نقد دليل
بايد دانست عموم روايات مورد استناد محدّث نورى ، از جهت سندى يا دلالى و يا از هر دو جهت ، مخدوش اند . اشكال سندى آنها عدم اعتبار شمارى از منابع مورد استناد و ضعف يا جعل شمارى از روايات مورد استناد است . اشكال دلالى نيز ، عدم دلالت روايات بر ادعاى تحريف است كه به بررسى آنها مىپردازيم . و اينك توضيح اين سخن :
يك. اشكال سندى
محدّث نورى در كتاب خويش حجم نسبتاً وسيعى از روايات را براى تقويت و تأييد شبهه تحريف ، ارائه نمود ؛ ليكن بسا يك روايت به گونههاى متعدّدى نقل شده است : گاه به صورت مسند و گاه مرسل ، از يك يا چند مصدر ، با عباراتى همگون يا نقل به معنا ، با تقطيع يا بدون آن ، و با تكرار در مناسبتها و بابهاى متعدّد . ۱
وانگهى عمده اين روايات ، از مصادر نامعتبر و فاقد طريق مورد اعتماد ، نقل شدهاند يا داراى ضعف سندى هستند و رجاليان، راويان و مؤلّفان آن كتابها را ضعيف، غالى، ۲ متّهم و مجهول شمردهاند ، ۳ مانند احمد بن محمد سيّارى ، ابراهيم بن اسحاق نهاوندى ، حسين بن حمدان خصيبى (حضينى) ، محمد بن على ابو سُمَينه كوفى ، محمد بن سليمان ديلمى و حسن بن على بن ابى حمزه . تنها شمارى اندك از اين روايات ، به لحاظ سند ، معتبرند كه آنها نيز يا مشكل دلالى دارند و يا قابل تأويل هستند ۴ و در آنها نيز - چنان كه خواهيم گفت - معناى تحريف لفظى قصد نشده و مراد از تحريف ، تحريف معنوى و نقصان در تفسير و بيان آيات قرآن و اختلاف قرائات است كه ارتباطى با تحريف لفظى ندارد . ۵ در صورتى هم كه نتوان تأويلى درست براى آنها يافت ، ناگزير به دليل تعارض با ادلّه سلامت قرآن از تحريف ، ساقط مىشوند . ۶
1.ر. ك: آلاء الرحمن : ج ۱ ص ۶۵.
2.ر. ك : «بررسى نقش غاليان در روايات تحريف قرآن»، پاياننامه كارشناسى علوم قرآن و حديث ، محمدحسن احمدى: ص ۱۱۸. بر اساس اين بررسى، از مجموع بيش از هزار روايتى كه موهم تحريف اند ، تعدادى نزديك به دو سوم (۶۱۳ روايت) از طريق غاليان نقل شده است .
3.آلاء الرحمن : ص ۲۶.
4.ر . ك : القرآن و روايات المدرستين : ج ۳ ص ۲۲۲ - ۲۲۳ و ۸۴۷؛ البيان : ص۲۲۹؛ دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۶ ص ۳۱۱ - ۳۱۸ مدخل «تحريفناپذيرى قرآن» ؛ وسلامة القرآن من التحريف : ص۱۱۹ - ۱۲۵ . نويسنده در اين كتاب، احاديث فصل الخطاب نورى را دستهبندى و به لحاظ اعتبار سند و منبع بررسى كرده است .
5.القرآن و روايات المدرستين : ج ۳ ص ۲۲۲ - ۲۲۳ و ۸۴۷؛ البيان : ص۲۲۹.
6.دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۶ ص ۳۱۱ - ۳۱۸ مدخل «تحريفناپذيرى قرآن» . نيز ، ر. ك : سلامة القرآن من التحريف : ص ۱۱۹ - ۱۲۵ .