127
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
126

مسئله چهارم : چگونگى توحيد مصاحف

در خلافت عثمان (سال ۲۵ق) ۱ از مناطق گوناگون خبر مى‏رسيد كه تازه‏مسلمانانِ غير عرب ، قرآن را با قرائت‏هاى مختلف مى‏خوانند . ۲ از جمله حذيفة بن يمان (از اصحاب سرّ رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله و ياران امير مؤمنان عليه السلام) ۳ و سعيد بن عاص كه از جنگ ارمنستان باز مى‏گشتند ، خود ديدند كه مردم هر شهرى قرآن را با قرائتى مى‏خوانند و قرائت خود را از ديگر قرائت‏ها برتر مى‏دانند . از اين رو ، از عثمان خواستند براى جلوگيرى از اختلاف ، چاره‏اى بينديشد . ۴ منشأ اين قرائت‏ها ، مصحف‏هايى بودند كه برخى صحابه جمع‏آورى كرده بودند و با توجه به اعتبار و جايگاه اجتماعىِ گردآورندگان آنها ، در ميان مسلمانان جايگاهى ويژه پيدا كرده بودند . ۵ از اين رو عثمان پس‏از مشورت با صحابه برجسته ، چاره كار را در اين ديد كه مصحف واحدى تهيه و نسخه‏بردارى كند و در اختيار مسلمانان قرار دهد و فرمان داد قرآنى را كه به دستور ابو بكر نوشته شده بود ، از حفصه دختر عمر به امانت گرفتند . ابتدا گروهى مركّب از : زيد بن ثابت ، عبداللَّه بن زبير ، سعيد بن عاص و عبد الرحمن بن‏حارث بن‏هشام را مأمور كرد تا نسخه‏هاى قرآن را بنويسند . عثمان دستور داد كه هرگاه اين گروه ، اختلافى پيدا كردند ، مورد اختلاف را به زبان قريش بنويسند . سپس با توجه به برخى اعتراضات ، هفت نفر ديگر را به آنها افزود و رياست آنها را به ابىّ بن كعب سپرد .برخى گزارش‏ها نشان مى‏دهند كه اين انجمن ، مصحف ابوبكر را اساس كار خود قرار داد ؛ امّا از بررسى مصحف‏اُبَى و مقابله آنها با نوشته‏هاى بر جا مانده از زمان پيامبر خدا نيز غافل نماند و همين روش ، راز موفقيت عثمان در توحيد مصاحف بود . ۶ برخى با استناد به قراين و شواهدى نه چندان استوار ، ادّعا كرده‏اند كه گروه توحيد مصاحف ، مصحف امام على عليه السلام را اساس كار خود قرار دادند ۷ و على عليه السلام نسخه‏اى از قرآن در اختيار داشته كه به فرمان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله برخلاف ترتيب نزول ، تدوين شده بود و اين نسخه غير از مصحف على عليه السلام است كه گفته شده بر اساس ترتيب نزول بوده است . ۸ برخى اين گفته سيد بن‏طاوس را كه : «عثمان ، قرآن را طبق نظر امير مؤمنان عليه السلام جمع كرد» ، ۹ مؤيّد اين مطلب گرفته‏اند . ۱۰ هر چند پذيرش ادّعاى مذكور مشكل است ، امّا به هر حال ، روند توحيد مصاحف ، مورد تأييد على عليه السلام بوده است . ۱۱ در نتيجه ، نسخه‏هايى از قرآن تهيه و به مراكز اصلى بلاد اسلامى فرستاده شد ۱۲ و عثمان ، نسخه موسوم به «اُمّ» يا «امام» را در مدينه نگه داشت . ۱۳ اين كار (توحيد مصاحف) ، مورد تأييد امير مؤمنان عليه السلام ۱۴ و ديگر صحابه بوده است . ۱۵ البته ابن مسعود ، احتمالاً به علت اين كه جوانى كم‏سال و بى تجربه چون زيد ، متولّى اين كار شده ، ناراحت بوده است . ۱۶ بنا بر اين ، عثمان ، تنها مردم را بر يك قرائتْ ۱۷ يا همه را بر يك مصحفْ ۱۸ جمع كرد تا از اختلاف جلوگيرى شود .

1.المرشد الوجيز، ص‏۵۸؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۸۳؛ تاريخ قرآن، راميار: ص‏۴۳۵.

2.ر.ك : فتح البارى: ج‏۹ ص‏۱۴؛ مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۱۸۴- ۱۸۵ ؛ تاريخ قرآن، معرفت: ص ۹۶-۹۹ .

3.اختيار معرفة الرجال: ج‏۱ ص‏۱۵۹.

4.المقنع: ص‏۶؛ الإتقان فى علوم القرآن:ج‏۱ ص‏۱۵۹.

5.المحرر الوجيز: ج‏۱ ص‏۴۹.

6.تاريخ قرآن، راميار: ص‏۴۲۱.

7.تدوين القرآن: ص‏۳۳۶-۳۳۸ .

8.تدوين القرآن: ص‏۳۵۱-۳۵۲ .

9.سعد السعود: ص‏۲۷۸.

10.كاوشى در جمع قرآن: ص‏۸۹.

11.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۷۶ -۱۷۷؛ قرآن در اسلام: ص‏۱۶۵؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۸۴

12.المقنع: ص‏۹؛ تاريخ اليعقوبى: ج‏۲ ص‏۱۷۰؛ سعد السعود: ص‏۲۷۸.

13.مباحث فى علوم القرآن: ص‏۸۴؛ قرآن در اسلام: ص‏۱۶۴.

14.سعد السعود: ص‏۲۷۸؛ روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۳.

15.غرائب القرآن: ج‏۱ ص‏۲۷.

16.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۸۹ - ۱۹۱؛ غرائب القرآن: ج‏۱ ص‏۲۷.

17.روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۲-۴۳ ؛ تاريخ قرآن، معرفت: ص‏۱۰۱-۱۰۸ .

18.المقنع: ص‏۷؛ المرشد الوجيز: ص‏۷۱.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24586
صفحه از 597
پرینت  ارسال به