125
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
124

مسئله سوم : چگونگى ترتيب آيات

در باره زمان تدوين و تنظيم آيات ، قرآن‏پژوهان بر يك نظر نيستند . بسيارى معتقدند ، چينش و نظم كنونى آيات و شروع و ختم آنها در درون سوره‏ها ، به دستور و اعلام پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله بوده و به اصطلاح ، نظم آيات ، «توقيفى» است . اين ديدگاه چنان رايج است كه حتى جمعى در باره آن ، ادعاى اجماع كرده ۱ و آن را ترديدناپذير برشمرده‏اند . ۲ اين گروه از قرآن‏پژوهان به ادله ذيل استناد كرده‏اند :
۱ . رواياتى كه بر اساس آنها پيامبر صلى اللَّه عليه وآله برخى سوره‏هاى قرآن را با ترتيب كنونى در نماز و غير نماز ، تلاوت مى‏كردند . ۳
۲ . رواياتى كه بر پايه آنها رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله آياتى را به عنوان اوّلين يا آخرين آيات سوره‏ها اعلام مى‏كرد . ۴
۳ . رواياتى كه بر اساس آنها رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله با اشاره جبرئيل آياتى را در سوره‏هاى خاصّى قرار مى‏داد ؛ ۵ مانند روايتى كه مى‏گويد : پس از نزول (إِنَّ اللَّه يأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ ... ؛ ۶ خداوند به عدالت و احسان فرمان مى‏دهد) ، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به دستور جبرئيل ، آن را در سوره نحل قرار داد . ۷ اين روايت به دو طريق ، نقل شده كه ابن كثير هر دو را تأييد كرده است . ۸
۴ . رواياتى كه بر اساس آنها پيامبر شخصاً فرمان مى‏داد آيات پراكنده را در سوره‏هاى خاصّى قرار دهند . ۹
۵ . روايات فراوانى كه با ذكرِ نام سوره‏هاى قرآن ، براى قرائت آنها ثواب و خواصّى را ذكر مى‏كنند . ۱۰ مجموع اين روايات در كتاب‏هاى خواص و فضائل قرآن گرد آمده‏اند .
به نظر مى‏رسد كه اگر چه بر شمارى از روايات ياد شده اشكالاتى چون ارسال ، ضعف سند و تمام نبودن دلالت وارد است ، ۱۱ ولى از مجموع آنها و نيز اهتمام فوق العاده پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به صيانت از قرآن و نيز گرايش اكثر قرآن‏پژوهان به اين نظر ، مى‏توان توقيفى بودن ترتيب آيات سوره‏ها را ترجيح داد . افزون بر اين كه ترتيب كنونىِ بيشترِ آياتِ قرآن ، مطابق با ترتيب نزول است و همان گونه كه در روايات فريقين آمده است ، كاتبان وحى آيات را پى در پى و به ترتيب نزول مى‏نوشتند و هر گاه بسمله‏اى نازل مى‏شد درمى‏يافتند كه سوره پيشين پايان يافته و سوره‏اى ديگر آغاز شده است ، چنان‏كه امام صادق عليه السلام فرموده است : «كانَ يُعرَفُ اِنقِضاءُ سُورَةٍ بِنُزُول بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ اِبتِداءً لِاُخرى» ؛ ۱۲ پايان گرفتن سوره با نزول (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ) در ابتداى سوره ديگر ، شناخته مى‏شد . همچنين بر پايه روايتى از ابن عباس ، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله با نزول بسمله ، به پايان يافتن سوره پيشين و آغاز شدن سوره پسين پى مى‏برد . ۱۳ برخى روايات پيش گفته (جايگزينى آيات بر خلاف ترتيب نزول) نيز به صورت خاص و موردى و بر خلاف شيوه رايج در چينش آيات بر اساس نزول بوده است . ۱۴
با اين حال ، برخى از محقّقان ، توقيفى بودن چينش همه آيات قرآن را نپذيرفته‏اند . علامه طباطبايى با اذعان به اين كه بسيارى از سور قرآن ، پيش از رحلت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در ميان مسلمانان معروف بوده و نام اين سوره‏ها در احاديث پر شمارى در گزارش نماز رسول خدا به ما رسيده ، بر اين باور است كه روايات و ادلّه ياد شده ، توقيفى بودن ترتيب همه آيات قرآن را ثابت نمى‏كنند . ۱۵ وى با استناد به رواياتى كه كتابت قرآن را به ترتيب نزول ، گزارش مى‏كنند و جدايى هر سوره را با نزول «بسم‏اللَّه» مى‏دانند ، نتيجه مى‏گيرد كه چينش قرآن در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به ترتيب نزول بوده است و بر اين اساس بايد آيات مكّى در سوره‏هاى مكى و آيات مدنى در سوره‏هاى مدنى باشند . روايت جمع قرآن در مصحف امام على عليه السلام كه به ترتيب نزول بوده نيز اين نظر را تأييد مى‏كند . اين در حالى است كه بر اساس روايات پرشمارِ اسباب نزول ، آيات فراوانى در سوره‏هاى مدنى است كه در مكه نازل شده‏اند ، يا آياتى كه در اواخر حيات پيامبر صلى اللَّه عليه وآله نازل شده‏اند ، ولى در سوره‏هاى نازل شده در آغاز هجرت قرار گرفته‏اند . پس طبعاً اين جابه‏جايى به اجتهاد صحابه بوده است . ۱۶

1.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۳۷؛ الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۶۱؛ روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۷؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۷۱.

2.المحرر الوجيز: ج‏۱ ص‏۵۰؛ التحرير و التنوير: ج‏۱ ص‏۸۵؛ روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۷.

3.مباحث فى علوم القرآن: ص‏۷۱.

4.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱، ص‏۱۶۲؛ بحوث فى تاريخ القرآن و علومه: ص‏۱۰۳.

5.البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۶۸ (نوع ۱۳).

6.نحل : آيه ۹۰ .

7.ر.ك : المحرر الوجيز: ج‏۱ ص‏۳۷۸.

8.ر.ك. تفسير ابن كثير: ج‏۴ ص‏۵۱۲-۵۱۳ .

9.البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۲۳۲.

10.التمهيد: ج‏۱ ص‏۲۷۵؛ بحوث فى تاريخ القرآن و علومه: ص‏۱۰۱.

11.ر.ك : پژوهشى در مصحف امام على عليه السلام: ص‏۲۰۳ به بعد.

12.تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۹ ح ۷ .

13.براى برخى از روايت پيش گفته، ر.ك: تاريخ اليعقوبى: ج‏۲ ص‏۳۴؛ الميزان فى تفسير القرآن: ج‏۱۲ ص‏۱۲۷؛ التمهيد: ج‏۱ ص‏۲۷۵.

14.ر.ك : التمهيد: ج‏۱ ص‏۲۷۵.

15.قرآن در اسلام: ص‏۱۲۹ - ۱۳۰.

16.الميزان فى تفسير القرآن: ج‏۱۲ ص‏۱۲۵.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24622
صفحه از 597
پرینت  ارسال به