مسئله چهارم : چگونگى توحيد مصاحف
در خلافت عثمان (سال ۲۵ق) ۱ از مناطق گوناگون خبر مىرسيد كه تازهمسلمانانِ غير عرب ، قرآن را با قرائتهاى مختلف مىخوانند . ۲ از جمله حذيفة بن يمان (از اصحاب سرّ رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله و ياران امير مؤمنان عليه السلام) ۳ و سعيد بن عاص كه از جنگ ارمنستان باز مىگشتند ، خود ديدند كه مردم هر شهرى قرآن را با قرائتى مىخوانند و قرائت خود را از ديگر قرائتها برتر مىدانند . از اين رو ، از عثمان خواستند براى جلوگيرى از اختلاف ، چارهاى بينديشد . ۴ منشأ اين قرائتها ، مصحفهايى بودند كه برخى صحابه جمعآورى كرده بودند و با توجه به اعتبار و جايگاه اجتماعىِ گردآورندگان آنها ، در ميان مسلمانان جايگاهى ويژه پيدا كرده بودند . ۵ از اين رو عثمان پساز مشورت با صحابه برجسته ، چاره كار را در اين ديد كه مصحف واحدى تهيه و نسخهبردارى كند و در اختيار مسلمانان قرار دهد و فرمان داد قرآنى را كه به دستور ابو بكر نوشته شده بود ، از حفصه دختر عمر به امانت گرفتند . ابتدا گروهى مركّب از : زيد بن ثابت ، عبداللَّه بن زبير ، سعيد بن عاص و عبد الرحمن بنحارث بنهشام را مأمور كرد تا نسخههاى قرآن را بنويسند . عثمان دستور داد كه هرگاه اين گروه ، اختلافى پيدا كردند ، مورد اختلاف را به زبان قريش بنويسند . سپس با توجه به برخى اعتراضات ، هفت نفر ديگر را به آنها افزود و رياست آنها را به ابىّ بن كعب سپرد .برخى گزارشها نشان مىدهند كه اين انجمن ، مصحف ابوبكر را اساس كار خود قرار داد ؛ امّا از بررسى مصحفاُبَى و مقابله آنها با نوشتههاى بر جا مانده از زمان پيامبر خدا نيز غافل نماند و همين روش ، راز موفقيت عثمان در توحيد مصاحف بود . ۶ برخى با استناد به قراين و شواهدى نه چندان استوار ، ادّعا كردهاند كه گروه توحيد مصاحف ، مصحف امام على عليه السلام را اساس كار خود قرار دادند ۷ و على عليه السلام نسخهاى از قرآن در اختيار داشته كه به فرمان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله برخلاف ترتيب نزول ، تدوين شده بود و اين نسخه غير از مصحف على عليه السلام است كه گفته شده بر اساس ترتيب نزول بوده است . ۸ برخى اين گفته سيد بنطاوس را كه : «عثمان ، قرآن را طبق نظر امير مؤمنان عليه السلام جمع كرد» ، ۹ مؤيّد اين مطلب گرفتهاند . ۱۰ هر چند پذيرش ادّعاى مذكور مشكل است ، امّا به هر حال ، روند توحيد مصاحف ، مورد تأييد على عليه السلام بوده است . ۱۱ در نتيجه ، نسخههايى از قرآن تهيه و به مراكز اصلى بلاد اسلامى فرستاده شد ۱۲ و عثمان ، نسخه موسوم به «اُمّ» يا «امام» را در مدينه نگه داشت . ۱۳ اين كار (توحيد مصاحف) ، مورد تأييد امير مؤمنان عليه السلام ۱۴ و ديگر صحابه بوده است . ۱۵ البته ابن مسعود ، احتمالاً به علت اين كه جوانى كمسال و بى تجربه چون زيد ، متولّى اين كار شده ، ناراحت بوده است . ۱۶ بنا بر اين ، عثمان ، تنها مردم را بر يك قرائتْ ۱۷ يا همه را بر يك مصحفْ ۱۸ جمع كرد تا از اختلاف جلوگيرى شود .
1.المرشد الوجيز، ص۵۸؛ مباحث فى علوم القرآن: ص۸۳؛ تاريخ قرآن، راميار: ص۴۳۵.
2.ر.ك : فتح البارى: ج۹ ص۱۴؛ مناهل العرفان: ج۱ ص۱۸۴- ۱۸۵ ؛ تاريخ قرآن، معرفت: ص ۹۶-۹۹ .
3.اختيار معرفة الرجال: ج۱ ص۱۵۹.
4.المقنع: ص۶؛ الإتقان فى علوم القرآن:ج۱ ص۱۵۹.
5.المحرر الوجيز: ج۱ ص۴۹.
6.تاريخ قرآن، راميار: ص۴۲۱.
7.تدوين القرآن: ص۳۳۶-۳۳۸ .
8.تدوين القرآن: ص۳۵۱-۳۵۲ .
9.سعد السعود: ص۲۷۸.
10.كاوشى در جمع قرآن: ص۸۹.
11.المصاحف: ج۱ ص۱۷۶ -۱۷۷؛ قرآن در اسلام: ص۱۶۵؛ مباحث فى علوم القرآن: ص۸۴
12.المقنع: ص۹؛ تاريخ اليعقوبى: ج۲ ص۱۷۰؛ سعد السعود: ص۲۷۸.
13.مباحث فى علوم القرآن: ص۸۴؛ قرآن در اسلام: ص۱۶۴.
14.سعد السعود: ص۲۷۸؛ روح المعانى: ج۱ ص۴۳.
15.غرائب القرآن: ج۱ ص۲۷.
16.المصاحف: ج۱ ص۱۸۹ - ۱۹۱؛ غرائب القرآن: ج۱ ص۲۷.
17.روح المعانى: ج۱ ص۴۲-۴۳ ؛ تاريخ قرآن، معرفت: ص۱۰۱-۱۰۸ .
18.المقنع: ص۷؛ المرشد الوجيز: ص۷۱.