183
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
182

نقد دليل

با توجه به شواهد مختلف تاريخى و روايى كه در منابع فريقين آمده‏اند ، در باره وجود مصحف امير المؤمنين عليه السلام نمى‏توان ترديدى روا داشت . ۱ به عنوان نمونه ، ابن نديم ، ورّاق سده چهارم ، نقل مى‏كند كه على عليه السلام هنگام وفات پيامبر صلى اللَّه عليه وآله با ديدن شومى مردم ، سوگند ياد كرد كه هرگز ردايش را بر دوش نخواهد انداخت (از خانه خارج نخواهد شد) ، مگر آن كه قرآن را گردآورى كند . آن گاه در خانه نشست و قرآن را گرد آورد . ۲
محمد بن سيرين به نقل از عكرمه مى‏گويد : در آغاز خلافت ابوبكر ، على بن ابى‏طالب عليه السلام در خانه نشست و قرآن را گرد آورد . ۳ از اين جهت ادعاى برخى از صاحب نظران معاصر كه وجود اين مصحف را امرى موهوم مى‏دانند ، مردود است و بنا بر مدارك فريقين ، وجود اين مصحف قطعى است ؛ ۴ اما بايد توجه داشت كه اثبات راهيافت تحريف از نوع كاستى ، به استناد وجود مصحف امير المؤمنين عليه السلام منوط به آن است كه اين مصحف در اختيار ما باشد و ما از رهگذر مقايسه به اين نتيجه رهنمون شويم و يا از راه‏هاى ديگر ، علم به وجود تفاوت ميان آن مصحف و قرآن موجود براى ما پديدار گردد .
وانگهى صاحب‏نظرانى كه در باره اين مصحف اظهار نظر كرده‏اند بر اين نكته پاى فشرده‏اند كه تفاوت مصحف امير المؤمنين عليه السلام با مصاحف كنونى عمدتاً از دو جهت است :
نخست : در مصحف امام ، افزون بر متن آيات ، تفسير ، تأويل ، اسباب نزول آيات و هر آنچه ناظر به تفسير و تبيين قرآن است ، منعكس شده‏اند . ۵
دوم : در آن مصحف ، سور قرآن بر اساس نزول تنظيم شده‏اند . بنا بر اين ، ساختار و چيدمان سوره‏ها در مصحف امام ، با چيدمان آنها در مصاحف كنونى متفاوت است . ۶
به عنوان نمونه ، ابن‏جزّى كلبى مى‏گويد : قرآن در دوران پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در صحيفه‏ها و در سينه مردم ثبت شده بود ؛ اما پس از رحلت پيامبر ، على بن ابى‏طالب عليه السلام آن را بر اساس ترتيب نزول گرد آورد و اگر اين مصحف يافت شود در آن دانش فراوان است . ۷
اين عبارت تصريح دارد كه قرآن در دوران پيامبر در دو مرحله ثبت و ضبط شده بود : ۱ . در سينه‏ها و حافظه‏ها ؛ ۲ . با كتابت قرآن . ابن جزّى تصريح مى‏كند كه آنچه در مصحف امير المؤمنين عليه السلام راه يافته ، ترتيب نزول آيات بوده است . شايد مقصود سخن او كه گفت : «اگر اين مصحف يافت شود ، در آن دانش فراوان است» ، اشاره به اطلاعاتى است كه آن مصحف از رهگذر چيدمان آيات و سور و نيز شرح و تبيين امام على عليه السلام مى‏تواند در اختيار ما بگذارد .
به هر روى ، وجود مصحف امير المؤمنين عليه السلام به هيچ وجه به معناى راهيافت تحريف در قرآن كنونى نيست ؛ زيرا مصحف امام به دو انگيزه فراهم آمد :
۱ . مهم‏ترين هدف امام كه در حقيقت بيانگر اساسى‏ترين ويژگى اين مصحف است ، گردآورى همه روايات و سخنان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در زمينه تفسير ، تأويل ، سبب و شأن نزول آيات بوده است . امير مؤمنان مى‏خواست قرآنى كه در دست مسلمانان قرار مى‏گيرد در برگيرنده تفسير و تبيينى باشد كه از سوى دريافت‏كننده آن يعنى پيامبر بيان شده است ؛ زيرا خود امام عليه السلام اعلام كرد كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، تفسير و تأويل و همه آموزه‏هاى مرتبط با قرآن ، اعم از ناسخ و منسوخ ، محكم و متشابه ، عام و خاص و . . . را به او آموخت .
۲ . قرآن در دوران پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به صورت صحف يعنى كتابچه‏هاى پراكنده و نيز در سينه‏ها حفظ و ثبت شده بود و آنچه بدان نياز داشت ، گردآورى به صورت يكپارچه و در يك مصحف بود ؛ كارى كه امام عليه السلام در مصحف خود انجام داد . ۸
با اين توضيح ، مى‏توان مصحف امير المؤمنين را «قرآن مفسَّر» ناميد . بنا بر اين ، تدوين چنين مصحفى به معناى پذيرش تحريف در قرآن كنونى نيست .

1.البيان : ص ۲۲۳ .

2.الفهرست : ص ۳۰. نيز ، ر.ك: بحار الأنوار : ج‏۲۸ ص‏۲۶۶. گفتنى است كه همين روايت با اندك تفاوتى در منابع اهل سنّت نيز آمده است (از جمله ، ر .ك : حلية الأولياء : ج ۱ ص ۶۷) ، با اين تفاوت كه آنها مى‏گويند : «ردا را از دوش بر نداشت (به خانه باز نگشت) تا قرآن را گرد آورد» . در اين باره ، ر .ك : دايرة المعارف قرآن كريم : ج ۹ ص ۴۹۱ (مدخل «جمع قرآن») .

3.الإتقان فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۱۶۱.

4.ر.ك: الكافى : ج ۲ ص پ‏۶۳۳؛ تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۳۰۷ - ۳۰۸؛ الاعتقادات : ص ۹۳؛ الطبقات الكبرى : ج ۲ ص ۳۳۸؛ الفهرست : ص‏۱۶؛ حلية الأولياء : ج ۱ ص ۶۷ .

5.ر . ك : التمهيد فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۲۸۸ - ۲۹۶.

6.البيان : ص ۲۲۳ - ۲۲۴ و ۲۲۶.

7.التسهيل فى علوم التنزيل : ج ۱ ص ۴ ؛ التمهيد فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۲۲۶.

8.تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۴ ؛ تفسير الصافى : ج ۱ ص ۱۹.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24481
صفحه از 597
پرینت  ارسال به