، مگر آن كه قرآن را گردآورى كند . آن گاه در خانه نشست و قرآن را گرد آورد . ۲
محمد بن سيرين به نقل از عكرمه مىگويد : در آغاز خلافت ابوبكر ، على بن ابىطالب عليه السلام در خانه نشست و قرآن را گرد آورد . ۳ از اين جهت ادعاى برخى از صاحب نظران معاصر كه وجود اين مصحف را امرى موهوم مىدانند ، مردود است و بنا بر مدارك فريقين ، وجود اين مصحف قطعى است ؛ ۴ اما بايد توجه داشت كه اثبات راهيافت تحريف از نوع كاستى ، به استناد وجود مصحف امير المؤمنين عليه السلام منوط به آن است كه اين مصحف در اختيار ما باشد و ما از رهگذر مقايسه به اين نتيجه رهنمون شويم و يا از راههاى ديگر ، علم به وجود تفاوت ميان آن مصحف و قرآن موجود براى ما پديدار گردد .
وانگهى صاحبنظرانى كه در باره اين مصحف اظهار نظر كردهاند بر اين نكته پاى فشردهاند كه تفاوت مصحف امير المؤمنين عليه السلام با مصاحف كنونى عمدتاً از دو جهت است :
نخست : در مصحف امام ، افزون بر متن آيات ، تفسير ، تأويل ، اسباب نزول آيات و هر آنچه ناظر به تفسير و تبيين قرآن است ، منعكس شدهاند . ۵
دوم : در آن مصحف ، سور قرآن بر اساس نزول تنظيم شدهاند . بنا بر اين ، ساختار و چيدمان سورهها در مصحف امام ، با چيدمان آنها در مصاحف كنونى متفاوت است . ۶
به عنوان نمونه ، ابنجزّى كلبى مىگويد : قرآن در دوران پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در صحيفهها و در سينه مردم ثبت شده بود ؛ اما پس از رحلت پيامبر ، على بن ابىطالب عليه السلام آن را بر اساس ترتيب نزول گرد آورد و اگر اين مصحف يافت شود در آن دانش فراوان است . ۷
اين عبارت تصريح دارد كه قرآن در دوران پيامبر در دو مرحله ثبت و ضبط شده بود : ۱ . در سينهها و حافظهها ؛ ۲ . با كتابت قرآن . ابن جزّى تصريح مىكند كه آنچه در مصحف امير المؤمنين عليه السلام راه يافته ، ترتيب نزول آيات بوده است . شايد مقصود سخن او كه گفت : «اگر اين مصحف يافت شود ، در آن دانش فراوان است» ، اشاره به اطلاعاتى است كه آن مصحف از رهگذر چيدمان آيات و سور و نيز شرح و تبيين امام على عليه السلام مىتواند در اختيار ما بگذارد .
به هر روى ، وجود مصحف امير المؤمنين عليه السلام به هيچ وجه به معناى راهيافت تحريف در قرآن كنونى نيست ؛ زيرا مصحف امام به دو انگيزه فراهم آمد :
۱ . مهمترين هدف امام كه در حقيقت بيانگر اساسىترين ويژگى اين مصحف است ، گردآورى همه روايات و سخنان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در زمينه تفسير ، تأويل ، سبب و شأن نزول آيات بوده است . امير مؤمنان مىخواست قرآنى كه در دست مسلمانان قرار مىگيرد در برگيرنده تفسير و تبيينى باشد كه از سوى دريافتكننده آن يعنى پيامبر بيان شده است ؛ زيرا خود امام عليه السلام اعلام كرد كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، تفسير و تأويل و همه آموزههاى مرتبط با قرآن ، اعم از ناسخ و منسوخ ، محكم و متشابه ، عام و خاص و . . . را به او آموخت .
۲ . قرآن در دوران پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به صورت صحف يعنى كتابچههاى پراكنده و نيز در سينهها حفظ و ثبت شده بود و آنچه بدان نياز داشت ، گردآورى به صورت يكپارچه و در يك مصحف بود ؛ كارى كه امام عليه السلام در مصحف خود انجام داد . ۸
با اين توضيح ، مىتوان مصحف امير المؤمنين را «قرآن مفسَّر» ناميد . بنا بر اين ، تدوين چنين مصحفى به معناى پذيرش تحريف در قرآن كنونى نيست .
1.البيان : ص ۲۲۳ .
2.الفهرست : ص ۳۰. نيز ، ر.ك: بحار الأنوار : ج۲۸ ص۲۶۶. گفتنى است كه همين روايت با اندك تفاوتى در منابع اهل سنّت نيز آمده است (از جمله ، ر .ك : حلية الأولياء : ج ۱ ص ۶۷) ، با اين تفاوت كه آنها مىگويند : «ردا را از دوش بر نداشت (به خانه باز نگشت) تا قرآن را گرد آورد» . در اين باره ، ر .ك : دايرة المعارف قرآن كريم : ج ۹ ص ۴۹۱ (مدخل «جمع قرآن») .
3.الإتقان فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۱۶۱.
4.ر.ك: الكافى : ج ۲ ص پ۶۳۳؛ تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۳۰۷ - ۳۰۸؛ الاعتقادات : ص ۹۳؛ الطبقات الكبرى : ج ۲ ص ۳۳۸؛ الفهرست : ص۱۶؛ حلية الأولياء : ج ۱ ص ۶۷ .
5.ر . ك : التمهيد فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۲۸۸ - ۲۹۶.
6.البيان : ص ۲۲۳ - ۲۲۴ و ۲۲۶.
7.التسهيل فى علوم التنزيل : ج ۱ ص ۴ ؛ التمهيد فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۲۲۶.
8.تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۴ ؛ تفسير الصافى : ج ۱ ص ۱۹.