نقد ديدگاه نخست
شايان ذكر است كه دليلها و روايات ياد شده ، بر ترتيب همه سورههاى قرآن از سوى پيامبر ، حتى سورههاى نازل شده در ماههاى آخر زندگانى ايشان دلالت ندارند . افزون بر اين كه ضعف سند در برخى از اين روايات و اضطراب متن در برخى ديگر ، ايرادهايى هستند كه بر آنها وارد شدهاند . ۱ با اين همه مىتوان از اين شواهد ، اهميت دادن پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به امر تدوين ، ترتيب و حفظ وجود كتبى قرآن را نتيجه گرفت و گفت : با توجه به نزول بيش از هشتاد سوره در مكه و نزول بيشتر سورههاى مدنى پيش از سالهاى پايانى عمر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله ، تعداد بسيار زيادى از سورهها ، تحت نظارت ايشان مرتب شده و تعداد اندك باقىمانده نيز از سوى امام على عليه السلام و ساير نزديكان مرتب شده است ؛ همان گونه كه از سفارش آن حضرت هنگام وفات به على عليه السلام فهميده مىشود . پيامبر فرمود : «قرآن ، كنار بستر من ، در جزوهها ، حريرها و كاغذهاست . آنها را جمع كن و نگذار ضايع شود ، چنان كه يهود تورات را ضايع كردند» و على عليه السلام به وصيت آن حضرت عمل كرد . ۲