شاهد چهارم : نبودن نص
اگر در ترتيب سورهها نصّى از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله وجود داشت ، قطعاً مىبايست به ما مىرسيد و مانند ترتيب آيات در آن اختلاف نبود . ۱
نقد شاهد چهارم
تنظيم قرآن در روزگار پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله تابعى از نزول تدريجى و مستمرّ وحى بوده و از اين رو ، چنان طبيعى و با زندگى مسلمانان پيوند خورده و در پيش ديد همگان بود كه نيازى به نقل و تصريح به آن نبوده است . قراين و شواهد نقلى كه پيشتر به آنها اشاره شد ، گواهِ اين نكتهاند .
شاهد پنجم : اختلاف مصاحف صحابه
دليل ديگر براى توقيفى نبودن ترتيب سورهها ، اختلاف مصاحف صحابه در اين جهت است ؛ زيرا اگر نظم سورهها توسط پيامبر صلى اللَّه عليه وآله انجام شده بود قطعاً صحابه با آن مخالفت نمىكردند .
نقد شاهد پنجم
بيشتر مصاحف صحابه ، مجموعههايى حاصل گردآورى شخصى هر يك از صحابه بوده است كه نه لزوماً همه قرآن را در بر داشته و نه همه صاحبانشان ادعاى مطابقت كامل ترتيب آنها را با يك مرجع خاص داشتهاند . از اين رو ، اختلاف آنها امرى طبيعى و مقبول است ولى يكسانىِ ترتيب بسيارى از سورهها در همه آنها مانند ترتيب سور طوال و مئين ، نشاندهنده ترتيب توقيفى و اتفاقى بيشتر سورهها و نه همه آنها است . ۲ تفاوتهاى گزارش شده از مصحف امام على عليه السلام نيز در واقع نشاندهنده دو سبك تأليف قرآن بر اساس نزول و بر اساس ترتيب كنونى است و نه به معناى آشفتگى و بىسامانى . سخن آخر اين كه بسيارى از آنچه تحت عنوان اختلاف مصاحف از آن ياد مىشود ، به رسم الخط و يا قرائت باز مىگردد و نه ترتيب سورهها . ۳