171
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

سوم. وجود اختلاف قرائات در قرآن

به باور محدّث نورى (اخبارى برجسته قرن چهاردهم) ، اختلاف ، به الفاظ و هيئت كلمات قرآن ، راه يافته و بخشى از قرائات موجود ، با وحى منطبق نيست . اين مطلب ، با استفاده از قاعده «عدم قول به تفصيل» ، دليل بر راهيافت تحريف در قرآن است ؛ زيرا در ميان مدّعيان تحريف در همه آيات و منكرانى كه مطلق راهيافت تحريف را مردود دانسته‏اند ، قول به تفصيل ، وجود ندارد . ۱
اين استدلال را بر اساس شكل اوّل قياس اقترانى ، بدين صورت مى‏توان ترسيم كرد :
در مصحف كنونى ، قرائات مخالف با وحىِ نازل شده وجود دارد (صغرا) . اختلاف قرائات و وجود قرائات مخالف با وحى ، به معناى راهيافت تحريف به قرآن است (كبرا) . پس تحريف ، به مصحف كنونى راه يافته است (نتيجه) .

1.فصل الخطاب : ص ۲۰۹ - ۲۳۳ و ۲۸۰ ؛ صيانة القرآن من التحريف : ص ۲۲۰.


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
170

دوم. ضرورت تصريح به نام اهل بيت عليهم السلام در قرآن

دومين دليلى كه به عنوان دليل عقلى از لابه لاى استدلال‏هاى برخى اخباريان بر مى‏آيد ، اين است كه خداوند براى تكريم جايگاه اهل بيت عليهم السلام ، نام آنان را در كتب آسمانى پيشين برده است . با اين حال ، چگونه ممكن است در قرآن - كه بر ساير كتب ، برترى دارد - به نام آنان تصريح نكرده باشد؟ ۱
اشكال اساسى اين استدلال ، تمام نبودن صغراى آن است ؛ يعنى هيچ دليل روشنى براى اثبات اين مدّعا نيست كه نام اهل بيت عليهم السلام به صراحت ، در كتب آسمانى پيشين برده شده است . ۲ ثانياً بر فرض ياد شدن نام اهل بيت عليهم السلام در كتاب‏هاى آسمانى پيشين ، نمى‏توان به لزوم ذكر آن در قرآن حكم كرد ؛ زيرا اين ذكر نام ، قرآن را با خطر كنار گذاشته شدن ، رو به رو مى‏ساخت ، در حالى كه آن كتاب‏ها با اين خطر ، رو به رو نبوده‏اند .

1.فصل الخطاب : ص ۱۸۳ - ۲۰۹ ؛ صيانة القرآن من التحريف : ص ۲۱۴ .

2.ر. ك: تحريف ناپذيرى قرآن : ص ۲۱۱ - ۲۱۶.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24369
صفحه از 597
پرینت  ارسال به