119
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

نقد شاهد ششم

مى‏توان پذيرفت كه امام على عليه السلام در عمل به وصيت هشدارگونه پيامبر به ايشان در باره جلوگيرى از تضييع قرآن ، به جمع آن همت گماشته است ، اما محتواى برخى از اين گزارش‏ها ، اين تدوين را سه‏روزه ۱ و يا هفت‏روزه ۲ خوانده است كه مى‏تواند به معناى گردآوردن و كنار هم آوردن باشد و يا اين كه از زمان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله آغاز شده و اندكى پس از رحلت ايشان به پايان رسيده است . به سخن ديگر ، ترتيب سوره‏ها و آيه‏ها مشخص بوده و تنها چينش نهايى در اين فرصت كوتاه به انجام رسيده است . گفتنى است گزارش ديگرى ، اين فرصت را شش ماه دانسته است ، ۳ كه در اين صورت مى‏گوييم : پذيرش اين گزارش‏ها ، امكان وجود تدوين ديگرى را از قرآن نفى نمى‏كند ؛ زيرا مى‏دانيم كه امام على عليه السلام تنها كاتب وحى نبوده و كاتبان ديگر و كسانى مانند اُبَىّ بن كعب و عبد اللَّه بن مسعود نيز مصحف‏هايى را گرد آورده بودند ، هر چند به كمال و ترتيب مصحف امام على عليه السلام نبوده است ؛ زيرا مصحف على عليه السلام افزون بر متن قرآن ، مشتمل برتفسير ، تأويل ، توضيح احكام ، بيان ناسخ و منسوخ ، سبب نزول و ذكر نام اشخاصى بوده كه آيات در باره آنان نازل شده است . ۴
افزون بر اين ، اگر تدوين امام على عليه السلام ، تنها ترتيب موجود بود ، به احتمال فراوان ، امام عليه السلام آن را به گونه‏اى به مسلمانان مى‏رساند ؛ زيرا بيم از تحريف قرآن در اين صورت ، جدّى بود و با سفارش پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به ايشان ناسازگار بود . با توجه به اين دلايل ، ناگزيريم گزارش شيخ صدوق را به همين معنا باز گردانيم ؛ يعنى جمع همه اجزا و پاره‏هاى قرآن ميان دو جلد تا از دستبرد و تنقيص ، محفوظ بماند ، و واژه «اتقان» در حديث ، اين معنا را مى‏فهماند .
بر اين اساس مى‏توان گزارش‏هاى جمع قرآن پس از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله را ناظر به جمع قرآن براى خود ۵ و يا در مجموعه‏اى ميان دو جلد دانست . ۶ براى نمونه ، ابوبكر مصحف گردآورده را در اختيار مسلمانان قرار نداد ، بلكه آن را به عمر كه در اين كار همراهش بود منتقل كرد و بعد از عمر نيز نزد دخترش حفصه بود تا اين كه عثمان در يكسان‏سازى مصاحف از آن استفاده كرد و بعد از مرگ حفصه ، به دست مروان از بين رفت . ۷ شايد بتوان اين گزارش را كه مى‏گويد : ابوبكر خود شخصاً مصحفى نگاشت و از زيد بن ثابت خواست در آن نظر كند و زيد نپذيرفت تا اين كه ابو بكر ، عمر را واسطه كرد وآن‏گاه زيد پذيرفت ، مؤيدى بر اين مدّعا دانست . ۸ گفتنى است كه بنا به گزارشى ، عمر براى نخستين بار به جمع قرآن پرداخت ؛ ۹ اما ابن حجر و به تبع او سيوطى ، با اشكال در سند اين روايت ، بر اين باورند كه مقصود ، آن است كه عمر براى اوّلين بار به ابوبكر اشاره كرد تا قرآن را جمع‏آورى كند . ۱۰
در هر حال ، به احتمال زياد هدف اصلى برخى گزارش‏ها ، ثبت فضيلت «اوّلين جامع قرآن» براى افراد خاصّى است . بر اساس روايات فراوان - كه از فريقين گزارش شده‏اند - ، نخستين جامع قرآن بعد از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله امير مؤمنان عليه السلام بوده است و ايشان ، بعد از وفات پيامبر خدا ، از خانه بيرون نيامد تا اين كه قرآن را جمع‏آورى‏كرد ، ۱۱ هر چند دستگاه خلافت ، مصحف على عليه السلام را به عللى نپذيرفت . ۱۲

1.تفسير فرات : ص ۳۹۹: «يا على لا تخرج ثلاثة أيام حتى تؤلف كتاب اللَّه كيلا يزيد فيه الشيطان شيئا ولا ينقص منه شيئا، فإنك فى ضد سنة وصى سليمان عليه الصلاة والسلام، فلم يضع على عليه السلام رداءه على ظهره حتى جمع القرآن فلم يزد فيه الشيطان شيئا ولم ينقص منه شيئا؛ اى على ! تا سه روز بيرون نرو تا كتاب خدا را جمع كنى و مبادا شيطان چيزى در آن بيفزايد و يا از آن چيزى كم كند . تو كاملاً در برابر سنت وصى سليمان عليه السلام هستى . على عليه السلام ردايش را به دوش نينداخت تا اين كه قرآن را جمع كرد و شيطان در آن چيزى اضافه و از آن كم نكرد » .

2.الكافى : ج ۸ ص ۱۸ ح ۴ : إن أمير المؤمنين عليه السلام خطب الناس بالمدينة بعد سبعة أيام من وفاة رسول الله صلى اللَّه عليه وآله وذلك حين فرغ من جمع القرآن وتأليفه....؛ امير المومنين عليه السلام هفت روز پس از درگذشت رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله در حالى كه از جمع قرآن فراغت پيدا كرده بود ، در مدينه سخنرانى كرد .

3.المناقب ، ابن شهر آشوب، ج‏۱ ص ۳۱۹: قال ابن عباس: فجمع اللَّه القرآن فى قلب على وجمعه على بعد موت رسول اللَّه بستة اشهر. وفى اخبار ابن‏أبى‏رافع ان النبى قال فى مرضه الذى توفى فيه لعلى: يا على هذا كتاب اللَّه خذه إليك، فجمعه على فى ثوب فمضى إلى منزله فلما قبض النبى صلى اللَّه عليه وآله جلس على عليه السلام فألفه كما أنزله اللَّه وكان به عالما. ابن عباس گفت : خداوند قرآن را در دل على گردآورد ، و على هم آن را بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در مدت شش ماه جمع و تدوين نمود . در اخبار ابن ابى رافع آمده كه پيامبر در آن بيمارى كه منجر به درگذشتش شد به على فرمود : اى على ! اين كتاب خدا است . آن را بگير . على آن را در پارچه‏اى نهاد و به منزلش برد . وقتى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله درگذشت ، على در خانه نشست و آن را همان گونه كه خدا فرستاده بود و او مى‏دانست ، تدوين كرد .

4.ر.ك : التمهيد: ج‏۱ ص‏۲۸۷-۲۹۵؛ حقايق هامة: ص‏۱۵۳-۱۷۲؛ روح المعانى: ج‏۱ ص‏۴۱.

5.مقدمتان فى علوم القرآن: ص‏۱۸؛ التحرير و التنوير: ج‏۱ ص‏۴۹؛ دراسات قرآنية (تاريخ قرآن): ص‏۸۶.

6.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۵۳ و ۱۵۵؛ مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۱۸۳؛ تاريخ قرآن، محمود راميار: ص‏۳۲۳.

7.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۷۰- ۱۷۱؛ دراسات قرآنية: ص‏۸۶ .

8.جمال القراء: ج‏۱ ص‏۲۶۴.

9.المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۷۰- ۱۷۱؛ كنز العمّال: ج‏۲ ص‏۵۷۸.

10.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۱۰؛ الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۵۵.

11.ر . ك : المصاحف: ج‏۱ ص‏۱۶۹- ۱۷۰؛ عمدة القارى: ج‏۲۰ ص‏۱۶؛ التفسير الصافى: ج‏۱ ص‏۱. ر.ك : بيّنات: شماره ۲۸، ص ۸۱.

12.ر.ك : بيّنات: شماره ۲۸، ص ۸۱.


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
118

شاهد ششم : مصحف امام على عليه السلام

طبق روايات شيعه و برخى از اهل سنّت ، امير مؤمنان عليه السلام قرآن را پس از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله گرد آورده است و ترتيب او با تدوين كنونى همسان نيست ، بلكه گفته مى‏شود بر حسب نزول بوده است . ۱ بنا بر اين ، تدوين قرآن در حيات پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به انجام نرسيده است و ترتيب كنونى حجيت ندارد . ۲ افزون بر اين ، گزارش شيخ صدوق در باره فضايل اختصاصى امير المؤمنين عليه السلام نشان مى‏دهد كه امام على عليه السلام تنها جمع‏كننده قرآن از ميان صحابه است :
وأمّا الخامسة والخمسون ، فإنَّ رَسولَ اللَّهِ قالَ لي : «سَيَفتَتِنُ فيكَ طَوائِفُ مِن اُمَّتي فَيَقولونَ : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله لَم يُخَلِّف شَيئاً ، فَبِماذا أوصى‏ عَلِيّاً؟ أوَ لَيسَ كِتابُ رَبّي أفضَلَ الأَشياءِ بَعدَ اللَّهِ عزّ وجلّ؟! وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ لَئِن لَم تَجمَعهُ بِإِتقانٍ لَم يُجمَع أبَداً » ، فَخَصَّنِيَ اللَّهُ عزّ وجلّ بِذلِكَ مِن دونِ الصَّحابَةِ .
اما پنجاه و پنجم : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به من فرمود : «به زودى ، گروه‏هايى از امّتم در باره تو به كج‏راهه مى‏روند و مى‏گويند : "پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله كه چيزى بر جاى ننهاد . پس على را در چه چيز ، وصى قرار داد ؟" . آيا كتاب پروردگارم ، برترين چيزها بعد از خداوند عزّ وجلّ نيست [كه آن را از جانب خود ، بر جا مى‏گذارم‏] ؟! سوگند به آن كه مرا به حق فرستاد ، اگر آن را به درستى گردآورى نكنى ، ديگر هرگز گردآورى نخواهد شد» . بنا بر اين ، خداوند عزّ وجلّ ، اين كار را تنها به من اختصاص داد ، نه هيچ صحابىِ ديگرى‏ . ۳

1.المصنف ، ابن ابى شيبه : ج ۷ ص ۱۹۷ ؛ بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۴۹ ؛ تدوين القرآن : ص ۳۴۴ . قرآن ابن مسعود ، با قرآن عثمانى ، در تدوين ، متفاوت بود . با سوره فاتحه آغاز مى‏شد و سپس نساء و پس از آن ، سوره آل عمران بود ؛ ولى به ترتيب نزول هم نبود . و گفته مى‏شود كه مصحف امام على عليه السلام بر اساس ترتيب نزول سوره‏ها بوده است : ابتداى آن ، سوره علق ، سپس مدّثّر ، مزّمّل ، مَسَد ، تكوير ، و همين گونه تا پايان سوره‏هاى مكّى و سپس سوره‏هاى مدنى بوده است .

2.شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد : ج‏۱، ص‏۲۷؛ بحار الأنوار: ج‏۴۱ ص‏۱۴۹؛ علوم القرآن ، حكيم: ص‏۱۱۴-۱۱۵.

3.ر .ك : ص ۹۹ ح ۶۸ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24471
صفحه از 597
پرینت  ارسال به