شبههاى بر دلالت آيه حفظ
هرچند آيه حفظ ، آشكارا بر تحريفناپذيرى قرآن دلالت دارد ، ليكن شبهههايى در باره آن مطرح است كه صاحب نظران علوم قرآنى به آنها پاسخ دادهاند ، ۱ مانند اين شبهه كه : مراد از «ذكر» در آيه حفظ ، قرآن كريم است ؛ اما مراد از «حفظ» روشن نيست (و حفظ شدن قرآن در برابر همه انواع تحريف را شامل نمىشود) و مىتوان گفت كه با تحقّق نوعى از تحريف نيز حفظ ، صادق است و جمع اين دو با يكديگر ممكن است و حتى مىتوان مدعى شد كه اين نوع از تحريف خود موجب حفظ قرآن شده است .
پاسخ شبهه
۱ . مراد از «حفظ» در آيه ، روشن است ؛ زيرا اين كلمه به صورت مطلق آمده است ، نه مبهم ، و بدين رو ، حفظ از هر گونه تحريفى را در هر روزگارى شامل مىشود . ۲ استثنا كردن نوعى از تحريف در اين جا به معناى تقييد مطلق است كه دليل معتبر مىطلبد و در مسئله مورد نظر ما ، چنين دليلى در دست نيست و به عكس ، ادلّه متعددى - كه مهمترين آنها در اين مقاله آمدهاند - ، خلاف آن را ثابت مىكنند .
۲ . تحريفى كه مورد نظر طرح كننده شبهه است و به ادّعاى او ، «خود ، موجب حفظ قرآن گرديده» از دو حال بيرون نيست : يا اين كه معنايى از قرآن را كاسته كه در اين صورت ، بىشك حفظ ، تحقق نيافته است ، كه اين ، خلاف فرض اوست ؛ و يا اين كه هيچ معنايى را از ميان نبرده كه در اين صورت ، انگيزهاى براى چنين تحريفى نمىتوان يافت و پيشتر اشاره شد كه محرِّف ، به عمد و با غرضِ پنهان ساختن مقصود متكلّم و جاىگزين كردن مقصود خود ، دست به تغيير مىزند . اين نوع از تحريف كه به تغيير در مقاصد و معانى قرآن نمىانجامد ، اساساً در كانون توجه اهل تحريف نبوده است و چنانچه تغيير ناچيزى نيز رخ داده باشد ، با اصول محورى قرآن منافات ندارد ، هر چند دليل معتبر بر نفى آن ، قائم است . ۳
۳ . احتمال تحريف از نوع كاستى در برخى آيات قرآن ، نه تنها حُجّيت آيات را متزلزل مىكند كه اصل استناد آنها به خداوند را نيز با مشكل مواجه مىسازد ؛ زيرا هنگامى مىتوان استناد آنها را به خداوند به جزم پذيرفت كه معجزه بودن قرآن را دريافت و اعجاز قرآن زمانى ثابت مىگردد كه همه آيات آن موجود باشند تا ارزيابى شوند و عدم اختلاف آنها با يكديگر معلوم گردد . تحدّى قرآن در انسجام و هماهنگى سراسر آيات و سور ، از بارزترين تحدّىهاى قرآنى است : (وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلَفًا كَثِيرًا ؛ ۴ اگر از سوى غير خدا بود ، در آن اختلافهاى زيادى مىيافتند) و با فقدان برخى آيات ، نمىتوان به جزم به انسجام و هماهنگى و عدم اختلاف علم حاصل كرد و آن گاه وحيانى بودن اين كتاب با ترديد مواجه مىشود . ۵
1.ر.ك: نزاهت قرآن از تحريف: ص۵۳.
2.ر.ك: تفسير الطبرى : ج ۱۴ ص ۷؛ التبيان فى تفسير القرآن : ج ۶ ص ۳۲۰؛ مجمع البيان: ج ۶ ص ۵۰۹ .
3.نزاهت قرآن از تحريف : ص۸۳ ؛ حقيقة العرفان ، ص ۷۹ .
4.نساء : آيه ۸۲ .
5.نزاهت قرآن از تحريف : ص۹۶ - ۹۷ ؛ حقيقة العرفان : ص۶۶ .