175
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

نقد دليل

بايد دانست عموم روايات مورد استناد محدّث نورى ، از جهت سندى يا دلالى و يا از هر دو جهت ، مخدوش اند . اشكال سندى آنها عدم اعتبار شمارى از منابع مورد استناد و ضعف يا جعل شمارى از روايات مورد استناد است . اشكال دلالى نيز ، عدم دلالت روايات بر ادعاى تحريف است كه به بررسى آنها مى‏پردازيم . و اينك توضيح اين سخن :

يك. اشكال سندى

محدّث نورى در كتاب خويش حجم نسبتاً وسيعى از روايات را براى تقويت و تأييد شبهه تحريف ، ارائه نمود ؛ ليكن بسا يك روايت به گونه‏هاى متعدّدى نقل شده است : گاه به صورت مسند و گاه مرسل ، از يك يا چند مصدر ، با عباراتى همگون يا نقل به معنا ، با تقطيع يا بدون آن ، و با تكرار در مناسبت‏ها و باب‏هاى متعدّد . ۱
وانگهى عمده اين روايات ، از مصادر نامعتبر و فاقد طريق مورد اعتماد ، نقل شده‏اند يا داراى ضعف سندى هستند و رجاليان، راويان و مؤلّفان آن كتاب‏ها را ضعيف، غالى، ۲ متّهم و مجهول شمرده‏اند ، ۳ مانند احمد بن محمد سيّارى ، ابراهيم بن اسحاق نهاوندى ، حسين بن حمدان خصيبى (حضينى) ، محمد بن على ابو سُمَينه كوفى ، محمد بن سليمان ديلمى و حسن بن على بن ابى حمزه . تنها شمارى اندك از اين روايات ، به لحاظ سند ، معتبرند كه آنها نيز يا مشكل دلالى دارند و يا قابل تأويل هستند ۴ و در آنها نيز - چنان كه خواهيم گفت - معناى تحريف لفظى قصد نشده و مراد از تحريف ، تحريف معنوى و نقصان در تفسير و بيان آيات قرآن و اختلاف قرائات است كه ارتباطى با تحريف لفظى ندارد . ۵ در صورتى هم كه نتوان تأويلى درست براى آنها يافت ، ناگزير به دليل تعارض با ادلّه سلامت قرآن از تحريف ، ساقط مى‏شوند . ۶

1.ر. ك: آلاء الرحمن : ج ۱ ص ۶۵.

2.ر. ك : «بررسى نقش غاليان در روايات تحريف قرآن»، پايان‏نامه كارشناسى علوم قرآن و حديث ، محمدحسن احمدى: ص ۱۱۸. بر اساس اين بررسى، از مجموع بيش از هزار روايتى كه موهم تحريف اند ، تعدادى نزديك به دو سوم (۶۱۳ روايت) از طريق غاليان نقل شده است .

3.آلاء الرحمن : ص ۲۶.

4.ر . ك : القرآن و روايات المدرستين : ج ۳ ص ۲۲۲ - ۲۲۳ و ۸۴۷؛ البيان : ص‏۲۲۹؛ دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۶ ص ۳۱۱ - ۳۱۸ مدخل «تحريف‏ناپذيرى قرآن» ؛ وسلامة القرآن من التحريف : ص‏۱۱۹ - ۱۲۵ . نويسنده در اين كتاب، احاديث فصل الخطاب نورى را دسته‏بندى و به لحاظ اعتبار سند و منبع بررسى كرده است .

5.القرآن و روايات المدرستين : ج ۳ ص ۲۲۲ - ۲۲۳ و ۸۴۷؛ البيان : ص‏۲۲۹.

6.دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۶ ص ۳۱۱ - ۳۱۸ مدخل «تحريف‏ناپذيرى قرآن» . نيز ، ر. ك : سلامة القرآن من التحريف : ص ۱۱۹ - ۱۲۵ .


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
174

دوم. روايات اهل بيت عليهم السلام‏

محدّث نورى از روايات اهل بيت عليهم السلام به عنوان دليلى ديگر بر راهيافت تحريف در قرآن ياد كرده و مجموع اين روايات را ۱ به دو دسته عام و خاص تقسيم كرده است . ۲ مقصود او از روايات عام آنهاست كه به طور غير صريح به مدّعا ناظرند و در برابر ، منظور او از روايات خاص ، آنهاست كه به طور صريح و روشن بر تحريف قرآن دلالت دارند .

1.ر. ك: صيانة القرآن من التحريف : ص ۲۳۹ .

2.فصل الخطاب : ص ۲۳۴ و ۲۵۰ ؛ صيانة القرآن من التحريف : ص ۲۳۹ - ۲۴۰ ؛ سلامة القرآن من التحريف : ص ۱۱۶ - ۱۱۷ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24619
صفحه از 597
پرینت  ارسال به