مسئله سوم : چگونگى ترتيب آيات
در باره زمان تدوين و تنظيم آيات ، قرآنپژوهان بر يك نظر نيستند . بسيارى معتقدند ، چينش و نظم كنونى آيات و شروع و ختم آنها در درون سورهها ، به دستور و اعلام پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله بوده و به اصطلاح ، نظم آيات ، «توقيفى» است . اين ديدگاه چنان رايج است كه حتى جمعى در باره آن ، ادعاى اجماع كرده ۱ و آن را ترديدناپذير برشمردهاند . ۲ اين گروه از قرآنپژوهان به ادله ذيل استناد كردهاند :
۱ . رواياتى كه بر اساس آنها پيامبر صلى اللَّه عليه وآله برخى سورههاى قرآن را با ترتيب كنونى در نماز و غير نماز ، تلاوت مىكردند . ۳
۲ . رواياتى كه بر پايه آنها رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله آياتى را به عنوان اوّلين يا آخرين آيات سورهها اعلام مىكرد . ۴
۳ . رواياتى كه بر اساس آنها رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله با اشاره جبرئيل آياتى را در سورههاى خاصّى قرار مىداد ؛ ۵ مانند روايتى كه مىگويد : پس از نزول (إِنَّ اللَّه يأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ ... ؛ ۶ خداوند به عدالت و احسان فرمان مىدهد) ، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به دستور جبرئيل ، آن را در سوره نحل قرار داد . ۷ اين روايت به دو طريق ، نقل شده كه ابن كثير هر دو را تأييد كرده است . ۸
۴ . رواياتى كه بر اساس آنها پيامبر شخصاً فرمان مىداد آيات پراكنده را در سورههاى خاصّى قرار دهند . ۹
۵ . روايات فراوانى كه با ذكرِ نام سورههاى قرآن ، براى قرائت آنها ثواب و خواصّى را ذكر مىكنند . ۱۰ مجموع اين روايات در كتابهاى خواص و فضائل قرآن گرد آمدهاند .
به نظر مىرسد كه اگر چه بر شمارى از روايات ياد شده اشكالاتى چون ارسال ، ضعف سند و تمام نبودن دلالت وارد است ، ۱۱ ولى از مجموع آنها و نيز اهتمام فوق العاده پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به صيانت از قرآن و نيز گرايش اكثر قرآنپژوهان به اين نظر ، مىتوان توقيفى بودن ترتيب آيات سورهها را ترجيح داد . افزون بر اين كه ترتيب كنونىِ بيشترِ آياتِ قرآن ، مطابق با ترتيب نزول است و همان گونه كه در روايات فريقين آمده است ، كاتبان وحى آيات را پى در پى و به ترتيب نزول مىنوشتند و هر گاه بسملهاى نازل مىشد درمىيافتند كه سوره پيشين پايان يافته و سورهاى ديگر آغاز شده است ، چنانكه امام صادق عليه السلام فرموده است : «كانَ يُعرَفُ اِنقِضاءُ سُورَةٍ بِنُزُول بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ اِبتِداءً لِاُخرى» ؛ ۱۲ پايان گرفتن سوره با نزول (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ) در ابتداى سوره ديگر ، شناخته مىشد . همچنين بر پايه روايتى از ابن عباس ، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله با نزول بسمله ، به پايان يافتن سوره پيشين و آغاز شدن سوره پسين پى مىبرد . ۱۳ برخى روايات پيش گفته (جايگزينى آيات بر خلاف ترتيب نزول) نيز به صورت خاص و موردى و بر خلاف شيوه رايج در چينش آيات بر اساس نزول بوده است . ۱۴
با اين حال ، برخى از محقّقان ، توقيفى بودن چينش همه آيات قرآن را نپذيرفتهاند . علامه طباطبايى با اذعان به اين كه بسيارى از سور قرآن ، پيش از رحلت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در ميان مسلمانان معروف بوده و نام اين سورهها در احاديث پر شمارى در گزارش نماز رسول خدا به ما رسيده ، بر اين باور است كه روايات و ادلّه ياد شده ، توقيفى بودن ترتيب همه آيات قرآن را ثابت نمىكنند . ۱۵ وى با استناد به رواياتى كه كتابت قرآن را به ترتيب نزول ، گزارش مىكنند و جدايى هر سوره را با نزول «بسماللَّه» مىدانند ، نتيجه مىگيرد كه چينش قرآن در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به ترتيب نزول بوده است و بر اين اساس بايد آيات مكّى در سورههاى مكى و آيات مدنى در سورههاى مدنى باشند . روايت جمع قرآن در مصحف امام على عليه السلام كه به ترتيب نزول بوده نيز اين نظر را تأييد مىكند . اين در حالى است كه بر اساس روايات پرشمارِ اسباب نزول ، آيات فراوانى در سورههاى مدنى است كه در مكه نازل شدهاند ، يا آياتى كه در اواخر حيات پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نازل شدهاند ، ولى در سورههاى نازل شده در آغاز هجرت قرار گرفتهاند . پس طبعاً اين جابهجايى به اجتهاد صحابه بوده است . ۱۶
1.فتح البارى: ج۹ ص۳۷؛ الإتقان فى علوم القرآن: ج۱ ص۱۶۱؛ روح المعانى: ج۱ ص۴۷؛ مباحث فى علوم القرآن: ص۷۱.
2.المحرر الوجيز: ج۱ ص۵۰؛ التحرير و التنوير: ج۱ ص۸۵؛ روح المعانى: ج۱ ص۴۷.
3.مباحث فى علوم القرآن: ص۷۱.
4.الإتقان فى علوم القرآن: ج۱، ص۱۶۲؛ بحوث فى تاريخ القرآن و علومه: ص۱۰۳.
5.البرهان فى علوم القرآن: ج۱ ص۱۶۸ (نوع ۱۳).
6.نحل : آيه ۹۰ .
7.ر.ك : المحرر الوجيز: ج۱ ص۳۷۸.
8.ر.ك. تفسير ابن كثير: ج۴ ص۵۱۲-۵۱۳ .
9.البرهان فى علوم القرآن: ج۱ ص۲۳۲.
10.التمهيد: ج۱ ص۲۷۵؛ بحوث فى تاريخ القرآن و علومه: ص۱۰۱.
11.ر.ك : پژوهشى در مصحف امام على عليه السلام: ص۲۰۳ به بعد.
12.تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۹ ح ۷ .
13.براى برخى از روايت پيش گفته، ر.ك: تاريخ اليعقوبى: ج۲ ص۳۴؛ الميزان فى تفسير القرآن: ج۱۲ ص۱۲۷؛ التمهيد: ج۱ ص۲۷۵.
14.ر.ك : التمهيد: ج۱ ص۲۷۵.
15.قرآن در اسلام: ص۱۲۹ - ۱۳۰.
16.الميزان فى تفسير القرآن: ج۱۲ ص۱۲۵.